Utombordsmotorer idag betingar dyra pengar och det är alltid dumt att slarva med underhållet. Efter att ha hört historier om rasade motorer som ofta gått på trolling så delar jag med mig av några enkla tips för er som äger fyrtakts utombordare. Mina erfarenheter grundar sig på dom fyrtaktare jag ägt sen -93.
En ofta bortglömd detalj under motorkåpan är motorns termostat.
Termostaten i motorn har som uppgift att se till att motorn arbetar med rätt arbetstemperatur. Kylvattenstrålen ur motorn indikerar att impellerpumpen pumpar runt kylvattet som den ska men den säger inget om termostatens funktion. Innan motorn nått arbetstemperatur är därför termostaten stängd och inget kylvatten cirkulerar i motorns kylkanaler. När motorn nått rätt temperatur öppnar termostaten och vattnet tar nu vägen genom motorns alla kylkanaler. En motor som inte belastas hårt, tex vid trolling på tomgång producerar inte så mycket värme och om nu termosten havererat genom att fastnat i fullt öppet läge så får då motorn för låg arbetstemp. vilket ger kondens inne motorn i form av vatten som både bryter ner oljan och sätter igång korrosion inne i motorn. Slitaget på motorn stiger snabbt. Det kan bli så mycket kondensvatten i oljan att oljetätningar kan skjuta och raset är ett faktum.
Termostaten är placerad ganska högt upp i motorn och sitter under ett lock som är skruvat med 2 st bultar. På Honda 40/50 sitter den under den svarta plastkåpan och Yamahas mindre fyrtaktare strax ovanför tändstiften. Är den som på bild 1 stängd så är det en bra början. Metallbrickan på toppen ska var tätt intill gummitätningen.
Bild 2
På termostens botten finns instansat teperaturen när termostaten öppnar, i detta fall 60 grader på en Yamaha F15. Min Honda 45:as termostat har 72 grader.
Bild 3
Funktionen kollas enklast genom att koka termostaten. Jag har här lagt en bordskniv på tvären över en vattenfylld kastrull och klämt fast termostaten på en metallkedja mellan brickan och gummitätningen så att den hänger fritt ovan botten.
Bild 4
En digital stektermometer adderas till menyn och här har jag knappat in öppningstempen.
Nu är det bara att tillaga och när termostanen öppnar kommer den med ett tydligt "klonk" falla till botten. Mina termostaters klonk inträffar oftast några grader över märktemperaturen och Hondans termostat ör fullt öppen vid 83 grader.
Är allt bra så här lång är det bara att sätta allt i diskhon och fylla kallvatten . Termostaten ska nu stänga när temperaturen faller mot märktempen på termostaten.
Bild 5
Gör rent termostat och termostathus från kalk och saltvattenavlagringar och återmontera. En ny packning kan vara bra om den gamla är skadad. Här jag jag använt den gamla som mall ock skurit ut en ny ur ett packningsark. En ny reservtermostat är alltid bra att ha hemma om det skulle bli nåt galet med den gamla. Priset på en sån hamnar på en 4-500 kr.
Den här kollen gör jag varje höst så att allt är förberett inför säsongen.
En ofta bortglömd detalj under motorkåpan är motorns termostat.
Termostaten i motorn har som uppgift att se till att motorn arbetar med rätt arbetstemperatur. Kylvattenstrålen ur motorn indikerar att impellerpumpen pumpar runt kylvattet som den ska men den säger inget om termostatens funktion. Innan motorn nått arbetstemperatur är därför termostaten stängd och inget kylvatten cirkulerar i motorns kylkanaler. När motorn nått rätt temperatur öppnar termostaten och vattnet tar nu vägen genom motorns alla kylkanaler. En motor som inte belastas hårt, tex vid trolling på tomgång producerar inte så mycket värme och om nu termosten havererat genom att fastnat i fullt öppet läge så får då motorn för låg arbetstemp. vilket ger kondens inne motorn i form av vatten som både bryter ner oljan och sätter igång korrosion inne i motorn. Slitaget på motorn stiger snabbt. Det kan bli så mycket kondensvatten i oljan att oljetätningar kan skjuta och raset är ett faktum.
Termostaten är placerad ganska högt upp i motorn och sitter under ett lock som är skruvat med 2 st bultar. På Honda 40/50 sitter den under den svarta plastkåpan och Yamahas mindre fyrtaktare strax ovanför tändstiften. Är den som på bild 1 stängd så är det en bra början. Metallbrickan på toppen ska var tätt intill gummitätningen.
Bild 2
På termostens botten finns instansat teperaturen när termostaten öppnar, i detta fall 60 grader på en Yamaha F15. Min Honda 45:as termostat har 72 grader.
Bild 3
Funktionen kollas enklast genom att koka termostaten. Jag har här lagt en bordskniv på tvären över en vattenfylld kastrull och klämt fast termostaten på en metallkedja mellan brickan och gummitätningen så att den hänger fritt ovan botten.
Bild 4
En digital stektermometer adderas till menyn och här har jag knappat in öppningstempen.
Nu är det bara att tillaga och när termostanen öppnar kommer den med ett tydligt "klonk" falla till botten. Mina termostaters klonk inträffar oftast några grader över märktemperaturen och Hondans termostat ör fullt öppen vid 83 grader.
Är allt bra så här lång är det bara att sätta allt i diskhon och fylla kallvatten . Termostaten ska nu stänga när temperaturen faller mot märktempen på termostaten.
Bild 5
Gör rent termostat och termostathus från kalk och saltvattenavlagringar och återmontera. En ny packning kan vara bra om den gamla är skadad. Här jag jag använt den gamla som mall ock skurit ut en ny ur ett packningsark. En ny reservtermostat är alltid bra att ha hemma om det skulle bli nåt galet med den gamla. Priset på en sån hamnar på en 4-500 kr.
Den här kollen gör jag varje höst så att allt är förberett inför säsongen.