Minn kota som inte driver frammåt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Minn kota som inte driver frammåt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av KalleTking Visa inlägg
    Omkopplaren i min MinnKota 40 pajjade förra sommaren. Ringde comstedt efter snack med inköpsstället. De skickade en ny omkopplare på garantin. Jag fick skruva själv.
    Hej Kalle T. King;

Att byta omkopplaren innanför handtaget på elmotorn är nästan lika lätt som att knyta skorna!

Frågorna man sedan bör ställa sig själv är: Varför har omkopplaren brunnit? Har jag kört fast motorn i sjögräs? Har det kommit in nylonlina eller annat skräp innanför propellern? Har jag med strömmen påslagen blockerat propellern mot akterspegeln eller under båten?

Svaret vet bara jag som kört motorn! Nästa gång har jag säkert och i förebyggande syfte skaffat en 60 Amperes Automatsäkring eller hängsäkring och monterat den på +kabeln närmast batteriet.

"Varning! Om sjögräs, fiskelinor och liknande råkat fastna i eller innanför propellern, slå genast av motorn. Fäll upp motorn och rensa propellern och motoraxel, men akta så att inte axeltätningen skadas. Inget skräp eller linor får finnas kvar runt motoraxeln.

Den 2-åriga fabriksgarantin gäller ej om motorn bränns genom överbelastning som orsakats av felaktigt handhavande."

Welcome to the Silent World....a World of Electric Fishing Motors!

Old Firehand
    www.trumman.com - http://www.trumman.com/mk/minn_kota.htm
    Senast ändrad av Old Firehand; 2011-06-04, 13:11.

Kommentera

OF jag ställde mig den frågan och fick till svar att det måste varit ett måndags ex jag köpt. Någon annan anledning har jag ej kunnat finna.
      Problemet med min motor var att den hoppade vääldigt lätt från 5an till 4an när man körde. ibland utan att man ville t.om.
      Senast ändrad av KalleTking; 2011-06-01, 22:13. Anledning: flashback
      I varje motgång finns ett frö till framgång.....

Kommentera

Jag verkar har fått samma problem. Körde min minn kota 30 på 5 växeln tills ett av mina batterier var slut, därefter bytte jag snabbt till mitt andra fullladdade batteri och då helt plötsligt dog motorn. Antar att det är som byggarn säger att motorn kan ta stryk av att gå på 5 växel i många timmar? Hade samma problem att kabeln brunnit upp och kunde inte få i backväxlarna. Motorn gick ett tag på växeln mellan 0-1.

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
          Inte förvånad, Minn-Kotas 5mm2 Kabel är rent teoretiskt i klenaste laget, speciellt om man kör på fullt en längre sträcka...men det är klart,därifrån till att brännas av är det än längre...
          Tips 5mm² skriver du genom att hålla in Alt och sedan 253 på keypad ²²²¹³³
          Regel nr1:
          Har man inte släppt styret har man inte ramlat.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
          14 svar
          1 881 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Karlmagnus  
          Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58