Johnsson 15hp 2 takt slocknade en gång idag - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Johnsson 15hp 2 takt slocknade en gång idag

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Johnsson 15hp 2 takt slocknade en gång idag

Jag har varit ute idag och körde sista turen med båten för i år. Motorn har kommit igång utan problem. Jag körde med låga varv i 10-15 min och efteråt började jag gasa till full fart. Efter några minuter så började motorn att gå ner i varv som om bensinen börjar ta slut men det var några liter kvar. Jag har släppt gasen och gasade igen, det gick bra en liten stund men sen gick det ner igen, och gången efter så slocknade motorn. Jag har startat den igen och gasade försiktigt tills jag nådde max fart. Efteråt körde jag som vanligt, startat och körde små sträckor samt körde till hamnen utan problem. Vet ni vad det är som kan orsaka sånt?
    mvh
    Eitan
    http://lurehunter.blogspot.com

Första gissningen vid ALLA motorer som börjar gå ojämnt, eländigt, inte alls på vissa varv etc är att du fått nått skit i förgasaren.

Plocka isär den och rengör, hade samma problem flera gånger på en Suzuki 15 som jag hade tidigare.

Sen kan du samtidigt ta och sätta in ett vanligt bränslefilter från t.ex. Biltema(kanske kostar 15:- eller nått) innan förgasaren, det brukar få bort en hel del av problemen om du t.ex. har en gammal plåtdunk till soppan och den släppt lite färg på insidan eller nått annat skit. Sen byter du det filtret varje år samtidigt som du byter oljan i växelhuset.
    Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Håller med föregående. Låter som ett bränslerelaterat problem. Kan även vara vacumproblem i tanken, slang, blåsa eller anslutningsnippel, samt filter och förgasare som sagt.

Det lustiga är att enda motor som hållt på sådär även för mig va en Johnsson. den gången va de inte förgasare o filter utan problemet satt någonstans som ja aldrig redde ut, motorn han bli stulen, men varje gång den började sacka vare bara att pumpa till på blåsan så gick den igen, detta hände stokastiskt och felet bör har varit i tank, slang, blåsa eller anslutning
      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av axe Visa inlägg
        Håller med föregående. Låter som ett bränslerelaterat problem. Kan även vara vacumproblem i tanken, slang, blåsa eller anslutningsnippel, samt filter och förgasare som sagt.

Det lustiga är att enda motor som hållt på sådär även för mig va en Johnsson. den gången va de inte förgasare o filter utan problemet satt någonstans som ja aldrig redde ut, motorn han bli stulen, men varje gång den började sacka vare bara att pumpa till på blåsan så gick den igen, detta hände stokastiskt och felet bör har varit i tank, slang, blåsa eller anslutning
        Annars är en enkel koll att man känner efter ifall blåsan känns hård när problemet uppstår, är den mjuk trots att man pumpat den tidigare är det garanterat en läcka någonstans.

Det kan ju vara värt att kolla ifall något av tändstiften la av, skruva ur o kolla hur de ser ut. Men som jag förstår det så är det inte ett återkommande problem, det var endast en gång?
        www.hellfish.se

Kommentera

Ursprungligen postat av 7Ur5b67r
          [FONT="Comic Sans MS"]Soppaslangen i kläm[/FONT]
          Hahaha! Dagens vi(t)sdomsord!
          www.hellfish.se

Kommentera

Bränslepumps membranet med stor sannolikhet.
            Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

tack så mycket för alla svar! jag uppskatar detta väldigt mycket!
              bränslefilter- det låter smart, jag ska försöka att fixa något.
              Captain_Lovestar- det hände 3 ggr i direkt anslutning. när det började gå ner i varv så vred jag ner så att det ska få mindre bensin och då vart det bättre. efter tredje gången så har det inte hänt igen då låter det som Eino säger Soppaslangen i kläm.
              Elanen- membranet- hur länge håller en sån? tror du att det kan hända igen(törs jag åka ut på sjön isån fall?)

Kommentera

Böt membranet i min 8hk's yamaha och det var likannde problem. Vid fullgas gick den en stund innan den storknade. Man kunde köra på lägre varv utan några direkta problem men detta ordnades när membranen i soppa pumpen böts. Hade ett par metaltungor i min som var slappa och inte stängde ordentligt efter bytet så gick den som den skulle.
                Testa en renoveringssats till bränslepumen alt testa att ta bort bränsleslangen efter soppa pumpen och se om den sprutar ut någon bensin. Kommer det inget är det antagligen det som är felet. Men det kan mycket väl vara anslutningarna sprucken slang etc.

Kommentera

Kanske isbildning i förgasaren, det kan hända vid fuktigt väder och lägre temp.

Kommentera

isbildning i förgasaren- blir den förstörd då?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 875 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus