Suzuki, Honda, Yamaha 15hk 4-takt ?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Suzuki, Honda, Yamaha 15hk 4-takt ??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Suzuki, Honda, Yamaha 15hk 4-takt ??

Hej fiskarvänner !

Jag står i valet å kvalet när det gäller inköp av 4-takts motor i 15 hk klassen.

Jag skall ha den på min Crescent 434:a.

Är osäker på vilket märke jag skall köpa. Finns det någon som skulle vilje ge mig deras uppfattning ang. dessa 3 tillverkare.

Vilka går tystast ? Snålast ? Prestandabäst ?

Tacksam för era svar.

( finns säkert 1000 trådar om detta men finner inget bra svar )

Mvh Nicklas

Först skulle jag säga att Du ska gå upp till iaf 20hk på en 434 om Du vill få det bra, 4 T är tyngre än 2T och med lite last i form av fiskare och massa prylar så är den extra kraften bra att ha och kostar inte så mycket mera och viktskillnaden emllan 15 & 20 är obetydlig då det byggs på samma block.

Fabrikatsmässigt är min erfarenhet att Honda är tystast men tyngst och dyrast faktiskt hutlös dyr jämfört med de andra, Yamaha är ett säkert kort med bra prestanda och relativt lätt och går att köra väldigt snål på soppan, Suzuki har en fördel mot Yamaha och det är kamkedja iställert för remmen på som Yamaha har men den behöver bara byta vart 10.e år så inget som är något problem. Annars ä rdet jämt skägg mellan Suzuki och Yamaha på allt.

Vad Du ska kolla på också är var Du har närmaste serviceverkstad för en 4T är mera service krävande än 2T och kan Du inte meka allt själv så är det smidigt att ha en verkstad nära till, så kolla vilket fabrikat lokala varvet mekar, framföörallt när det gäller garantiservice på ny motor den måste utföras av auktoriserad firma för att garantin ska gälla!

Hoppas det klarnade lite.

Kommentera

Var själv ute efter en 15hk förra året och kollade runt på alla stora märken. Det är ytterst lite som skiljer.
      Mitt val blev tillslut en Suzuki enbart för den finns en service verkstad i närheten..
      Välj efter vad du har närmsta verkstad, vilket märke du väljer har mindre betydelse...

Kommentera

Instämmer helt med Rospigg i vad han skrev.
        Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Tack alla för era svar ! Det har klarnat betydligt :-) Blir nog en Suzuki.....

Kommentera

jag kände mig bara tvungen att flika in lite, det är säkert bättre med 20 än 15 hk, men min yamaha 15hk fungerar tillfredställande med två pers + utrustning och batterier. den maxar ut typ 14-15 knop och man marsar bra på 11-12, sinnessjukt bensinsnål.
            När drar vi?

Kommentera

Ursprungligen postat av pepp-robert Visa inlägg
              jag kände mig bara tvungen att flika in lite, det är säkert bättre med 20 än 15 hk, men min yamaha 15hk fungerar tillfredställande med två pers + utrustning och batterier. den maxar ut typ 14-15 knop och man marsar bra på 11-12, sinnessjukt bensinsnål.
              Det just därför man bör gå upp ettsteg, för tar du med en till gubbe så planar den intelängre och drar grymt mycket soppa men med en 20 så hade det funkat iaf, och du får med 2 man ombord en högre marschfart med samma förbrukning som idag för din är för långsam för at vara optimalt med tanke på skrovet.

jag har kört en hel del med 434 och den förtjänar bättre än så!!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
              14 svar
              1 875 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Karlmagnus  
              Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58