Köpa 4-takt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpa 4-takt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Köpa 4-takt

Hej jag ska köpa en ny motor till lillbåten jag hade tänkt mig en 6 hk 4-takt,jag har varit hos ett flertal handlare o hört om deras motorer o hur de e med vibrationer i dessa en-cylindriga utombordarna,men de säger att de e inga problem att de vibrerar inte så mycket.
    Jag har bett 2 av handlarna montera upp en sådan motor för o känna hur mycke de vibrerar men de e dom inte sugna på,så därför tänkte jag att jag ställer en sådan fråga till er alla här på FS som har elr har haft en sådan motor,hur upplever ni vibrationerna när ni kör sakta/max. Tacksam för alla svar
    Vattnet e alltid blött

Har du borrat med en borrmaskin. Nåt åt det hållet. Var väl Hondan som hade mindre vibrationer på grund av bättre upphängning.
    Fast då är det ju 5 hk som gäller. Men det spelar ju ingen roll om det är 5 eller 6 hk.
    Är ju ungefär samma sprutt på en lillbåt.
    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Det vibrerar ganska mycket. Kan nog vara värt att kolla på 8 hk, många har väl två cylindrar i den storleken. Och då skall det ju bli mindre vibrationer.
      Den som har mest prylar när han dör vinner

Kommentera

Tänkte smyga in lite reklam. har en honda 5hk från 06 max 25 gångtimmar, mycket bra skick 7500 kr

mvh daniel

Kommentera

Hej jo jag har tittat lite på 8 hk men saken hör till att jag måste plocka av motorn o bära den en bit te bilen,så för tyngdens skull skulle jag vilja ha en 6 hk me helst 2 cylindrar men de finns väl inga sådana motorer,båten som jag har är lämpad för max 6 hk så en 8 hk skulle kanske bli lite för stort båten den e 3.75 lång 1.50 bred bild finns i mitt f-album,tack för svar ( kanske kommer de fler svar tacksam för alla ).
          Vattnet e alltid blött

Kommentera

Yamahas 6 hk var tvåcylindriga för nåt år sen. Kollade på en ny sån då. Priset för en 4 hk var då ca 10400 medan priset för 6 hk steg betydligt till runt 20000! Det tyckte iaf jag var en lite för kraftig skillnad så det blev ingen affär den gången. Vill minnas att de delade block med 8 hästaren och vägde alltså ganska mycket.
            Numera är de ju encylindriga men jag är rädd för att det är en sån du måste ha med tanke på vikten.
            En liten rolig grej: Körde några år med en liten båt på 4 meter med en Mercury 2,2 på. (Tvåtakt). Toppfarten med två personer i var 4 knop. Ville komma fram fortare och provade en Mercury 7,5:a istället, fortfarande tvåtakt. Den större motorn var ju självklart mkt tyngre att kånka runt på och toppfarten steg bara till 5,5 knop. Det var helt klart inte värt det extra besväret den större motorn medförde. Så min 2,2:a fick gå ett tag till!
            Mvh Micke

Kommentera

Brukar ju vara så som tre S säger. När det är så små motorer och båtar som inte planar så vinner man inte så mycket på att gå upp i storlek. Har du en bit att bära så hade jag nog satsa på en 2,5:a istället. Låter och vibrerar lika mycket som en 6:a men drar inte lika mycket soppa.
              Den som har mest prylar när han dör vinner

Kommentera

Team 3XZ, ser ut som en Crescent på din bild. Men varför har du inte kvar den fina Marinern som sitter på.
                Den klarar en 8 hk fyrtakt om akterspegeln tål tyngden. Sen om det är lönt.
                För min del är en tvåtakt, tvåcylindrig 6:a eller 8 hk absolut det göttaste.
                Lagom vikt att lyfta. Och perfekt för trolling på låg fart.
                Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Hej jo visst funkar de me marinern jag har men jag tycker att de osar lite för mycket när man har kört en stund i trollingfart,elanen jag har förstärkt akterspegeln så där e nog inga problem men den ligger djupt i spat när man är själv i båten som jag oftast är med 6 hk,så jag e rädd att den tar in vatten om jag köper en 8 hk när man kör i medvind,jovisst har jag kvar marinern den säljer jag inte förrän jag har hittat en ny motor.
                  Jag är inte ute efter o få fart på båten så egentligen spelar storleken inge roll,men man vill ju ha de rök o vibrations fritt liksom.Jag e tacksam för era svar får sätta mig nu i vinter o se vad de blir för motor te våren,tack o skitfiske på er.
                  Vattnet e alltid blött

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                  14 svar
                  1 875 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Karlmagnus