Hur göra med kabeldragning för ny elmotor? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur göra med kabeldragning för ny elmotor?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Amen till det inlägget, det är bara så sant har klämt massor med sådana anslutningar på jobbet när vi gjorde iordning hela kabelsystem till båtar men främst entrepenadmasnkiner som skogsmaskiner, men även annat där högsta kvalitet var prio 1.

Det är en konst att klämma kabel på rätt sätt och täta med krympslang eller vulktejp som kan användas också, och just kvaliteten på kabelskor och batteripolskor är kritisk.

De billiga kläm tängerna från CO,Jula, Biltema mfl som kostar under hundringen klämmer inte kabelskon den krossar den till fel form och dålig funktion, en bra klämtång har ett fast moment och ett korrekt utformad "käft" som ger den klämda kabelskon rätt form och klämmer med rätt tryck, dessa kostar normalt runt 2-300 kr men värt det på lång sikt om man ska göra iordning elen i båten.

Ser ibland nya båtar på mässna som får en att baxna då jag brukar kika på såna ställen som inte många gör som tex baksidan av pulpeten och elinstalationen, även på båtar i 200-500.000 kr klassen sitter det elsystem som kostar några hundringar på Biltema och inte ens är fuktskyddade eller med isolerade kabelskor förtennad kabel förekommer knappt på nya båtar, bara standard 12V flertrådig av billigaste sort fram till en manöverpanel för under hundralappen, det är gripande dåligt ;-(

Kommentera

En riktig bra tång kan kosta mångt mycket mer. Jag brukar dra allt mitt El. kablar skor mm färdigt utan att klämma sen åker man å lånar en tång, Jag har ju proffsutr. på jobbet, men man kan även åka med dom färdiga kablarna till en elmontör så klämmer han dom färdiga kablarna åt en.

Kan berätta att min förra båt köpt begagnad va alltid svårstartad, gissade på batteriet köpte nytt å samma elände. Knappt ja fick igång, under längre tid fick jag ytterst skral laddning. insåg att nått va fel. bytte polskor och kabelskor till ovan bild mot batteriet men ingen skillnad.

Fick riva allt å hittade en skarv. långt in under akterspegeln. Två plåtskor enligt modell högra på bilden, ihopskruvade med icke rostfri bult. Insåg då också att kabeln inte va förtent. Hela packetet va lindat med vanlig tejp. Ni kan ju gissa hur det såg ut ? En enda stor grön ärg å rostklump. Böt ut hela skiten från motor till batteri och skillnaden går inte att beskriva.

Så det är av stor vikt med bra prylar.

Visst är det ett skit att tillverkare, (faktiskt dom flesta) spar några spänn på eldragningen. Min nya båt för 200 tusen rev jag ut allt å drog nytt. med 16 mm2 förtent gummikabel till riktiga kopplingsplintar till alla förbrukare och batteriskor som bilden mm. Helt kanon
      Senast ändrad av Exxet; 2011-03-12, 12:28.
      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

axe.
        Den typ av tång jag menar är för det mindre kabelskorna typ 1,5 till 6mm2 när man installerar för mindre förbrukare, för det grövre kablaget är Din metod bäst för de tängerna kostar multum och man gör det hopperligen inte så ofta att det lönar sig att köpa en utan hyra/låna eller lämna in på verkstd blir billigare och bättre då de som gör jobbet är vana att göra det inte helt oviktigt!

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
          axe.
          Den typ av tång jag menar är för det mindre kabelskorna typ 1,5 till 6mm2 när man installerar för mindre förbrukare, för det grövre kablaget är Din metod bäst för de tängerna kostar multum och man gör det hopperligen inte så ofta att det lönar sig att köpa en utan hyra/låna eller lämna in på verkstd blir billigare och bättre då de som gör jobbet är vana att göra det inte helt oviktigt!
          Insåg efteråt när jag läste om ditt inlägg att du menade tänger för klenkabel. Helt rätt där fuskas det också mycket.

Ibland får man skämmas lite, måste ju erkänna att jag kör me en gammal skittång hemma när man e för lat att låna en riktig. Men all basdragning är gjord enligt bästa möjliga.

Oj oj nu blev man exalterad igen, , hoppas att frågeställaren fick ut något av allt detta !
          Senast ändrad av Exxet; 2011-03-12, 12:52.
          Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Verkar som att om man ska dra kabel till en elmotor så kostar det (kabel, kontakter, klämverktyg) mer än elmotorn i sig själv nästan.
            Det kanske är enklare att flytta batteriet?
            Ola

Kommentera

Ursprungligen postat av Ola Visa inlägg
              Verkar som att om man ska dra kabel till en elmotor så kostar det (kabel, kontakter, klämverktyg) mer än elmotorn i sig själv nästan.
              Det kanske är enklare att flytta batteriet?
              HAHAHA kul sammanträffande, har precis varit ut till båten å kollat lite, kom fram till att jag ska gör precis så för att slippa allt krångel med kablar

Kommentera

Hehe ja jag börjar ju undra om man inte ska satsa på golf istället...:P Skämt åsido, nu har jag beställt 10mm^2 kabel, 60A-säkringar, 120A batterianslutningsdon(skarvkontakt), så nu jävlar får jag hoppas att det räcker...:P Tack så mycket för den oerhört utförliga hjälpen!
                (((((((johnponn)))))))

Kommentera

He he de va så lite så, , ,ää kanske inte när jag ser allt ja skrivit.

Det blir bra. .utmärkt val. hoppas du har fått ut nått och förstått lite av problematiken med el å allt därtill. Ditt val visar på det i alla fall.

Lycka till. Och du man MÅSTE inte göra allt helt rätt. jag fuskar också ibland, men bara man vet om det så är det så mycket lättare att förstå om det börjar sega en dag.

OBS ! ett tillägg då jag fick ett elakt mail. DU KAN I PRINCIP INTE HA FÖR GROV KABEL. Så nu va det sagt.
                  Har man råd , plats, kan hantera styvheten mm så gå gärna upp i dimension. Det är aldrig fel. Har kommenterat i andra sammanhang om detta. Bara man vet vad man gör och varför.

OBS! jordkabeln är inte beräknad det är plus vi beräknat, men man väljer av enkelhet samma dimension, Vissa underlag pekar på att om man väljer Min dim. på pluskabeln bör jordkabeln dock ökas, men nu är vi inne på detaljer. Det funkar som det är. Går man ett steg upp från beräkningen har man redan den marginalen
                  Senast ändrad av Exxet; 2011-03-16, 21:09.

Kommentera

Läser med intressen denna tråd eftersom jag lurar på att förlänga kablarna till min motor. Dimensioon och längd är inte lätt.

Någon som har några bra tips på skarvkontakter som klara strömmen till elisen? Snabbkontakter till batteriet har jag men vill ha en skarv ganska nära motorn också. Vill kuna ta bort motorn men ändå ha kvar kabeldragningen. Truckontakter låter intressant. Vart får man tag på det?
                    http://gosmeister.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösmeister Visa inlägg
                      Truckontakter låter intressant. Vart får man tag på det?
                      Har för mig att Rospigg skrev i en gammal tråd om dessa kontakter finns att köpa på ELFA.

Edit, kanske dags för en simpel FAQ ang kabeltjocklek, kontakter och anslutningar?
                      Senast ändrad av Leon; 2011-03-15, 14:14.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                      14 svar
                      1 875 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Karlmagnus  
                      Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58