HK för el- respektive föbränningsmotor? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

HK för el- respektive föbränningsmotor?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• HK för el- respektive föbränningsmotor?

I väntan på en beställd elmotor funderar jag lite:

Elmotorn har en dragstyrka på 37,2 kp eller 86 lbs. Effekten vid 37,2 kp ligger på 1152 W, vilket motsvarar drygt 1,5 hk. En elmotor har ju som bekant hög verkningsgrad och väldigt lite förluster i form av värme etc, kanske 10%, vilket borde ge en reell effekt på 1,35 hk. Den sitter ju dessutom direkt kopplad till propellern.

Vad mäter man en utombordares effekt? En 2,5 hk bensinare - är det motoreffekten eller uteffekten på propelleraxeln? Är det motoreffekten borde den reealla effekten bara ligga 0,75 hk (räknat på att en bensinmotor har ungefär 30% verkningsgrad).

Vad är fel i resonemanget? Har svårt att tänka mig att jag kommer glida ifrån även den minsta bensinare med elmotorn...

Jag läste en gång att en 55lbs elmotor har styrka motsvarande 1/2hk bensinare..

Kommentera

Hej !

Sök så finner du en hel del intressanta trådar där just denna fråga stötts och blötts från alla håll och kanter. Du är inte den första som funderat på detta hur man jmför en el- och bensinmotor.

Jag tror att alla numera mäter effekten på propelleraxeln på bensinmotorer, för länge sedan var det olika, därav så ansågs japanerna så mycket starkare då deras 10 hk va jämstark med penta 15 osv. Dom mätte helt enkelt inte samma effekt. Sen har du vridmomentet som också är en otroligt viktig parameter vid jämförelse. Däför tror jag lite på Stefans jämförelse när du ser på totalkraft el/bensin, även om rena effektsiffran säger annat.
      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

OK, jag trodde faktiskt jag hade hittat det mesta som finns att läsa om elmotorer i detta forum (diskussioner jag ibland deltagit i själv) - men något var säkert missat

Tack för svaren - jag tror som sagt säkert ni har rätt - men jag skulle gärna vilja se reda siffror (och ev källor) istället för antaganden. En 55 lbs motor ligger på c:a 800 watt d v s runt 1 hk. Varför får den, enligt Stefans uppgift, 50% lägre effekt än en bensinare som har lägre verkningsgrad? Även om effekten mäts på propellern blir det svårt att logiskt begripa. Dessutom är ju vridmomentet ungefär detsamma över hela registret på en elmotor medan bensinaren måste varvas rätt rejält för att nå toppeffekten.

Min fråga kvarstår alltså...
        Senast ändrad av Kasch; 2010-11-18, 13:06.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
        14 svar
        1 867 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Karlmagnus  
        Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58