Ny motor, hästar eller kubik - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny motor, hästar eller kubik

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ny motor, hästar eller kubik

    Har beställt en Quintrex 390 och är på jakt efter motor till den. Hade tänkt mig en 15 hästare då det verkar vara lagom. Har kollat runt en del och de flesta tillverkarna verkar ju bygga flera motorer på samma block. Dvs. det är samma kubik men olika många hästkrafter. När man läser olika tillverkares specifikationer så verkar det som att det enda som skiljer är varvtalet. Min tolkning är att du får samma vrid (samma acceleration) men högre varvtal (högre toppfart) om du väljer det större alternativet. Korrekt?

    Vad för typ av "strypning" brukar det vara på motorerna? Har läst att tohatsu bara har något slags klack/block som hindrar full gas.
    Den som har mest prylar när han dör vinner

  • #2
    Ja jag tackar för ordern

    Honda BF15 och BF20 är samma motor i grunden och som du säger är det endast varvtalsområdet som skiljer sig i specifikationen. Kolla upp detta då jag själv har en BF15, vad som skiljer mellan den och 20 hästars. Prisskillnaden mellan 15 och 20 är omotiverbar enligt mig.

    När det gäller Hondas motorer är det inte nån enkel strypning. Det som skiljer är CDI-box, kamaxel samt förgasarbestyckning. Att byta ut dessa komponenter kostar mer än att ta steget till 20.

    Dock kan jag säga att 390:n går ganska optimalt med en 15. Händer inte sådär mkt mer med större motor, har kört den med en Honda BF30 och den blir för stor, vill borra ner sig istället och jag gilla inte egenskaperna båten fick. Båten kräver ju lång rigg men riggen blev lite "för" lång på en 30:a.

    390 gör drygt 20 knop med en rätt injusterad Honda BF15.

    Ha d gött!

    MVH/Gimmy
    [FONT="Verdana"]www.facebook.com/atvcenterfishingteam[/FONT]

    Kommentera


    • #3
      Klart att man går till en fiskesnackare om man har chansen. Speciellt när man får ett såpass bra pris också.

      Kollar i dagsläget framför allt på begagnatmarknaden och då kan man ju även väga en årsmodell hit eller dit mot några extra hästar. Har även sett att några lite äldre tohatsu motorer som är uppgraderade från 9,9 till 15 hästar. Dessa borde ju rimligtvis ha lägre kubik än tohatsus nyare där 15 och 20 hästarna verkar ha samma block.
      Den som har mest prylar när han dör vinner

      Kommentera


      • #4
        Välj 20-hästaren. En 15hk motor är i minsta laget, särskilt om båten utrustas med kastdäck, elmotor osv. Jag har kört med 15hk 2t på min 385:a och lastad med två man,elmotor,batterier,bla bla bla, känns den lite undermotoriserad. Hade turen att hitta en NOS Selva Antibes 30hk 2t förmånligt, som i mitt tycke är optimal till båten. Marschfart på runt 20kn med ungefär samma förbrukning som 15-hästaren utan att varva skiten ur motorn och väger bara ca 12kg mer än den gamla.

        Kommentera


        • #5
          På vilket sätt tycker du att den kändes undermotoriserad? För dålig toppfart eller svår att få upp i plan?
          Kan nog stryka en uppgraderad 9,9hk då, vet inte dock inte vad den har för kubik. Verkar som att Tohatsu, Honda, Mercury har 350 kubik på sina 15 och 20 hästare. Får inte fram den tekniska specen på yamaha.
          Senast ändrad av Rubik; 2011-03-27, 20:52.
          Den som har mest prylar när han dör vinner

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
            Välj 20-hästaren. En 15hk motor är i minsta laget, särskilt om båten utrustas med kastdäck, elmotor osv. Jag har kört med 15hk 2t på min 385:a och lastad med två man,elmotor,batterier,bla bla bla, känns den lite undermotoriserad. Hade turen att hitta en NOS Selva Antibes 30hk 2t förmånligt, som i mitt tycke är optimal till båten. Marschfart på runt 20kn med ungefär samma förbrukning som 15-hästaren utan att varva skiten ur motorn och väger bara ca 12kg mer än den gamla.
            Min 390 är utrustad med bl.a. dubbla kastdäck, frontmonterad elmotor, aktermonterad elmotor, 115aH batteri i för, 75aH batteri i akter, stolar. Dvs ganska mkt extravikt. Har inga problem att färdas i 20 knop med min Honda BF15, båten går upp i plan direkt. Givetvis är det alltid gott mos med mer pulver i prylarna men en modern 15hk 4-takts motor är ett lämpligt val för båten. Jag saknar inte mer effekt för mitt fiske. Tycker 390:n är ganska okänslig för hur mkt vikt man har i den, så stark flytkraft att den inte ligger direkt djupare i vattnet om jag är 1 eller 2 man i.

            MVH/Gimmy
            [FONT="Verdana"]www.facebook.com/atvcenterfishingteam[/FONT]

            Kommentera


            • #7
              Jag tog väl i lite när jag skrev att den var undermotoriserad, men fakta är att vill man åka i 20kn får man varva max. För övrigt finns det inget att klaga på, den planar lätt utan att gräva ner sig.I Australien brukar de köra med 25-30hk i 385:orna, och båten är ju dessutom godkänd för 30hk down under. Yamaha har 362 cm³.

              Kommentera


              • #8
                Delade meningar där, kanhända har det att göra med skillnaden i kubik på olika märken. Kan nog göra en viss skillnad om man har en 15 hästare på 250-300cc eller en på 350cc. Hade jag bara tittat på power så hade jag nog valt en 25hk e-tex på nästan 600cc, dock är vikten och priset inte lika tilltalande. Kommer nog att bli en 15 eller 20 hästars för mig, tycker vikten på 50kg känns bra. Då är den lätt att lyfta av inför vinterförvaringen.

                Låter ju som att Yamaha borde vara starkast av de 15 hästare som finns på marknaden, fast det är klart 11cc gör väl kanske inte så brutalt mycket skillnad.
                Den som har mest prylar när han dör vinner

                Kommentera


                • #9
                  Båttidningen kippari testade tjugorna i nr 8 -08. Testbåten var en Terhi 6020 Nordic och Motorerna var Honda, Mercury, Tohatsu, Parsun och Yamaha. Med två man + testutrustningen var Mercury snabbast(21,7kn) med Tohatsu(21,0kn) på andra, Honda(20,8kn) på tredje, Yamaha(20,2kn) på fjärde och Parsun(19,0kn) på sista plats. Parsun hade bästa accet, Honda och Mercury delad tvåa, Tohatsu trea och Yamaha sist på fjärde plats. Inga stora skillnader mellan märkena. Dock nämndes Parsuns större vikt som gjorde båten instabilare att köra.

                  Kommentera


                  • #10
                    Vet du vad det för effekt på motorerna i testet?
                    Den som har mest prylar när han dör vinner

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 875 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58
                    10 svar
                    770 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg brollann  
                    Startad av Siks, 2024-02-04, 20:54
                    10 svar
                    721 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Siks
                    av Siks
                     
                    Startad av Rexan2, 2024-02-24, 08:48
                    5 svar
                    343 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg holden
                    av holden
                     
                    Startad av tobs, 2024-03-12, 11:42
                    20 svar
                    1 788 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg tobs
                    av tobs
                     
                    Arbetar...
                    X