Vilken motor etec 30 eller tohatsu 30fyrtakt till trolling båt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken motor etec 30 eller tohatsu 30fyrtakt till trolling båt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vilken motor etec 30 eller tohatsu 30fyrtakt till trolling båt

    Vilken av nämda motorer skall jag välja att köpa?
    Fördelar/nackdelar, någon som har näämda motorer och erfarenheter om dessa?

  • #2
    Denna båten ska dne sitta på!

    båten är en Askeladden 16-3400

    Kommentera


    • #3
      Hej Ulf !

      Har ingendera av dessa men kan samtidigt säga att jag har båda. Låter kryptiskt ? ? Jag har en Tohatsu direktinsprutad 2-taktare, funkar som en E-tec och det är en Tohatsu. Du har alltså 2 frågar att hantera i en fråga. Personligen skulle jag inte ställa frågan som du gör. Ska förklara.

      4-takt vs 2-takt är en fråga som du bör reda ut oavsett märke tycker jag, Vad motsvarar bäst det du söker å behöver, vilken princip motsvarar dina behov?

      E-Tec vs Tohatsu är en annan fråga vilket märke du ska köpa, en nog så viktig fråga att reda ut vilka erfarenheter folk har.

      Tohatsu har jag och alla jag känner med märket mycket bra erfarenheter av. Dessa motorer går otroligt fint även för trolling. En bekant trollar med sin insprutade 2-takt 8-10 tim i sträck utan minsta svaj i gången. Jag vet egentligen inte nått dålikt att säga annat än att dom KANSKE låter lite mer än vissa andra ? ? bara en känsla jag har. Så det va det goda om Tohatsu.

      Evinrude är väl inte ett märke med världens bästa rykte men deras NYA E-tec maskiner går otroligt fint och har mycket kraft för sin vikt och effekt. 2-takt har trotts allt sina fördelar fastän hela ettablissemanget gör allt för att svartmåla dessa motorer. Ja dom är lite sämre för miljön pga att dom förbränner olja. Men underhållet och skötseln är minimalt jmf. me 4-takt. 2-takt är rappare, momentstarkare, går i princip lika billigt idag, är billigare i inköp, lättare mm.

      De va de lilla jag kan hjälpa dig med. Personligen anser jag det vara en smaksak vilken man väljer. Och naturligtvis lite avgörande vilka andra krav man har. Underhållskrav? Pris? Ljudnivå? Prestanda? Vikt? Utseende? (vit motor är snyggt) mm mm. Tror dock att 4 takt är lite behagligare att ligga å trolla timmar i sträck om det är vad man ska göra med motorn 90% av tiden till sjöss.
      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

      Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

      Kommentera


      • #4
        "Ja dom är lite sämre för miljön pga att dom förbränner olja."

        Det är inte första gången jag hör eller läser detta. Iom att de moderna tvåtaktarna klarar de allra senaste avgaskraven så måste de ju förbränna oljan väldigt bra. Eller gör man avgasproven utan smörjoljeinblandningen? Hur tänkte du?
        Ska man ta resonemanget ett steg till kan man ju fråga vad som händer med fyrtaktsmotorns olja när den är "förbrukad". Spillolja från en förbränningsmotor innehåller otroligt mycket skit. Inte räcker det med en förbränning för att den ska anses "miljövänlig". Om den nu ens tas om hand.
        En sliten fyrtaktsmotor förbrukar också en del olja bla via ringar och ventilstyrningar. Är den fortfarande miljövänligare än en tvåtaktare då? Tvåtaktsoljan är ju till skillnad från fyrtaktsmotorns olja gjord för att just brännas upp, inte för att samla upp allsköns avfall som uppkommer i en förbränningsmotor.
        Håna mig gärna, skäll på mig, idiotförklara mig. Men inte innan jag fått en förklaring som överbevisar mitt resonemang....

        //Stefan
        Du kommer komma ihåg mig för alla gator bär mitt namn.


        ´til things are brighter, I´m the man in black

        Kommentera


        • #5


          Mitt val hade varit begagnad Honda eller Suzuki.
          Jag tycker, alltså finns jag.
          Jag fiskar, alltså lever jag.

