Vilken motor etec 30 eller tohatsu 30fyrtakt till trolling båt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken motor etec 30 eller tohatsu 30fyrtakt till trolling båt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

HALLÅ Ulf Eriksson !

Vore kul och intressant om du som trådskapare kunde reagera och kanske kommentera dom svar du fått. För det bör uppstår fler funderingar och nya frågor efter alla svar du fått.
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Kört Etec 40 i 1,5 år. Mer än nöjd!!!!! Kan inte göra annat än rekommendera. Trollat, idiotkört utan problem. Ända nackdelen är att min kombination (Buster M+ Etec 40) kräver 2 små drivankare för att hamna i 1,3 knop. Till lax 2,5 knop är det bara att lägga i växeln och njuta......

Kommentera

Ursprungligen postat av axe Visa inlägg
        Oljebyte varje år + filter + kamrem några gånger men ok vi tar bara oljan å filter + arbete blir väl sådär 1500:- varje år X 20 år = 30 000 :- kr.

Nej köp en 2 -takt så kan du köpa 2 motorer å ha en i reserv så slipper du dessa servicekostnader på 0 Kr.
        Jag har under 20 års ägande av en Honda aldrig servat den, endast bytt olja några gånger.
        Enda felet under dessa 20 år är en trasig impeller ( mitt fel ).
        Detta tycker jag säger mer om kvaliten på Hondan än om man följer servicescheman och märkesleverantörens egna säljbroschyrer. Därav mitt inlägg.
        Vad kostar oljan per liter till E-TEC?
        Jag tycker, alltså finns jag.
        Jag fiskar, alltså lever jag.

Kommentera

Jag är inne på min andra Honda och har även haft en Yamaha F60 tidigare och visst fan kostar servicen! Varje tillfälle med olje och filterbyte. Kalibrering av förgasare och ventiljustering + de vanliga servicepunkterna har gått på ca 1500:-. Speciellt Hondorna har varit känsliga för rätt ventiljustering eftersom de går så dåligt på låga varv annars.
          När min Yamaha gått 1000 timmar var det även dags för impeller och kamremsbyte + den sedvanliga servicen. Den notan slutade på 4400:-. Det är dyrt att åka fyrtakt! Eftersom vi trollar blir det många timmar ganska snabbt på motorerna så vi servar våra motorer två eller tre gånger på en säsong. Det blir mkt pengar.
          En liten rolig sak i sammanhanget: Inom snöskotervärlden blev det ett väldigt ståhej när fyrtaktarna gjorde entre. Alla ville ha dem, trots att skotrarna blev tyngre, dyrare i inköp och dyrare service men de drog lite mindre bränsle.
          Nu har de fått pisk även där sedan Rotax-motorerna har fått E-tec insprutning. Det är ju Bombardier som äger fabrikerna.
          De är rappare och lättare men drar ändå mindre soppa.
          Nu är fyrtaktare ruskigt bra båtmotorer men jag tror inte man ska såga den nya tvåtaktstekniken heller.
          Mvh Micke

Kommentera

Ursprungligen postat av ÅsikteN Visa inlägg
            Jag har under 20 års ägande av en Honda aldrig servat den, endast bytt olja några gånger.
            Enda felet under dessa 20 år är en trasig impeller ( mitt fel ).
            Detta tycker jag säger mer om kvaliten på Hondan än om man följer servicescheman och märkesleverantörens egna säljbroschyrer. Därav mitt inlägg.
            Vad kostar oljan per liter till E-TEC?
            Har för mig jag betalade ca 600kr för 3.8l xd100 olja till min e-tec. Med den förbrukningen som motorn har räknar jag med att köpa en ny dunk olja om ett par år. Lagom till jag gör min FÖRSTA service på motorn.
            I varje motgång finns ett frö till framgång.....

Kommentera

Ursprungligen postat av axe Visa inlägg
              HALLÅ Ulf Eriksson !

Vore kul och intressant om du som trådskapare kunde reagera och kanske kommentera dom svar du fått. För det bör uppstår fler funderingar och nya frågor efter alla svar du fått.
              Gissar att svaret blev en begagnad japs!
              Jag tycker, alltså finns jag.
              Jag fiskar, alltså lever jag.

Kommentera

Vad köpte du för motor?

Kommentera

Hej jag har ungefär samma fundering som tråd skapparen. fast jag ska inte avnvända min till trolling utan till mesta dels vanligt fiske utan trolling någon enstaka gång kommer jag även att köra trolling men inte så ofta. min fråga är vad som är bäst 4 takt eller 2 takt evinrude eller tohatsu ?? är sugen på båda men kan inte bestämma mig gilllar ju starkt tohatsus priser. jag har tittat på 25hk motorerna till min båt vilken tror ni lämpar sig bäst ? hoppas någon har lust att hjälpa mig lite kan verkligen inte bestämma mig.

Mvh G

Kommentera

Ursprungligen postat av gurreb Visa inlägg
                    Hej jag har ungefär samma fundering som tråd skapparen. fast jag ska inte avnvända min till trolling utan till mesta dels vanligt fiske utan trolling någon enstaka gång kommer jag även att köra trolling men inte så ofta. min fråga är vad som är bäst 4 takt eller 2 takt evinrude eller tohatsu ?? är sugen på båda men kan inte bestämma mig gilllar ju starkt tohatsus priser. jag har tittat på 25hk motorerna till min båt vilken tror ni lämpar sig bäst ? hoppas någon har lust att hjälpa mig lite kan verkligen inte bestämma mig.
                    Mvh G
                    Köp motor där du har närmast till återförsäljare/service. 2-takt eller 4-takt spelar ingen roll längre.
                    Anledningen till 4-takt hysterin kan jag tänka mig är den stora skillnaden på de gamla 2-taktarna och 4-takt. Eller har jag fel?

Kommentera

Köp motor där du har närmast till återförsäljare/service. 2-takt eller 4-takt spelar ingen roll längre.
                      Anledningen till 4-takt hysterin kan jag tänka mig är den stora skillnaden på de gamla 2-taktarna och 4-takt. Eller har jag fel?
                      Nej du har helt rätt tycker jag, Vilken princip man väljer beror på många faktorer.

Vilka märken har man på hemmapla? vad gillar man? priser? vikt? 4t är oftast lite tyngre, funkar på nya båtar som oftast är konstruerade för den högre vikten men många äldre båtar gillar inte dom där extra-kilona. Det blir tydligt speciellt om man ligger på max rekommenderad effekt eller strax över som många gör. men 4t är lite tystare på just tomgång och trollingfart. men på fullt å march så är de marginella skillnader. Som sagt du hittar för å nackdelar med båda. Valet måste bli efter vad just du själv prioriterar, vad som du anser är viktigast. Många väljer enkelt, handla av kalle på hemaplan för man känner honom å får bra service, sen att han säljer susuki, eller tohatsu, 4t eller 2t eller va fan, skiter man i.

Inget är varken rätt eller fel. Det är som med expressen eller aftonbladet.
                      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                      14 svar
                      1 867 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Karlmagnus  
                      Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58