terhi nordic 6020 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

terhi nordic 6020

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• terhi nordic 6020

Hej FS:are!
    Ja har försökt att trollingfiska hela sommaren med en alldeles för star motor vilket har resulterat i några hugg och noll landade fiskar.... Till nästa säsong så blir det inköp av en ny mindre trollingmotor så hastigheten blir den rätta och fiskkontakterna betydligt fler.
    Men ja är skit dålig på båtar och motorer så ja ber er om hjälp: Ja har en terhi nordic 6020 och fiskar gädda och gös, hur kraftig motor skall jag ha för att båten ska få rätt hastighet?

Mvh Fredrik

hur långsant kan du köra nu? Skaffa drivankare är ju billigare än att byta motor
    Feskepöjk

www.freewebs.com/specimenstalkers

Kommentera

Jag skulle inte köra med mindre än 20hk på en Terhi Nordic. Du får använda påsar(drivankare) eller hinkar som saktar ner farten. Ett dyrare alternativ är en mindre trollingmotor på 4-5hk som monteras bredvid den stora motorn med ett speciellt fäste. Hur man fäster motorn på en Terhi som är gjord av ABS-plast kan jag inte svara på, men det gäller att fästa stadigt så att inte motorn ramlar av pga att akterspegeln brister.

Kommentera

Ett annat alternativ är ju en frontmonterad elmotor med dosa till, fina grejor om man vill glida fram riktigt långsamt.
        Feskepöjk

www.freewebs.com/specimenstalkers

Kommentera

Det är inte styrkan på motorn som avgör hur fort du åker, det är vilken växel du har i. Om motorn är på 20 eller 50 spelar ingen roll om tomgångsvarvet och stigningen är den samma.

Alltså propellerns stigning avgör vilken fart du får på tomgång.
          Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Du kan ju byta till en Propulse propeller om det finns till din motor, på vissa märken finns den väl ner till 25 HK eller nått sånt. Med den kan du ju ställa ner stigningen för att få båten att gå långsammare vid samma varvtal.

Alternativt så kan du göra som jag gjort, montera en elmotor vid sidan av din större motor och köra elmotorn med backen i för att bromsa båten när du kör. Jag har själv inte hunnit köra något trolling med hjälp av denna konfiguration men flera andra kör så och det fungerar enligt uppgift bra. En elmotor är ju dessutom bra när du vill in och fiska riktigt grunt utan att riskera huvudmotorn.
            Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Hur stor motor sitter det på nu. Dom är väl klassade för 30 hk.
              Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Hej och tack för alla svar!!! Den motor ja har nu är en Tohatsu 30 hk 4-takt. ekolodet visar ingen knop angivelse så ja vet inte hur fort ja puttrar fram men wobblerna har en helt frenetisk gång vid sidan av båten så ja är 100% säker på att det går förfort.
                Ja får ta med mig lite olika storlekar på hinkar och någon IKEA kasse ut så får ja prova mig fram tills ja har en bra gång på betena.
                Kan ja använda en el motor som "trollingmotor" eller får jag för låg fart?

Kommentera

Nu på senhösten så funkar nog elmotorn alla tiders till trolling, det skall ju ofta gå extremt långsamt när vattentempen bara är ett par grader. Problemet är väl att batteriet skall räcka, du får nog räkna med extrabatteri också beroende på hur länge du skall köra. Nu finns det väl iofs magnapull på din 30-hästare så att den går att få igång ändå men det är säkert bäst att ha ett separat batteri till elmotorn. Sommartid så är det risk att du måste ligga på full fräs med elsnurran och då kommer den att äta batterier, men det beror väl på hur fort du vill köra då också.
                  Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                  14 svar
                  1 881 visningar
                  0 gillar