Välja mellan elmotor & bensinmotor till liten lätt alubåt !? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Välja mellan elmotor & bensinmotor till liten lätt alubåt !?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Välja mellan elmotor & bensinmotor till liten lätt alubåt !?

Tja
    Vad ska jag välja för motor?

Jag har en 3,7m lång lätt alubåt som jag använder vid enklare spinnfiske/jerk och nu till sommaren även till lite verticalfiske.

Jag har en MinnKota Endura 30 och en 5hk "gammal" mariner 2T i stugan när jag fiskar där.. Här hemma där jag bor har jag ingen motor att tillgå!
    Vill inte hålla på att släpa med någon av dem jag har redan från stugan så vad ska jag köpa att ha "hemma"?

Endura 30 är jag toknöjd med men blir det längre förflyttningar så går det lite väl segt.. Blir det stor skillnad om man skulle välja en Endura 40 eller 50 eller ska man helt enkelt köpa en "vanlig" utombordare till istället!?

Priset på en kraftigare elmotor tilltalar mig!
    Priset på en nyare 5-6hk utombordare tilltalar mig inte!

Gör man bort sig om man satsar på en kraftigare elmotor då man även kommer använda den till kortare förflyttningar!?

Begreppet "korta förflyttningar" är väldigt relativt och ändå helt avgörande, med en kraftigare elmotor mod Endura 50 på den båten kan Du marscha ca 5 knop, vilket innebär att du kör 5 nm = 5 *1852 meter i timmen`= 9,2 km i landmått, så hur långa är dina "korta förflyttnignar"? på 15 min kör Du ca 2,5 km i den farten så bara kolla hur långt Du har mellan fiskeställena!!

Elmotor + 2 batterier blir ändå billigare än 1 bensinsnurra om du ska ha en bra maskin helst en 4 takt om Du fiskar i mindre vatten där miljötänk är ännu viktigare än annars.

Jag använder ofta elmotorn för kortare förflyttnignar på min Buster trots att det på den sitter en 40 Hk motor och jag bara behöver vrida på nyckeln för att starta den, men jag gillar att smyga mig in på fiskeställena och då är elmotorn guld värd ;-)

Kommentera

Korta förflyttningar på max 1-2km (med stopp där emellan) rör det sig om. Oftast mycket kortare än så!
      Då båten är väldigt lätt och smidig att sjösätta så lägger man i den vid det ställe i sjön man tror på.

Känns som om det lutar åt en kraftigare Elmotor faktiskt då en nyare 4T motor av bra kvalite kostar +10k kr och jag tror det inte blir "ljusår" bättre faktiskt..
      Senast ändrad av HenkeW; 2011-02-18, 07:40.

Kommentera

Kan kanske bli längre än 1-2km någon gång under sommaren men det kommer vara sällsynt!
        Tack för uträkningen Bosse. Enligt den då finns det ingen anledning att köpa en Ottomotor för min del, då är det El som gäller !

Kommentera

Imponerande uträkning . . Rospigg !!! Det bor en liten ingenjör i dig också

Visst är det härligt när allt kan beräknas
          Senast ändrad av Exxet; 2011-02-18, 20:49.
          Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av axe Visa inlägg
            Imponerande uträkning . . Rospigg !!! Det bor en liten ingenjör i dig också

Visst är det härligt när allt kan beräknas
            Tackar, jo ibland så slår det till och jag är väl mest hemmastadd på nautisk matematik som detta däremot inom Dina och el och material beräkningar är jag körd och förlitar mig på gammal vana och gehör ;-)

Kommentera

Kan man bara räkna så kan man räkna allt, distans och sek, , eller area och kraft ungefär detsamma.

De va dessutom väldigt snyggt och belysande svar Henke fick, , nice
              Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Och jag har en Elmotor till salu Minn Kota 46! Några få timmar på den och ser ut som ny!
                Hör av dig på mail eller telefon dagerback_11@hotmail.com 0730813136!
                Dock lite långt till sundsvall från värmland...men bussgods kanske funkar...

Vi hörs! Petter

Kommentera

Välj kraftigare elmotor ifall du ska vertikalfiska mycket hemma också. Ovärdeligt med elmotor till vertikalfiske.
                  --AXL, DUFF, SLASH, STEVEN, IZZY-- IN MEMORY OF GUNS N' ROSES!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                  14 svar
                  1 867 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Karlmagnus  
                  Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58