Speciallösning med minnkota. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Speciallösning med minnkota.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Speciallösning med minnkota.

Fast monterade Minnkota motorer finns det redan, men de är ganska stora och kostar en rejäl slant... jag funderar lite på att demontera en vanlig liten elmotor och göra fäste för den på befintlig motor för att använda den vid trolling.

Har sett ett antal guider på hur man gör, men mindre om hur det funkat i långa loppet, nån som testat och vill delge info?
    Fiskefokus - min alldeles egna fiskeblogg.

Ursprungligen postat av Discharged Visa inlägg
    Fast monterade Minnkota motorer finns det redan, men de är ganska stora och kostar en rejäl slant... jag funderar lite på att demontera en vanlig liten elmotor och göra fäste för den på befintlig motor för att använda den vid trolling.

Har sett ett antal guider på hur man gör, men mindre om hur det funkat i långa loppet, nån som testat och vill delge info?
    Hej Discharged;

Alla fungerande lösningar är bra! Det är nog det här MINN KOTA-montaget du sett http://www.minnkotamotors.com/produc...saltwater.aspx .

Welcome to the Silent World..a World of Electric Fishing Motors!

Old Firehand
    www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
      Hej Discharged;

Alla fungerande lösningar är bra! Det är nog det här MINN KOTA-montaget du sett http://www.minnkotamotors.com/produc...saltwater.aspx .

Welcome to the Silent World..a World of Electric Fishing Motors!

Old Firehand
      www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
      Ja, det där är ju den färdiga lösningen som jag nämde, men för egen del tycker jag det är "helt galet" att lägga bortåt 10 000 för en sån här lösning när man kan göra det själv för mindre pengar och dessutom få en personlig touch på alltihopa. Men innan jag ger mig in på det så vill jag säkerställa att det verkligen funkar bra.

Det jag menar är alltså folk som tagit en helt vanlig Minn Kota, fladen eller whatever, Byggt ett eget motormontage och monterat detta på samma sätt som den modellen Old Firehand länkar till.
      Fiskefokus - min alldeles egna fiskeblogg.

Kommentera

En sak som man ska ha med i tankarna med dessa monteringar är att de ökar huvudmotorns bränsleförbrukning ganska duktigt pga ökat vattenmostånd och med dagens soppa priser vill man ju hålla den på ett minimum!!

Jag kikae på dessa på mässan och insåg att det är en hydrodynamisk katastrof att ha denna klump på kaviationsplattan hela tiden för att kunna köra korta stunder ibland, för den stora delen av huvudmotorns jobb är transportkörning i marsch/planingsfart och då kommer denna klump att ställa till det rejält.

Nej skit i denna och satsa på en front eller aktermonterad vanlig elmotor som Du fäller ner när den ska användas och som är ur vägen och inte ökar soppaförbrukningen och sänker båtens prestanda när den inte används.

My 2 Cent

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
          En sak som man ska ha med i tankarna med dessa monteringar är att de ökar huvudmotorns bränsleförbrukning ganska duktigt pga ökat vattenmostånd och med dagens soppa priser vill man ju hålla den på ett minimum!!

Jag kikae på dessa på mässan och insåg att det är en hydrodynamisk katastrof att ha denna klump på kaviationsplattan hela tiden för att kunna köra korta stunder ibland, för den stora delen av huvudmotorns jobb är transportkörning i marsch/planingsfart och då kommer denna klump att ställa till det rejält.

Nej skit i denna och satsa på en front eller aktermonterad vanlig elmotor som Du fäller ner när den ska användas och som är ur vägen och inte ökar soppaförbrukningen och sänker båtens prestanda när den inte används.

My 2 Cent
          Men den hamnar väl över ytan när man får upp farten lite?
          http://www.almhults-marinprodukter.s...vigator-730941

Kolla på filmen

Kommentera

Ursprungligen postat av fishmark Visa inlägg
            Men den hamnar väl över ytan när man får upp farten lite?
            http://www.almhults-marinprodukter.s...vigator-730941

Kolla på filmen
            Visst på en båt med en optimalt hissad motor och som tål att trimmas ut så hamnar den så, men de allra flesta har inte sådan tur och då kommer den att hamna delvis eller helt i vattnet även vid planing.
            Sedan det som Eino påtalar om grundsmygning med upptiltad motor det är ju då Du vill ha elmotorn för att skydda stora motorn från skador, men med elvispen ovanför vanliga proppen så knäcker Du ju vanliga snurran före elmotorn vid en påkörning?!

Nej som sagt många bra saker har det kommit from over there men denna är inte en av dem :-(

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
            14 svar
            1 875 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Karlmagnus  
            Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58