yamaha 25 hk -84 elkontakt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

yamaha 25 hk -84 elkontakt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• yamaha 25 hk -84 elkontakt?

Jag har köpt en båt med tillhörande motor. det finns ett uttag fram på motorn där stoppknappen dödmansgreppet etc. sitter.

utaget har två stift är det ström från motorn för att ladda batterier ? motorn har manuell start.

För att kunna få ut något vettigt ur motorn så krävs det likriktare och regulator, vilket du inte har om inte motorn har/haft elstart. Uttaget du beskriver är vanligt på "äldre" motorer. Det ger spänning beroende på varvtal, hägre varv ger högre spänning helt okontrollerat. Skulle du ansluta t.ex lampa eller ekolod till detta så går det förmodligen sönder omgående.
    Varför uttaget över huvud taget finns är för mig en gåta, då det i mitt tycke är helt värdelöst
    /Fredrik

Kommentera

Ursprungligen postat av Dyppe Visa inlägg
      För att kunna få ut något vettigt ur motorn så krävs det likriktare och regulator, vilket du inte har om inte motorn har/haft elstart. Uttaget du beskriver är vanligt på "äldre" motorer. Det ger spänning beroende på varvtal, hägre varv ger högre spänning helt okontrollerat. Skulle du ansluta t.ex lampa eller ekolod till detta så går det förmodligen sönder omgående.
      Varför uttaget över huvud taget finns är för mig en gåta, då det i mitt tycke är helt värdelöst
      /Fredrik
      okej det går inte att koppla till bilbatteriet för laddning ?

Kommentera

ingen annan som vet om det går att använda uttaget för att ladda bilbatteriet ?

Mvh Klas

Kommentera

Jag fick nån rekommendation att köpa en likriktare om man vill göra nåt sånt, om jag förstod rätt kostar en sån typ 500:- om man handlar på rätt ställe.
          Ola

Kommentera

Det du beskriver är ett belysningsuttag och denna frågahar ställts och noga besvarats i minst ett dussin trådar om Du söker på ämnet så får Du alla svar!

Nej Du kan inte ladda ett batteri via det!

Kommentera

Lustigt, var inne på Hjertmans idag och de sa att det bara var att koppla in det i batteriet så laddar det, håller dock också med om att det låter konstigt.....

Edit: inte full koll på Hjertmans..... - så här ligger det till.

Om man kollar kablarna till kontakten ( 2-stifts kontakten) under kåpan så att säga gäller följande.

Gröna kablar till kontakten - då kan man bara använda strömmen till belysning.
              Röd kabel till kontakten - kommer från en likriktare som sitter i motorn ( leta efter liten "låda" som kablarna kommer ifrån) och då kan man koppla in ett batteri som laddas.

Har man bara gröna belysningskablar till kontakten så kan man koppla in en likriktare själv och sedan ladda bateriet.
              Senast ändrad av johanJ; 2011-06-15, 12:18.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
              14 svar
              1 875 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Karlmagnus  
              Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58