Crescent Marin 5 - motorproblem - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Crescent Marin 5 - motorproblem

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Crescent Marin 5 - motorproblem

Hej,

jag har köpt en båtmotor som är tillverkad nån gång på 70-talet: en Crescent Marin 5. Den startar lätt och går fint i ca en 1/2 h men sedan bluddrar den och stannar helt, ibland med en knall. Om man låter den svalna en stund så startar den snällt igen och går en stund till.
    Jag antar att det är något kylproblem. Den är tydligen både luft- & vattenkyld. Vattenkylningen lär bestå i att propellern pressar upp vatten i avgasutblåset som sitter placerat bakom propellern.
    Jag har aldrig haft isär en båtmotor. Någon som har en idé om vad man kan göra åt detta?

Den har gått en del i havet men nu i sötvatten.
    Kanske kan man ta av motorkåpan så den får mer kylning? Hur funkar luftkylning egentligen - det borde ju vara svårkylt med en kåpa som täcker hela motorn.

Ursprungligen postat av 7Ur5b67r
    Vill inte vara dum eller otrevlig... men släng den i närmsta container
    Hehe jag är faktiskt benägen att hålla med, den motorn är inte värd varken arbetstid eller delar för att åtgärda så om den krånglar släng den och skaffa en motor som funkar och är tillverkad på denna sida om 1990 och helst i Japan så är problemet löst ;-)

Kommentera

Ok, blir det inte mer uppmuntrande än såhär så...

Får man fråga vad herrarna skulle rekommendera för annan motor till en glasfiberbåt på 3,10 m? Någon bensinare som är billig men ändå driftsäker.

Kommentera

Ursprungligen postat av errobba Visa inlägg
        Ok, blir det inte mer uppmuntrande än såhär så...

Får man fråga vad herrarna skulle rekommendera för annan motor till en glasfiberbåt på 3,10 m? Någon bensinare som är billig men ändå driftsäker.
        Beror på hur och var Du använder den, ska det vara korta förflyttnignar och vid fisket i mindre vattensom insjöar så är en elmotor på 40-50Lbs bra.
        Ska det vara längre körnignar och och inte så mycket för småköra vid fiske så satsa på en 4-5 hk bensinare en beg 2 taktare Yamaha eller anna japan som Du kör på Alkylatbensin så är den miljövänlig ändå.

Kommentera

Tack för svar.
          Det är å och insjö som gäller. Vad är lbs - mått på effekt, eller?

Kommentera

Instämmer med Rospigg och Eino.
            Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
              Beror på hur och var Du använder den, ska det vara korta förflyttnignar och vid fisket i mindre vattensom insjöar så är en elmotor på 40-50Lbs bra.
              Ska det vara längre körnignar och och inte så mycket för småköra vid fiske så satsa på en 4-5 hk bensinare en beg 2 taktare Yamaha eller anna japan som Du kör på Alkylatbensin så är den miljövänlig ändå.
              Jag har skaffat en 2 takts 4 hästars Yamaha , är det OK för motorn att man kör på 2 takts akrylatbensin? Den har nämligen 2 % olja medans motorn vill ha bara 1 % olja.

Kommentera

Den färdigblandade alkylatbensinen är ämnad för luftkylda motorer som går varmt, tex motorsågar. Vattenkylda utombordsbåtmotorer behöver en annan typ av 2t olja som uppfyller kraven. Om jag minns rätt så ska det stå TC-W3 på förpackningen. Blanda själv 1% 2t olja i 4t alkylatbensinen så får du rätt blandning.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
                  Den färdigblandade alkylatbensinen är ämnad för luftkylda motorer som går varmt, tex motorsågar. Vattenkylda utombordsbåtmotorer behöver en annan typ av 2t olja som uppfyller kraven. Om jag minns rätt så ska det stå TC-W3 på förpackningen. Blanda själv 1% 2t olja i 4t alkylatbensinen så får du rätt blandning.
                  Tack för det. Kan man köra 2 t gräsklippare med vanlig bensin med iblandad TC-W3 olja? Har nämligen sedan tidigare blandat till ett antal liter med nån stans kring 3 -4 % olja och jag har ingen lust att försöka blanda ut den till 1 %. Verkar rätt besvärligt. Och gräsklippare vill väl oftast ha typ 2% iaf.
                  Kan man blanda alkylatbensin med vanlig bensin förresten?
                  Senast ändrad av errobba; 2011-07-10, 08:41.

Kommentera

En 2t gräsklippare är med största sannolikhet luftkyld så det är bäst att använda en olja som är gjord för luftkylda 2t motorer. Att köra med för fet oljeblandning är inte bra då det kan orsaka igensotning av tändstift och kolvringar. Följ tillverkarens rekommendationer om rätt oljeblandning.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 867 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58