I väntan på en beställd elmotor funderar jag lite:
Elmotorn har en dragstyrka på 37,2 kp eller 86 lbs. Effekten vid 37,2 kp ligger på 1152 W, vilket motsvarar drygt 1,5 hk. En elmotor har ju som bekant hög verkningsgrad och väldigt lite förluster i form av värme etc, kanske 10%, vilket borde ge en reell effekt på 1,35 hk. Den sitter ju dessutom direkt kopplad till propellern.
Vad mäter man en utombordares effekt? En 2,5 hk bensinare - är det motoreffekten eller uteffekten på propelleraxeln? Är det motoreffekten borde den reealla effekten bara ligga 0,75 hk (räknat på att en bensinmotor har ungefär 30% verkningsgrad).
Vad är fel i resonemanget? Har svårt att tänka mig att jag kommer glida ifrån även den minsta bensinare med elmotorn...
Elmotorn har en dragstyrka på 37,2 kp eller 86 lbs. Effekten vid 37,2 kp ligger på 1152 W, vilket motsvarar drygt 1,5 hk. En elmotor har ju som bekant hög verkningsgrad och väldigt lite förluster i form av värme etc, kanske 10%, vilket borde ge en reell effekt på 1,35 hk. Den sitter ju dessutom direkt kopplad till propellern.
Vad mäter man en utombordares effekt? En 2,5 hk bensinare - är det motoreffekten eller uteffekten på propelleraxeln? Är det motoreffekten borde den reealla effekten bara ligga 0,75 hk (räknat på att en bensinmotor har ungefär 30% verkningsgrad).
Vad är fel i resonemanget? Har svårt att tänka mig att jag kommer glida ifrån även den minsta bensinare med elmotorn...
Kommentera