Ursprungligen postat av KalleTking
Visa inlägg
Att byta omkopplaren innanför handtaget på elmotorn är nästan lika lätt som att knyta skorna!
Frågorna man sedan bör ställa sig själv är: Varför har omkopplaren brunnit? Har jag kört fast motorn i sjögräs? Har det kommit in nylonlina eller annat skräp innanför propellern? Har jag med strömmen påslagen blockerat propellern mot akterspegeln eller under båten?
Svaret vet bara jag som kört motorn! Nästa gång har jag säkert och i förebyggande syfte skaffat en 60 Amperes Automatsäkring eller hängsäkring och monterat den på +kabeln närmast batteriet.
"Varning! Om sjögräs, fiskelinor och liknande råkat fastna i eller innanför propellern, slå genast av motorn. Fäll upp motorn och rensa propellern och motoraxel, men akta så att inte axeltätningen skadas. Inget skräp eller linor får finnas kvar runt motoraxeln.
Den 2-åriga fabriksgarantin gäller ej om motorn bränns genom överbelastning som orsakats av felaktigt handhavande."
Welcome to the Silent World....a World of Electric Fishing Motors!
Old Firehand
www.trumman.com - http://www.trumman.com/mk/minn_kota.htm
Kommentera