Vilken av följande elmotorer? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken av följande elmotorer?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Abumatic220 Visa inlägg
    @ Kasch: Var hittade du motorn du nämner?
    Har du funderat på att köra yaman på alkylatbensin btw?

@Asys85: Vad är det för båt du kör Watersnaken på?

mvh
    Det är olika. Har tillgång till flera olika båtar i sjöarna jag brukar fiska i. Allt från 3m träeka till 4m plastbåtar.

Kommentera

Ursprungligen postat av Asys85 Visa inlägg
      Det är olika. Har tillgång till flera olika båtar i sjöarna jag brukar fiska i. Allt från 3m träeka till 4m plastbåtar.
      Tack för svar!
      mvh,
      Abumatic220
      Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

@ Kasch: Var hittade du motorn du nämner?
        Har du funderat på att köra yaman på alkylatbensin btw?
        Jodå, något annat än alkylatbensin är inte aktuellt för min del (och borde inte vara det för någon tvåtaktare kan jag tycka). Vad jag förstår från Tyskland är det inte sällan förbjudet med såväl tvåtaktare som förbränningsutombordare överhuvudtaget i sjöar. Själv skulle jag gärna de ett liknande förbud i Båven... Men då får man också försöka leva som man lär :-)

24-voltaren hittade jag på http://www.freizeitwelt-garherr.de/ som är en ganska stor firma för fritidsprodukter. En ren chansning det vet jag - men om intresse finns återkommer jag gärna med lite info kring hur det gått. Har beställt den stora modellen på 86 lbs/24 v plus en reservpropeller. Har en bekant med en mindre Minn Kota så jag kan i alla fall jämföra kvalitetsintrycket.

Tanken är att köra på två seriekopplade 100-120 Ah marinbatterier i stuvutrymmet tillsammans med en liten fastmonterad 24v-laddare. Förhoppningsvis kan jag normalt sett köra motorn på något läge under det högsta och få längre gångtid men ändå nå den teoretiska topphastigheten (som lär vara högst sparsam...).

p.s. Abumatic 220? Tror jag minsann var min första rulle en gång i tiden :-P

Kommentera

Tack för tipset om webbplatsen Kasch!
          (Jag letar elmotor jag också, men saltvattensvarianten...)
          mvh,
          Abumatic220 ... som också var min första rulle... vi snackar sjuttital seriöst nu...
          ...när polarna och jag blev lite större och körde haspel tyckte vi att vi hade blivit skitcoola
          så då kallade vi nämnda briljanta underverk av högtstående ingenjörskonst "Abu noll".
          Det ska bli väldigt spännande att höra hur 86-pundaren funkar för dig. Min båt är en 425a och jag tror en 44-pundare blir bra, dock endast trolling ... och hemtransport då tills batterierna gått ner till nivån jag inte vill passera.
          Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

(Jag letar elmotor jag också, men saltvattensvarianten...).
            Enligt uppgift är motorn saltvattenresistent (den finns ju även i mindre versioner) men det är som sagt säljarens egen uppgift.

Det ska bli väldigt spännande att höra hur 86-pundaren funkar för dig. Min båt är en 425a och jag tror en 44-pundare blir bra, dock endast trolling ... och hemtransport då tills batterierna gått ner till nivån jag inte vill passera.
            Min båt är ju faktiskt inte större än din. Jag tog mest i för att den var billig och för att ha lite krut till transport vid dagar med familj i båten plus motvind. Övriga tillfällen hoppas jag kunna minska effektuttaget. Just nu letar jag en IP-klassad 24v-laddare på tyska eBay :-)

Lycka till med ditt motorval!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
            14 svar
            1 875 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Karlmagnus