Vilken av följande elmotorer? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken av följande elmotorer?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilken av följande elmotorer?

Begagnad men aldrig använd Minn Kota Endura 50 utan kvarvarande garanti för 2800 eller ny Watersnake 54 för 2100? Vilket val och varför?

Motorn ska användas mest som (långsam antar jag) transport på lugn insjö av en av 4,20 m Ryds glasfiberbåt med 2x85 Ah blybatterier. Har en 6 hk gammal Yamaha men vill gärna testa ett miljövänligt och tyst alternativ.

Skulle välja Minn Kotan ändå pga goda erfarenheter av dessa motorer.

Kommentera

Haft min Watersnake 54lbs FWT ett par månader nu och tycker den funkar helt utmärkt. Köpte den från http://www.ofc.nu/watersnake-fwt-54lbs-p-124-c-153.aspx 1950:- och väldigt snabb frakt.
      Minn Kota är väl ett mer välkänt märke här i trakterna och skulle du sälja elmotorn efter ett par år så får du säkert mer för en Minn Kota.
      Men sen kommer ju det där med garanti eller inte garanti. Vad gör du om Minn Kotan mot förmodan skulle haverera eller dyl inom kort? :P

Är Minn Kotan steglös eller har den växlar? Det sköna med växlar är ju att du snabbt kan hitta rätt fart igen.

Jag köpte bara 1st 73ah Fritidsbatteri från Biltema och det längsta jag varit ute hittils är 6-7timmar, och då har det varit i stort sett konstant trolling med några få korta avbrott, och jag märkte ingen skillnad på batteriets kraft. Så du lär kunna hålla igång ett bra jäkla tag med din setup.

Kommentera

Ursprungligen postat av Asys85 Visa inlägg
        Haft min Watersnake 54lbs FWT ett par månader nu och tycker den funkar helt utmärkt. Köpte den från http://www.ofc.nu/watersnake-fwt-54lbs-p-124-c-153.aspx 1950:- och väldigt snabb frakt.
        Minn Kota är väl ett mer välkänt märke här i trakterna och skulle du sälja elmotorn efter ett par år så får du säkert mer för en Minn Kota.
        Men sen kommer ju det där med garanti eller inte garanti. Vad gör du om Minn Kotan mot förmodan skulle haverera eller dyl inom kort? :P

Är Minn Kotan steglös eller har den växlar? Det sköna med växlar är ju att du snabbt kan hitta rätt fart igen.

Jag köpte bara 1st 73ah Fritidsbatteri från Biltema och det längsta jag varit ute hittils är 6-7timmar, och då har det varit i stort sett konstant trolling med några få korta avbrott, och jag märkte ingen skillnad på batteriets kraft. Så du lär kunna hålla igång ett bra jäkla tag med din setup.
        Vad var fraktkostnaden? Är väldigt lockande pris om inte frakten lägger till alltför mkt

Kommentera

Helt klart Minn Kota, det är ordentliga motorer och inte något kina skrammel, har självt haft en Ethrust som inte var värd pengarna.
          Hårda Hugg!

http://www.piscari.se
          http://www.svensktmete.se

Kommentera

jag har oxå en fwt 54lbs inhandlad på samma ställe. är helnöjd med motorn, men ett litet minus finns, deä är att det inte finns batteriindikator på motorn. För man ska aldrig köra slut på ett batteri helt, max så att det är en tredjedels kraft kvar, då håller batteriet mycket längre. tänk även på att köpa en smart laddare. Biltema hade jag hoppat om du inte vill behöva köpa nya batterier varannan säsong. Själv har jag ett tudor nautica som är inne på fjärde året nu (kört med en 36lbs fladen eco mestadels) har väl uppskattningsvis ca 75% kapacitet om man jämför med det senaste batteriet jag köpte. Har 4st såna batterier o då klarar jag en hel helgs fiske på el.
            mvh

Kommentera

Har kört min Watersnake i tre år utan bekymmer, så valet är lätt!

Kommentera

Tror watersnake e bra motorer. Har en e-thrust 36lb som ja kört i ca: 2-3 år nu, går precis lika bra nu som när ja köpte den..

Kommentera

Tja jag står och tvekar. Men tack för kommentaterna! Ett alternativ är möjligen en ny liten fyrtaktare även om jag fortfarande vill få elmotor att funka. Hur långt räcker ex en minsting på 2,5 hk? Eller 4? Vad är "best bang for the bucks" för en plasteka? Ska alltså puttra fram på lugn insjö (Båven).

Kommentera

Ursprungligen postat av Kasch Visa inlägg
                    Tja jag står och tvekar. Men tack för kommentaterna! Ett alternativ är möjligen en ny liten fyrtaktare även om jag fortfarande vill få elmotor att funka. Hur långt räcker ex en minsting på 2,5 hk? Eller 4? Vad är "best bang for the bucks" för en plasteka? Ska alltså puttra fram på lugn insjö (Båven).
                    Med de fartkraven så är det el som är bäst, de små 4 Taktarna Du nämner är 1 cylindriga och har ofta problem med vibrationer och låter bara obetydligt mindre än motsvarande 2 taktare!!
                    Känner Du att garantibiten är vikitg så kör på Watersnaken för det är inga dåliga motorer, som nämts har flera kört sina i flera år problemfritt. Minn Kota däremot är kända för att funka problemfritt i tiotals år och har bevisat det oräkneliga gånger, min egen Endura 30 är ca 20 år nu och i skick som ny trots flitig användning och inne på sin 4.e båt nu ;-)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 901 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av tobs, 2024-03-12, 11:42