Läckande växelhusolja!!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Läckande växelhusolja!!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Läckande växelhusolja!!!

Hjälp, har en Mercury 5hk 4-takt som gått/går som klockan, som jag använder som trollingmotor. Men nu har jag sett att det kommer växelhusolja ut från propellern?
    Det är inte mycket men kanske en matsked efter några dagar. Tog bort propellern igår och gjorde rent inuti, i morse så hade det kommit lite, lite olja uppifrån riggen igen...
    Tyvärr så är oljan även mjölkig vilket då beror på att det är vatten i oljan.
    Min fråga är kan jag köra klart säsongen typ två-tre trollingpass till utan att något händer eller är det STOPP! Verkstad.

Vad kan det bero på?

Tack på förhand!

troligtvis är en av tätningarna inne i huset bakom propellern slut. Det hände mig i somras. Men mitt var lite värre. Hade en stor pöl under riggen när jag kom ut morgonen efter ett gös pass.

Att fortsätta köra säsongen ut är en chanstagning. Finns risk att läckaget blir värre och oljan ersätts med vatten och då kan lager och drev ta skada.

Kommentera

Du måste byta packboxen till propelleraxeln.
      Måste du ut så byt oljan före varje pass, det kan bli otroligt dyrt om du har otur.
      [FONT="Comic Sans MS"]Team Vraken
      http://www.team-vraken.blogspot.com/
      [/FONT]

Kommentera

Det kan vara både både nr 54 eller 55 på bilden som läcker

Länk

Kommentera

Min erfarenhet av oljeläckage säger mig att det sällan läcker lite olja en längre stund, det brukar ganska snart öka i mängd när det en gång har satt igång.

En annan sak att ha i beaktande nu är att det är minusgrader på många ställen i Sverige. Om det råkar finnas vatten i växelhuset och du ställer upp båten utomhus mellan fisketurerna så kan det bli väldigt kostsamt. Vatten som fryser expanderar ju som bekant, kanske med ett sprucket växelhus som resultat.
          Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Hej alla och tack för svaren, men vad jag kan se så kommer oljan rinnande uppifrån riggen, dvs inte runt propelleraxeln, alltså kan det inte vara nr 54, 55 som du tror fiskarn0383.
            När jag plockat bort propellern så när jag lyser med lampa uppå så kommer alltså oljan från öppningen upp mot riggen!

Kommentera

Ursprungligen postat av Esox-Lucius68 Visa inlägg
              Hej alla och tack för svaren, men vad jag kan se så kommer oljan rinnande uppifrån riggen, dvs inte runt propelleraxeln, alltså kan det inte vara nr 54, 55 som du tror fiskarn0383.
              När jag plockat bort propellern så när jag lyser med lampa uppå så kommer alltså oljan från öppningen upp mot riggen!
              Oljan rinner alltså ut där avgaserna skall komma ner? Vet inte exakt hur just den motorn ser ut men avgaserna brukar komma ner mot propellern på något sätt.

Stämmer detta så har du ett större problem på halsen. Om det nu inte är så att du råkat ha motorn liggande upp och ner så att oljan börjar rinna ur motorn.

Att den oljan är mjölkig beror nog på att kylvattnet kommer ut samma väg så det är kanske inget problem, men du har förmodligen en kaputt topplockspackning eller liknande. Då kan oljan rinna ut i kylkanalerna, men det kan ju samtidigt bli så att vattnet rinner ur i oljan också. Öppna oljapluggen på motorn och lys in med en ficklampa så ser du hur oljan ser ut. Men rent spontant så låter det som att det är dags att renovera motorn, jag hade inte kört mer med den innan det.
              Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Misstänkt att motorn inte lagts på klacken som den är avsedd för. Klart då att oljan runnit ut.
                Ta ut stiften och kolla om den är oljigt där. Gör rent stift och dra ut oljan i cylindern. Fyll sen på rätt olja till rätt nivå i motorn för det som saknas. Lossa skruven till växelhus oljan och se hur oljan ser ut. Ha aldrig en motor liggande. Den ska sitta på en motorbock.
                Biltema säljer ju billiga sådana. Finns verkstadshandbok till din motor att köpa.
                Runt 500 kr, men värt vartenda öre. Går motorn bra efter att du kollat.
                Var det inte nåt jätte problem. Tror inte så mycket på nåt topplock som gett upp.
                Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Tack för alla svaren, "elanen" motorn förvaras alltid ståendes inomhus mellan trollingpassen men jag lägger den ju i bagageluckan i bilen mellan fisketurerna. Skall kolla växelhusoljan nu ikväll!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                  14 svar
                  1 867 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Karlmagnus  
                  Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58