Motor problem :/ - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Motor problem :/

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Motor problem :/

Hej,

Precis lagom till långhelgen så gav motorn upp i torsdags.
    Den har fungerat felfritt i många år och efter att ha stannat till vid en fiskeplats,
    ankrat och fiskat av stället så gick den inte igång sen. Inget speciellt som har hänt
    heller utan den bara gav upp rakt av.
    Efter ha ringt farsan som är en guru på mecka så märkte vi att det var startmotorn
    som inte ville. Koppla batteriet till den direkt utan att något hände.
    Fort som in i åkte vi in och lämna startmotorn på akut service. Hämta upp den dagen
    efter och dom hade hittat lite fel i den, "bussningar" sa dom. Antar att det är lite packning
    och sånt som bytts?

Hur som hellst. Startmotorn monterades fast igen men samma visa igen. Vrider om nyckeln
    och helt dött. Koppla batteriet i mot den direkt och då fick den "kontakt" i alla fall men ville inte starta helt. Huvud säkringen är kollad och hel, batteriet har laddning, soppa får den.
    Vad kan de vara? Jag är själv helt grön på sånt här och farsan kan endast "mecka" delen och inte det elektroniska.
    Antar att nästa steg är att använda mätverktyg för att se vart strömmen tar vägen osv?
    Finns det några ställen jag kan lämna in den på i stockholms området som ni kan tippsa om?

Båten är min bästa vän, känns riktigt tråkigt :/
    Motorn är en johnson 40hk 03.

MVH

Matte

Jag har ett liknande problem. var ute hela dagen idag och motorn skötte sig perfekt fram tills det var dags att åka hem, då startar den inte.
    När man trycker på knappen så "surrar" det bara men motorn kickar inte igång.

Har en Yamaha 15hk 04.

Kommentera

En tanke som slår mig är om det är dålig jord? Alternativt om det är något med cdi boxen som strular

Kommentera

Går startmotorn runt ordentligt om ni kör den direkt på batteriet? Har aldrig provat just detta själv men om den snurrar så funkar ju startmotorn.

Om den gör det så hade jag som nästa steg plockat isär gasreglaget(för jag antar att det inte är en 40 HK med rorkult?). Inne i reglaget så sitter det en liten givare som känner av att motorn inte har växeln i när man vrider på nyckeln, om växeln är i så brukar det "klicka" eller kanske pipa eller just inte hända någonting.
        Denna givare pajjade för mig en gång så jag skruvade isär reglaget och fick limma ihop 2 plastbitar med snabblim för att få den att funka igen. Det börjar vara ett bra tag sedan så jag kommer inte ihåg exakt hur det såg ut men det kan ju vara ett uppslag för hur ni kan gå vidare.

Öken med båtproblem när det vankas fiskeledighet....
        Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Pajkulan Visa inlägg
          Jag har ett liknande problem. var ute hela dagen idag och motorn skötte sig perfekt fram tills det var dags att åka hem, då startar den inte.

Har en Yamaha 15hk 04.
          Kanske fel på batteriet. Är det fulladdat?

Kommentera

Ursprungligen postat av Pajkulan Visa inlägg

Har en Yamaha 15hk 04.
            Jag känner igen detta från en skotermotor med elstart. Är det så att startmotorn inte "skjuter ut" drevet längre?

Plocka bort kåpan och se vad som händer när du försöker starta den, om det nu går att se vill säga. Det lilla drevet på startmotorn skall som tryckas ut från startmotorn och läggas an mot drevet vid svänghjulet och dra runt det så att motorn startar. Om startmotorn bara står och snurrar för sig själv så gör den ju inte så mycket nytta.
            Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Läs min fiskeblogg:

Kommentera

Plocka isär och gör ren alla kontaktytor. Börja med batteriklämmorna, och jobba dig mot startmotorn. Är det dålig kontakt så får startmotorn för klent med ström, och orkar då inte skjuta ut drevet. Kolla även batteriet, även om det får laddning så kan ju batteriet i sig vara trasigt.
              /Fredrik

Kommentera

Tack för tipsen, är fullständigt okunnig på allt som har med motorer och el att göra så jag kanske borde köpa en kanot i stället.
                Har i alla fall införskaffat en multimeter och ska dra iväg och mäta spänningen i batteriet.
                Vad ska man ha för att göra rent batteriklämmor och dylikt?

Kommentera

Ursprungligen postat av Da_Moose Visa inlägg
                  Går startmotorn runt ordentligt om ni kör den direkt på batteriet? Har aldrig provat just detta själv men om den snurrar så funkar ju startmotorn.

Om den gör det så hade jag som nästa steg plockat isär gasreglaget(för jag antar att det inte är en 40 HK med rorkult?). Inne i reglaget så sitter det en liten givare som känner av att motorn inte har växeln i när man vrider på nyckeln, om växeln är i så brukar det "klicka" eller kanske pipa eller just inte hända någonting.
                  Denna givare pajjade för mig en gång så jag skruvade isär reglaget och fick limma ihop 2 plastbitar med snabblim för att få den att funka igen. Det börjar vara ett bra tag sedan så jag kommer inte ihåg exakt hur det såg ut men det kan ju vara ett uppslag för hur ni kan gå vidare.

Öken med båtproblem när det vankas fiskeledighet....
                  Tack för svar!
                  Efter att ha varit inne med startmotorn så går den runt ordentligt då vi kör den direkt på batteriet.
                  "40 HK med rorkult" inte den blekaste aning vad rorkult är :/ Men ska titta på de.
                  Då vi vrider om nyckeln så hörs ett pys ljud ifrån motorn sen vet jag inte om de är normalt eller inte.

MrVox nja de har vi tittat på också. Två olika batteri (båda nya och full laddade) samt olika start kablar som också är nya.

Jo de suger ju speciellt då alla service ställen har fullt upp vid denna årstid. Fick en tid v27 på en verkstad och sen får jag väl räkna med att det tar tid =((

Men som sagt, tack för alla svar. Ska titta på den mojjängen och se att de ser schysst ut. I bästa fall snubblar någon in i tråden som kanske har upplevt samma sak och vet vad de kanske kan vara. Ska ner och peta på den givaren ikväll hör av mig sen.

Kommentera

Rorkult = du har en styrpinne med vridgas som sitter direkt fast i motorn. Vanligast på motorer upp till 20 HK eller nått sånt, men det finns rorkult ändå upp till 100+ HK har jag sett. Men du har väl gissningsvis rattstyrning och ett separat gasreglade?

Annars så har jag inga fler uppslag för tillfället, det är för varmt för att tänka.....tacka vet jag hösten +2 grader, snöblandat regn och 8 sekundmeters vind. Det är grejjer det!

Läs min fiskeblogg:

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 884 visningar
                    0 gillar