Motorn "bluddrar" och dör... Selva 40hk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Motorn "bluddrar" och dör... Selva 40hk

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Motorn "bluddrar" och dör... Selva 40hk

Nyinköpta båten börjar krångla efter två veckor roligt... Låg och körde på nästan full gas när motorn i stort sätt dog. Den tappade all kraft och började nästan låta som den gick på två cylindrar, till slut dog den. Satte sedan på motorn och hade samma effekt som en 5hk ungefär. Varje gång jag försöker vrida på gasen så "bluddrar" den och dör om jag inte lägger i friläge. Värt att påpeka är nog att jag fortfarande kan varva motorn ordentligt i friläge... ?
    Motorn har "stått" ett tag och min första tanke var dålig bensin som kanske pluggat igen förgasarn eller något? Nu har jag kört upp en tank ( 25L ) redan så det verkar ändå konstigt.

Någon som känner igen problemet får gärna dela med sig.

Mvh Rikard @ fishseekers.se

Låter som vatten i förgasarna, hade precis samma fenomen på min för ett par år sedan.

Kommentera

Vi får hoppas att det är vatten i förgasarna... Men det kan vara ett el fel eller ev. en tändspole. Går den på alla cylindrarna på tomgång? Om inte... kan du ha haft riktigt otur... då kan den ha skurit på en cylinder

Kommentera

Min Mercury 9,9 (4t) betedde sig ungefär likadant. Den gick bra ett tag efter start. Körde fullgas och helt plötsligt tappade den kraften och stannade nästan. Detta hände titt som tätt. Lämnade in den och det enda som behövdes var nya tändstift.
        I de grundaste vatten simmar de djupaste fiskar

Kommentera

Verkar konstigt om en cylinder har skurit när det funkade efter jag stannat, tagit ur tändhattarna och satt tillbaka dem, samt kört slut på all soppa i motorn... samma problem uppstod dock 5 min senare igen...

Kommentera

Jag ska åka och köpa nya tändstift, samt köra en omgång med akrylatbensin. Motorn har stått ett tag så det kanske har pluggat igen i förgasarn?

Kommentera

kan var en luft ficka i bränsleslangen

Kommentera

hej.börja med att tömma förgasarna.vatten försvinner inte bara för att du kopplar bort soppan.antar att du är lite händig.under varje förgasare sitter en tömnings skruv-mutter.öppna töm,gärna i någon typ av behållare-avkapad pet llr dyligt.då ser du direkt om det är vatten.sen kan du gå vidare å felsöka.mvh stefan

Kommentera

Hej igen.
                  Köpte nya tändstift samt alkyladbensin och reningsmedel som man kunde prova med. Detta gjorde dock ingen inverkan på motorn... Nu ska jag bara försöka hitta lite mer detaljerat hur man gör rent förgasarna. Har aldrig gjort det här så även om jag är händig så vill jag ändå veta vad jag styr med Tack för alla svar!!

Kommentera

Någon som kan förklara hur förgasarna sitter på en selva 40hk???

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 879 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58