Batteriladdare till Tudor Nautica 80AH för elmotor? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Batteriladdare till Tudor Nautica 80AH för elmotor?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Batteriladdare till Tudor Nautica 80AH för elmotor?

Tjenare!

Beställde nyligen en Minn Kota Endura 50 från tyska ebay (3100 inkl frakt, bra pris).
    Till den hade jag tänkt mig ett Tudor Nautica Freeline Marine batteri, 80Ah borde räcka till några timmars drift. Funderade först lite på 115Ah batteriet men det är nästan dubbla priset, och skulle det krisa så kan jag hellre köpa ett 80Ah batteri till.
    Känner hursomhelst att det kan vara en bättre ide att pröjsa typ 1200 för ett tudor nautica än 7-800 för ett SMF batteri från biltema, känns som att tudor har bättre kvalitet och det är lätt värt att lägga några hundringar extra på.

Nu skulle jag dock vilja ha lite hjälp med vad för slags batteriladdare jag ska välja, är lite dålig på det där. Jag är dock införstådd med att jag får vackert kasta upp x antal hundringar till (vad kan de kosta, 500-1000?)

Skulle t.ex denna funka?

Det står att den är för syrafyllda blybatterier, är tudor nautica ett sådant? Hittade ingen direkt info om batteriet på www.watski.se.

Eller skulle det funka med denna?

Eller vad har ni för rekommendationer?
    Jag skulle gärna hålla mig kring 5-700:- om möjligt men skulle hursomhelst varmt uppskatta alla tips ni har att komma med.

Så fort isen släpper då vore det skönt att komma ut lite

Mvh

Här har du ett förslag. Köp inte BT det finns en anledning deras grejor är så pass billiga.

Levererar 7AH

Kommentera

Ctek är alltid bra val av laddare.
      Den här kanske? De har fler modeller, både billigare och dyrare.
      Det beror lite på hur fort du vill att batteriet ska laddas.
      Ctek MXS 5.0 12V
      Senast ändrad av tintin_jkpg; 2011-02-08, 23:12. Anledning: Och så var man lite seg i skrivandet som vanligt :P

Kommentera

Tudor Nautica är ett vanligt bly/syra batteri. (exakt samma som Exide Nautica 80Ah)

Har du inte "tokbråttom" att handla batteri så vänta ett litet tag för Tudor/Exide kommer med en helt ny serie batterier nu i vår som riktar sig till fritid, marin mm.

Ctek eller Exide/tudor egna laddare funkar kanon. Jag skulle antingen välja Ctek 7Ah eller Exide 7Ah laddare för med dem så bör du kunna ladda ett helt urdraget 80Ah batteri över natten. Väljer du en mindre laddare då klarar du inte det.

/ Henke

Kommentera

Välj en 7 AH laddare å ett större batteri . Du kan inte pararellkoppla ett gammalt 80 A batteri med ett nytt då har du 2 gamla batterier . Drar du ur det helt så får du köpa nytt batteri varje år . Hur var det med att köpa köpa dyrt är att köpa billigt ? Glöm inte grövre kablar också .

/Fredrik

Kommentera

Tack så mycket för alla svar
            Det blir nog denna laddaren då..

Det var någon som sa att jag borde köpa ett större batteri... har hört att man inte gärna ska ladda ur dem mer än 70% (så att det är 30% kvar)
            115Ah batteriet från tudor/exide kostar 2200 och det är lite saftigt.. Nån som har något bra tips på något större batteri som är lite billigare?

Hur är det med biltemas batterier, ni som har dem? Får ni köpa nya ofta? Hörde nånstans att de hade 4 års garanti på deras batterier, stämmer det?
            Då borde man ju kunna få ut ett nytt om det gamla blir kasst inom den tiden.. vilket det känns som att det lär bli...

Edit: hittade detta, truckbatteri. Skulle inte det vara vettigt? Lite tunga kanske men wtf..

Mvh
            Senast ändrad av Mr_Keps; 2011-02-09, 09:54.

Kommentera

Jag hade en ctek som gick sönder efter max ett år, kostade nära tusingen. Nu har jag en laddare från Jula för ca 400:- den har inte gått sönder på över ett år och laddar precis lika bra.

Skit i biltemas batterier, håller inte länge. Satsa mycket hellre på ett bra batteri än en "bra" laddare.

Kommentera

Du har redan fått alla bra svar.

