Batteriladdare till Tudor Nautica 80AH för elmotor? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Batteriladdare till Tudor Nautica 80AH för elmotor?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av axe Visa inlägg
    DC = deep cycle batteri även kallat truckbatteri, gjorda för att laddas tömmas laddas osv.

    Svårt att svara på dina frågor, men av erfarenhet vet jag att det räcker med 1 st djupurladdning av ett startbatteri för att ta död på det.

    Om laddare och laddning


    Om batterier


    Läs detta ingående. lovar att du inte har en fråga obesvarad kvar efter.
    Stort tack axe!
    Ska läsa igenom det där.
    Då kanske det där truckbatteriet på 95 ah för ca 1400 inte var så dumt då. De skickar ju även. Vågar knappt ens tänka på vad 25kg skulle kosta att frakta dock.
    Men om det pallar att laddas ur mer eller mindre helt är det ju bättre med ett sånt på säg 95Ah än två parallellkopplade på säg 100ah st som man kan köra till 50%.

    Återigen, tack för länkarna

    Mvh

    Kommentera


    • #12
      Måste vara denna laddare jag köpte.. http://www.jula.se/elektronisk-batte...-110-ah-129768

      Tror att all reklam och snack om ctek gjort så att dom växt, sen att dom kostar 3 gånger mer gör ju så man inbillar sig att den måste vara bättre.

      Ja, jag kanske hade otur, men jag köper hellre nya batterier än nya cteks

      Intressant med Truckbatterier om dom tål djupare urladdningar! Den här låter ju riktigt trevlig: Deep-cycle batteri.12V/115Ah
      LxBxH = 334x171x238mm. Vikt 27kg. Har en på 110 nu och det funkar fint.

      Kommentera


      • #13
        Jag funderar på en sån här http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi.../Smartladdare/
        tror den kan vara bra trots att den är från biltema

        Kommentera


        • #14
          Ang truckbatteriet..

          Är det tippsäkert eller finns risken att all syra läker ut om batteriet lutar/välter?
          Kan ju vara av betydelse då det periodvis kan vara stökigt i en båt

          En annan grej att tänka på, är det något handtag på batteriet? De väger ju en hel del så ett vettigt handtag är ju aldrig fel.. Tror inte det sitter något sådant på ett "truckbatteri" som är avsett för fast montage i en truck.

          Kolla det först innan du beställer!

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
            Ang truckbatteriet..

            Är det tippsäkert eller finns risken att all syra läker ut om batteriet lutar/välter?
            Kan ju vara av betydelse då det periodvis kan vara stökigt i en båt

            En annan grej att tänka på, är det något handtag på batteriet? De väger ju en hel del så ett vettigt handtag är ju aldrig fel.. Tror inte det sitter något sådant på ett "truckbatteri" som är avsett för fast montage i en truck.

            Kolla det först innan du beställer!
            Av de på batteriexpressen är det handtag på de upp till 23kg dvs 85Ah till 115Ah tror jag det var.
            De större är de inte handtag på....
            Angående det där med tippsäkerhet tänkte jag nästan kolla med deras kundtjänst om, har inte lyckats luska ut med hjälp av informationen på sidan.
            det kan ju som du säger bli ganska gungigt i en båt bitvis så det är ju bra om det klarar tippas lite.
            Jag tror dock att de klarar viss lutning eftersom de även skriver att de är till golfbilar och såna där saker.

            Frakt ner till skåne skulle förresten gå på i runda slängar ca 150:- för ett 23Kg batteri, det var inte så farligt

            Men en fundering dock, (pdf:en om laddning etc var av lite teknisk karaktär för mig) Kan man använda en "vanlig" laddare till de här truckbatterierna, dvs de som folk rekommenderar från ctek osv? Såg att det fanns truckbatteriladdare också men funderade på vad som skiljer dom eller om de bara är kraftigare helt enkelt.
            Läste nånstans, om det var ang DC batterier, att man gärna ska ladda dom med 10% av den totala kapaciteten i laddström.

            Mvh

            Kommentera


            • #16
              Men en fundering dock, (pdf:en om laddning etc var av lite teknisk karaktär för mig) Kan man använda en "vanlig" laddare till de här truckbatterierna, dvs de som folk rekommenderar från ctek osv? Såg att det fanns truckbatteriladdare också men funderade på vad som skiljer dom eller om de bara är kraftigare helt enkelt. Läste nånstans, om det var ang DC batterier, att man gärna ska ladda dom med 10% av den totala kapaciteten i laddström.
              Ctek är inte en vanlig laddare i mina ögon det är en laddare som man kallar primärswitchad. Med VANLIG laddare menas oftast den äldre typen av linjära laddare. Båda typerna går att använda. Speciella truckladdare har eller påstås kräva en sista laddning för att bli fulladdade vilket du bör kolla mot ctek om dom har denna. Andra batterier accepteras att fullt igentligen bara är runt 95%.

              Citat ctek:
              Den linjära laddaren har svårt att fylla batteriet, trots att den ligger på en hög
              spänning. Då avger laddaren lite ström men desto mer värme utan att det blir
              särskilt mycket mer laddning in i batteriet. En laddare som inte kan lägga sig på en konstant spänning kan inte ladda
              batteriet fullt utan att komma upp i området då batteriet gasar och tappar
              vätska. En tumregel är att man har fått i 80 % av laddningen under den första
              fasen. Somliga enkla reglerade laddare går ner till en lägre spänning när 14,4
              V har nåtts, men då kan det ta veckor att få i de sista 20 % av laddning.


              D.v.s. den linjära som dom flesta haft med ampervisning vet att även om laddaren är på 15 amp så på slutet så visar den oftast noll till max nån amp.

              Rekommendationen med 10 % av batteriets kapacitet gäller alla batterier och laddare men är speciellt viktig att följa med den äldre linjära typen. Med primäswitchad så gasar du inte ihjäl batteriet på samma sätt, där kan du ha större, läs hos tillverkare vad dom säger.

              Vad som skiljer dom olika batterityperna åt är plattornas antal, tjocklek, struktur, blylegering tex. bly-antimon, bly-kalcium mm. Men läs tillverkarnas sidor och länken jag visade. Visst viss fakta kan vara tungläst men det klarnar med tiden.
              Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

              Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
              14 svar
              1 884 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Karlmagnus  
              Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58
              10 svar
              777 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg brollann  
              Startad av Siks, 2024-02-04, 20:54
              10 svar
              728 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Siks
              av Siks
               
              Startad av Rexan2, 2024-02-24, 08:48
              5 svar
              344 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg holden
              av holden
               
              Startad av tobs, 2024-03-12, 11:42
              20 svar
              1 816 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg tobs
              av tobs
               
              Arbetar...
              X