          Kommentera


          • #6
            Jag har en E-tec (visserligen 50) på min båt. Bara kört den en säsong, så jag kanske inte ska tycka för mkt än. Jag kanske har varit på sjön 20ggr med den. Den drar väldigt lite olja (har ej behövt fylla på än). Kompisar är imponerade över hur tyst den är.
            Enligt säljaren släpper E-tecen ut mer av nåt ämne å mindre av nåt annat (sa ej vilka ämnen) jämfört med 4-takt men så lite att den fått titeln "världens miljövänligaste motor". Efter att ha läst på lite och nu äga en "moderniserad" 2-takts motor så ser inte jag nån anledning att ha en 4-taktare.
            Jag är än så länge helnöjd med motorn. Tror du skulle bli det åxå om du valde E-tec.
            Vinterkonseveringen på motorn är oxå ett plus till E-tec likaså 3års service intervall.
            Senast ändrad av KalleTking; 2010-11-04, 15:43. Anledning: Glömde svara på frågan
            I varje motgång finns ett frö till framgång.....

            Kommentera


            • #7
              Har kört en Honda nu i 20 år utan ett enda problem.
              Vinter som sommar.
              Servicekostnad bortsett från oljebyte 0 kr.
              Jag tycker, alltså finns jag.
              Jag fiskar, alltså lever jag.

              Kommentera


              • #8
                "Ja dom är lite sämre för miljön pga att dom förbränner olja."

                Det är inte första gången jag hör eller läser detta. Iom att de moderna tvåtaktarna klarar de allra senaste avgaskraven så måste de ju förbränna oljan väldigt bra. Eller gör man avgasproven utan smörjoljeinblandningen? Hur tänkte du?
                Tänkte inte alls, , Är själv 2-taktsvän men känner mig tvungen att uttrycka mig som jag gjorde då du säkert vet vilket liv det kan bli om dessa "miljöbovar". Visst jag håller med dig om allt övrigt. Jag har som sagt en direktinsprutad 2-taktare och med dessa så är problemet borta anser jag. Förr gick ju även en del av bränsleblandningen ut oförbränd när motorn spolade om i loppet. Den olja som förbränns sker även i en 4-takt som drar olja, vilket dom flesta gör efter nått, några år.

                Mitt val hade varit begagnad Honda eller Suzuki.
                Intressant test du länkade till Åsikten, , Men kan du förklara varför du rekommenderar honda eller susuki ? ? på en fråga som gällde E-tec eller Tohatsu ? ? Hur får du in dessa märken när dom inte ens ingår i frågeställarens val? ?

                Toahatsu å mercury lika som bär hmmm ? ? ? Jag skrev i en annan länk där man frågade om märke att flera märken har samma maskiner inom olika områden. och därmed blir det lite löjligt att håsa ena märket före det andra när det i slutändan är SAMMA maskin med olika ettikett bara.
                Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

                Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

                Kommentera


                • #9
                  Servicekostnad bortsett från oljebyte 0 kr.
                  Oljebyte varje år + filter + kamrem några gånger men ok vi tar bara oljan å filter + arbete blir väl sådär 1500:- varje år X 20 år = 30 000 :- kr.

                  Nej köp en 2 -takt så kan du köpa 2 motorer å ha en i reserv så slipper du dessa servicekostnader på 0 Kr.
                  Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

                  Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

                  Kommentera


                  • #10
                    Har själv kört E-TEC 50hk de senaste två säsongerna, och är helnöjd. Jag hade samma beslutsångest mellan 2-takt och 4-takt, men det föll slutligen på just servicekostnader + att E-TEC dessutom var billigare. Visst, på tomgång är min E-TEC lite mer bullrig och vibrerar mer än en motsvarande 4-takt, men nivån är inte obehagling, och jag har trollat långa turer utan vare sig oljerök eller bulleertrötthet. Dessutom är maskinen ruggigt snål.

                    Fyrtaktare kräver mer service, och kamremsbyte är inte gratis(om man inte har suzuki då alltså).

                    Så jag håller med axe, kör du E-TEC och du slipper tänka på alla 20/50/100 timmars serviceintervall.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 867 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58
                    10 svar
                    761 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg brollann  
                    Startad av Siks, 2024-02-04, 20:54
                    10 svar
                    704 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Siks
                    av Siks
                     
                    Startad av Rexan2, 2024-02-24, 08:48
                    5 svar
                    334 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg holden
                    av holden
                     
                    Startad av tobs, 2024-03-12, 11:42
                    20 svar
                    1 772 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg tobs
                    av tobs
                     
                    Arbetar...
                    X