Värdering Honda BF8 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Värdering Honda BF8

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Värdering Honda BF8

Kommer ev montera styrpulpet på Linder och då även byta till en större motor. Skulle därav behöva hjälp med en värdering av min nuvarande BF8 från -99/-00.

Den har kort rigg, rorkult, originaltank. Välhållen utan missfärgningar, skador och dyligt på rigg/propeller.

Så, vad bör man annonsera ut den för?

Har ingen aning om prisnivåer eller listpriser eller vad marknaden tycker. Men jag har funderat på att skaffa en billig 5 - 10 hk motor till min motorlösa lillsärki.

Så där mellan tummen å pekfingret och känslan så skulle jag kunna betala runt 2 - 2500 :- lite mer kanske beroende på skicket. Det är igen sanning för det RÄTTA priset men ändå en indikation på vad en kund kan tänka sig betala.
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Du får nog runt 4500:- för den.

Kommentera

Några tusingar till tingar den allt.
        Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Alltså när det gäller försäljning av begagnade båtar och motorer anser jag att det är stor skillnad på vad objektet verkligen är värt (sett till inköpspris, ålder, slitage) och vad som är marknadsvärdet (vilket är mångdubbelt högre).

Jag har sålt 2 båtar och 2 motorer genom de åren jag fiskat och har aldrig gått minus på ett enda köp! Marknaden vad det gäller båtar och motorer är helt osannolik och det är ingen omöjlighet att sälja en 10hk utombordare från 82 för 10.000kr fast du i själva verket kanske köpte den för 2000kr år 1992.

Just fyrtaktare är något folk på blocket kan se sig blinda på (allt med fyrtakt är bra), så lägg ut annonsen med ett relativt högt pris. Jag är säker på att du får den såld!

Kommentera

Okej mitt pris var kanske ganska lågt men ni å andra sidan håsar priset långt över realistiska nivåer.

Marknaden vad det gäller båtar och motorer är helt osannolik och det är ingen omöjlighet att sälja en 10hk utombordare från 82 för 10.000kr fast du i själva verket kanske köpte den för 2000kr år 1992.
            Ha ha ha 10 tusen för en gammal motor när du kan få en ny för 16. Nog för att det finns knäppgökar.

Beakta att objektet en 99:a är tolv år nästa sommar. 12 är ungefär hälften av 25 vilket är en realistisk gräns på utombordare då värdet är noll. det är alltså halva nyvärdet (idag runt 15-16 tusen) vad som kvarstår. Men man lägger inte samma summa på objektets senare halva som man gör på den första halvan med tanke på repbehov mm. Så 66/33 är absolut gräns anser jag, 66% av nyvärdet idag är vad du har förbrukat. 33% kvarstår.

Utgår vi från 16000 nypris så har du använt 10500 återstår då 5500 som absolut max, snällt kalkylerat. som kund utgår jag alltid från halva det värdet, sen upp emot det om objektet är i perfekt skick. Jag skulle definitivt ALDRIG ge låt säga 7000 för en 12 år gammal motor med risk för några tusingar i rep vilket snabbt kan bli 10-12 tusen när jag får en brännny med garanti för 16.

Rille har nog en bra nivå på sin gissning, jag skulle va jäkligt nöjd om jag fick 5 för en 12-åring

Men jag ska ringa dig MastaPike när jag ska sälja, du verkar vara en kalaskund.
            Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Kommentera

Det är "knäppgökarna" man vill åt vid försäljning, inte snåljävlarna...

Ursprungligen postat av axe Visa inlägg
                Ha ha ha 10 tusen för en gammal motor när du kan få en ny för 16. Nog för att det finns knäppgökar.

Kommentera

Sålde en 97a 9,9hk 2-takt suzuki förra året för 9500kr. Annonsen hann ligga ute i en halv dag innan motorn blev såld och då blev jag nog kontaktad av en 10-15 personer som ville se motorn så snabbt som möjligt. Skulle lätt kunnat sålt denna motor för 12-13 tusen istället.

Kommentera

Kolla nypris å så delar du det i 2 . Beg är alltid halv priset om den inte är jätterisig , En ny 8 hk kostar väll 20 000 så runt 8000-10000 är rimligt om den är skött som den ska .

/Fredrik

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 873 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus