Vilken storlek på elmotor? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken storlek på elmotor?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilken storlek på elmotor?

Går i tankarna på att köpa en frontmonterad elmotor till min Buster L, men jag vet inte riktigt vilken storlek man skall använda sig av?

Någon som har erfarenhet av elmotor på en Buster eller liknande båt?

Hur många knop kommer man upp i som max med en elmotor? Klarar den mer än två knop?

Ursprungligen postat av Carl Holmberg Visa inlägg
    Går i tankarna på att köpa en frontmonterad elmotor till min Buster L, men jag vet inte riktigt vilken storlek man skall använda sig av?

Någon som har erfarenhet av elmotor på en Buster eller liknande båt?

Hur många knop kommer man upp i som max med en elmotor? Klarar den mer än två knop?
    Hej Carl Holmberg;

Alla MINN KOTA elektriska fiskemotorer som finns idag gör mer än 2 knops fart på läge 5 eller högsta fartläget om de sitter i aktern eller i fören på din Buster L aluminiumbåt. Som exempel gör en MINN KOTA Endura 30 hastigheterna 0-4 knop vid de olika fartlägena på en 4,2 meter långkölad vanlig roddbåt med två personer och fiskeutrustning ombord.

En MINN KOTA Endura 40 gör 0 - 5 knop. En Endura 50 och en Endura 55 kan komma upp i maximalt 6 knops fart på samma 4,2 meter långkölade, lättdrivna vanliga roddbåt.

Farten som elmotorn kommer upp i är beroende av båtens längd, bredd, vikt och utformning samt hur mycket personerna ombord och deras utrustning väger. En lång, smal, lättdriven och mindre belastad båt går alltid snabbare än en tungdriven båt som får ploga sig fram och trycka vattenmassorna framför sig.

Här har du på bild på en Ockelbo B15 http://www.trumman.com/fisketips/galleri_18.htm som med dubbla Minn Kota elektriska fiskemotorer (en i fören och en i aktern) gjorde drygt 7,5 knop på max.fart med två personer och utrustning ombord.

Köper du en starkare MINN KOTA än vad du tänkt från början så slipper du ångra dig....

Welcome to the Silent World...a World of Electric Fishing Motors!

Old Firehand
    www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Tack så mycket för ett bra svar som alltid Old Firehand!

Jag lurar på att köpa en 70 LBS med I-pilot, och sen om något år kanske komplettera med en bakmonterad som man dels kan flytta till andra båtar om man till exempel skall ut och fiska i en liten roddbåt men även är bra till vertikalfiske på Bustern!

Kommentera

Hur lång rigglängd behöver man ha förresten? 54"?

Kommentera

Ursprungligen postat av Carl Holmberg Visa inlägg
          Tack så mycket för ett bra svar som alltid Old Firehand!

Jag lurar på att köpa en 70 LBS med I-pilot, och sen om något år kanske komplettera med en bakmonterad som man dels kan flytta till andra båtar om man till exempel skall ut och fiska i en liten roddbåt men även är bra till vertikalfiske på Bustern!
          Hej Carl Holmberg;

Den 15/12 2010 beställde jag hos Jan Comstedt AB i Göteborg en MINN KOTA Riptide 55 ST/IP (I-Pilot) 54" (M1363703), 12 volts elmotor att montera i fören på min Buster Magnum (cirka 1200 kilo totalvikt) att användas till vårens och sommarens Gösfiske.
          Go for the Big Ones!

Old Firehand
          www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Till vår HR440 har vi en Riptide ST 80lbs med I-Pilot i fören, och en MinnKota Vantage 80lbs i aktern. Riptiden gör runt 4knop på fullt vrid, men vi har otroligt mkt saker och en tung plattform i båten. Hur Vantagen går vet vi inte än, ska bli kul o se när isen släpper. Men rekommenderar absolut en 80lbs, eller en 101lbs om du har råd. Ju större desto bättre ;-)

Kommentera

Nike

80 lbs var alltså för liten, så du behövde lika mycket till i aktern...?
              Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Hehe nejdå, 80lbs är kanon. Men det underlättar att ha en aktermonterad när man kör pelagiskt vertikalfiske, det är den enda anledningen till varför vi skaffa den. Men visst är det kul med prylar

Kommentera

Den som har flest när han går bort vinner...
                  Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                  14 svar
                  1 875 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Karlmagnus  
                  Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58