Yamaha 30hk 2-takt tappade orken efter 5min.... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Yamaha 30hk 2-takt tappade orken efter 5min....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Yamaha 30hk 2-takt tappade orken efter 5min....

    Har en Yamaha 30hk 2-takt (ingen autolube) från 86-89 som strula riktigt ordentligt idag.

    Han startade och gick hur fint som helst på både tomgång och max gas.
    På väg ut till fiskeplatsen efter ca 5min så tappade han nästan all kraft, dock så dog han aldrig eller börja bete sig konstigt förutom då att han helt plötsligt tappade mer eller mindre all kraft, det går inte mer än 2-4 knop på max gas.

    Vid tomgång (utan växel i) så varvar han upp mer, än med växel i, dock så kommer han aldrig upp i samma varv som tidigare.

    Motorn gick hur fint som helst utan strul förra året, den har stått ute under vintern, tömd på soppa i förgasarna, tanken och inget kylvatten låg kvar i motorn. Hällde i ny soppa idag också (95oktan + 2% 2-takts olja).

    Hade inte med mig några verktyg för att kolla på tändstift och om det har satt sig nå skit i förgasarna. Vad mer ska jag kolla?

    Mvh
    Senast ändrad av Leon; 2011-04-17, 19:08.

  • #2
    har du manuell choke kolla att den inte strular för då tappar du orken så fort motorn blir varm har det problemet på en motor.
    Kust/klippfiskare fiskar främst gylta men även andra arter www.pofs.se
    Nu även blog på gylta.blogspot.com
    Glöm inte besöka foto & filmsidan www.fotopelle.se

    Kommentera


    • #3
      Japp manuell choke finns, den fungerar som den ska, dvs när jag drog ut den (choke PÅ) så gick motorn ner i varv å börja bluddra innan den dör.
      Senast ändrad av Leon; 2011-04-17, 19:00.

      Kommentera


      • #4
        Kan vara impeller som gör att den inte kyler ordentligt, eller termostaten? har den en skvallerstråle så är ju det en bra indikator.
        www.hellfish.se

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Captain_Lovestar Visa inlägg
          Kan vara impeller som gör att den inte kyler ordentligt, eller termostaten? har den en skvallerstråle så är ju det en bra indikator.
          Svallerstrålen är "okej" tror jag, bra tryck och jämnt flöde. = Termostat och impeller okej?
          Senast ändrad av Leon; 2011-04-17, 19:04.

          Kommentera


          • #6
            Jag tippar på tändstiften. Vi hade typ samma strul med vår och det löste sig med bl.a. nya stift. Lycka till!

            Kommentera


            • #7
              Sitter alla tändkablarna på stiften?

              Kommentera


              • #8
                Kan vara en säkring som gått. Hade det på min Suzuki 50hk och då tappade den all kraft och gick i 2knop ungefär.

                //Peter

                Kommentera


                • #9
                  Personligen tycker jag det låter som membran i bränsle pump. Hade samma problem med min gamle två taktare.
                  När du får igång den tar tid på hur länge det går innan det tappa efekt. Först på tomgång och sedan på ett högre varvtal. Håller den igång längre på tomgång skulle jag kolla bränsle pump och byta membran där i.

                  Lycka till.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Peter Hansson Visa inlägg
                    Kan vara en säkring som gått. Hade det på min Suzuki 50hk och då tappade den all kraft och gick i 2knop ungefär.

                    //Peter

                    Intressant, vid i läggning av båten å första starten för säsongen så vägra motorn gå igång, precis som man inte har "kopplat in haken" för dödmans grepp. Jag började kolla säkringarna och de såg hela ut, tog även ut alla 3 säkringar som finns, då gick motorn igång. Lät den gå ett tag och stängde sedan av. Satte tillbaka alla säkringar och försökte starta å då hoppa allt igång igen som om ingenting hade hänt och jag åkte runt ca 10min för å kolla så inget strula. Så motorn startade både med och utan säkringar i. Jag ska ta å se över detta en gång till.

                    Varför finns denna typ av säkring för att göra motorn orkeslös? Är det någon typ av "varvskydd"?
                    Senast ändrad av Leon; 2011-04-17, 20:52.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 879 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58
                    10 svar
                    772 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg brollann  
                    Startad av Siks, 2024-02-04, 20:54
                    10 svar
                    723 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Siks
                    av Siks
                     
                    Startad av Rexan2, 2024-02-24, 08:48
                    5 svar
                    344 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg holden
                    av holden
                     
                    Startad av tobs, 2024-03-12, 11:42
                    20 svar
                    1 792 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg tobs
                    av tobs
                     
                    Arbetar...
                    X