Motorn "bluddrar" och dör... Selva 40hk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Motorn "bluddrar" och dör... Selva 40hk

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

hej.motorn du har ,du skrev selva 40hk.4takt llr 2takt?årsmod?
    finns det luftskruv på tanken?eftersom det är nytt ekipage så kanske du glömt luftningen.lyft av kåpan ta en bild så ser vi om det är sprut llr fugge
    mvh stefan
    Senast ändrad av fajsen; 2011-05-20, 14:47.

Kommentera

Det är en 2008 med fyrtakt. Du verkar ju veta en del stefa, något mobnr jag mmsa till??

Kommentera

Eller ringa
        Min blogg Min youtube channel Fiske+Båtar=Livet

Kommentera

Någon som kan fixa den i helgen eller vet någon som kan? Förgasarna ska tas ur och göras rent, behövs nog ett par special verktyg för att komma åt alla muttrar osv... Paniiiik, kan betala bra...

Kommentera

Selva lämnar väl 3 års garanti?? så är den bara servad så är det kanske bättre att lämna in den innan man skruvar bort garantin.

Kommentera

bump-hur gick det??

Kommentera

Ursprungligen postat av jns Visa inlägg
                Nyinköpta båten börjar krångla efter två veckor roligt... Låg och körde på nästan full gas när motorn i stort sätt dog. Den tappade all kraft och började nästan låta som den gick på två cylindrar, till slut dog den. Satte sedan på motorn och hade samma effekt som en 5hk ungefär. Varje gång jag försöker vrida på gasen så "bluddrar" den och dör om jag inte lägger i friläge. Värt att påpeka är nog att jag fortfarande kan varva motorn ordentligt i friläge... ?
                Motorn har "stått" ett tag och min första tanke var dålig bensin som kanske pluggat igen förgasarn eller något? Nu har jag kört upp en tank ( 25L ) redan så det verkar ändå konstigt.

Någon som känner igen problemet får gärna dela med sig.

Mvh Rikard @ fishseekers.se
                Hej "Rille" Rikard;

Om motorn är nyköpt tillsammans med båten bör du vända dig till båtsäljaren för att få felet åtgärdat på garantin.

Gissningsvis ligger felet hos bränsle/lufttillförseln och bör vara lätt att åtgärda så snart felet hittas...men gäller garantin bör du inte själv börja skruva isär motorn.

Go for the Big Walleyes!

Old Firehand

Ps. Jag ser att det är en Selva 2008 och då bör garantin vara slut. Kolla bränsletillförseln och byt alla bränslefilter i både motor och tank. Sitter det en luftskruv på tanklocket skruva upp den så fort motorn startat. Är luftskruven åtdragen stannar motorn. Har bränsleslangen kommit i kläm stannar motorn. Har det skvavts hål på bränsleslang eller gummiblåsan eller om bränslekopplingarna skadats stannar motorn. Är något filter igensatt stannar motorn. Har det gått hål på något gummimembran inuti förgasaren tappar motorn orken och varvtalet går upp och ner av sig själv. Ds.
                Senast ändrad av Old Firehand; 2011-05-22, 13:03.

Kommentera

har likvärdigt fel på min yamaha 60hk,, har lokaliserat att det är en tändspole som har pajat.
                  Har samma fenomen som du. varvar bra i friläge. men går bara på 2 cyl med vxl i.

Kommentera

Hej!

när jag köpte min båt så hadde den stått i 4 år. funka klockrent i början men efter någon dag så började exakt samma fenomen du har haft. kunde lägga i växel och puttra fram men så fort jag gasa dog den. Jag skruvade bort förgasan och körde igenom lite lätt med tryckluft. går nu som en pärla. Lycka till!
                    Gädda - 11,080kg Lake - 3,205kg Aborre - 0,985kg Brax - 2,953kg

Kommentera

Vill bara tacka för alla svar... I lördags satt jag och ringde nästan varenda "båtfixare" i eskilstunatrakterna... Dock var det minst 3veckor innan första person ens kunde titta på fallet. Googlade fram en kille som arbetat med båtmotorer, ringde honom och sa "fixa felet idag, på plats så får du 3500:- under förutsättningarna att problemet löses" Han godtog det och vi möttes upp vid båten, han skruvade enkelt bort hela förgasarna och luftfilter, sedan åkte han och "blåste" rent allt. Därefter fungerade det helt ok vid höga varv. Vid låga varv var det fortfarande inte 100% så han ställde upp tomgången lite.
                      I Söndags åkte jag ut glad i hågen över att båten nu fungerade igen men tre timmar senare uppstår samma problem igen. Jag låg och körde full gas när det nästan blir som att motorn får soppatorsk... Den börjar sakta "hacka" och till slut är orken helt slut. Det kan jämföras med att man har satt på en 5hk på min uttern 4500 nu. Den varvar inte med växel i helt enkelt utan stonkar sig upp till ett visst varv och där håller den sig. Har försökt få tag på personen som lagade båten men han har inte hört av sig än. Hör han inte av sig imorgon så hälsar jag på honom istället... Är det någon kan eller vet någon i trakterna som kan hjälpa mig med detta?

MVH Rikard @ fishseekers.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                      14 svar
                      1 879 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Karlmagnus