Men ett tipps sök på forumet om laddare och batterier så hittar du massor av matnyttigt att läsa. Denna fråga har avhandlats 100- tals gånger. Ofta med djupa förklaringar och vetenskapliga fakta vilket kan ge dig ett å annat att tänka på. Om inte annat bra att förstå lite mer, så slipper du göra som många av oss andra, lära av misstagen, det blir nämligen dyrt. Det är inte ENBART batteriet som bestämmer hur bra det håller. Det beror till 80% på dig hur du nyttjar (rätt typ till din applikation), laddar (rätt laddare och att du återladdar vid rätt tidpunkt) och förvarar batteriet .

70% kan du bara ta ut ur ett DC-batteri, INTE ur ett marin å fritidsbatteri
                Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av Denzar Visa inlägg
                  Jag hade en ctek som gick sönder efter max ett år, kostade nära tusingen. Nu har jag en laddare från Jula för ca 400:- den har inte gått sönder på över ett år och laddar precis lika bra.

Skit i biltemas batterier, håller inte länge. Satsa mycket hellre på ett bra batteri än en "bra" laddare.
                  Ah... har du möjligtvis länk till Julaladdaren eller produktnummer så man kunde söka på den?
                  Skulle tro iofs att du fått ett måndagsex av din ctek eftersom folk överlag annars rekommenderar dem. Men å andra sidan, kan man få en som laddar lika bra för mindre än halva priset så ... man vill ju inte lägga mer pengar än man behöver.

Axe: Jag har sökt och läst igenom ett par av de första sidorna med relevanta träffar men ville ändå ha lite mer utförligare svar.
                  Men när du skriver att fritids- och marinbatteri INTE kan laddas ur till 30%, hur långt ner kan man ladda ur dem då? Någon nämnde till ca 50%, stämmer det?
                  Och jag har inte lyckats klura ut vad ett DC batteri är?

De säger också att om man laddar ur dem mer så förkortas livslängden, men hur mycket pratar vi om?
                  För om det skulle innebära att ett t.ex biltemabatteri håller 2 år istället för 3 om man laddar ur det lite mer, så gör det t.ex inte mig så mycket. Men om det innebär att det t.ex bara håller ett halvår är det ju lite värre.
                  Nu kommer jag inte fiska så ofta heller, säg kanske 6-10 gånger per sommar/säsong pratar vi om.

Hur är det med det där truckbatteriet jag länkade till, har fått för mig att truckbatterier är mer gjorda för djupurladdningar... borde det innebära att de tål bättre att laddas ur helt?
                  För det som jag länkade till kostade ju 1400 och det är helt klart värt det isåfall.

Annars funderade jag lite på två st 120Ah från biltema (skjut mig gärna) parallellkopplade. Det kanske är lite dumsnålt men håller de typ 2-3 år är det ändå för mig värt det.
                  Det jag har läst om biltemas batterier kontra övriga (kvalitetsmärken) är att biltemas håller bra om man sköter dem rätt, men kvalitetsmärken tål misskötsel lite bättre (nu kan man läsa in ganska mycket i misskötsel och jag vill inte göra inlägget flera meter långt, så...)

Men iaf då borde man ha bra med kräm också för att ta sig runt lite... jag ska använda elmotorn för transport och fiske på en ganska stor sjö, samt ev campa nån helg och så. Brukar inte fiska mycket på campinghelgerna, brukar mest dricka öl hahahah. Men man vill ändå ha lite power till att ta sig runt om man skulle vilja ligga i lite och fiska som tusan.

Förutom att jag är svinless på bensinare är det många andra aspekter också som gör att jag väljer elmotor istället.
                  Tystnaden, miljön, inte störa naturlivet allt för mycket och sådant.
                  Har fått för mig också att elmotorer är i princip underhållsfria, förutom möjligtvis borst/statorer etc som kan slitas lite. Det lockar också en del.

Mvh
                  Senast ändrad av Mr_Keps; 2011-02-09, 12:30.

Kommentera

DC = deep cycle batteri även kallat truckbatteri, gjorda för att laddas tömmas laddas osv.

Svårt att svara på dina frågor, men av erfarenhet vet jag att det räcker med 1 st djupurladdning av ett startbatteri för att ta död på det.

Om laddare och laddning

Om batterier

Läs detta ingående. lovar att du inte har en fråga obesvarad kvar efter.
                    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 879 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58