Vatten i växelhuset på en Yamaha 28hp -78 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vatten i växelhuset på en Yamaha 28hp -78

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

År nog helt enkelt att nån packbox är totalt slut. Eller att dom alla är så otäta att det kommer in vatten snabbt.
    Att byta packboxar på din motor är inte gjort i en handvändning om man inte är van.
    Tänk på att din motor är 32 år gammal. Och är garanterat inte bytt nån packbox på den tiden.
    Din drivaxel ser nog heller inte rolig ut. Dom var inte rostfria, så dom brukar vara rätt upp käkade.
    Sen behöver du i regel lite specialverktyg på vissa av packboxarna.
    Gammalt billigt kan bli dyrt i slutändan.
    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Drivaxeln ser bra ut utanför växelhuset åtminstone. borde ju inte vara sämre inne i det då där finns olja. Hade isär det då jag justerade växelföraren. Drivaxeln hade ett rejält lager fett på sig! Packboxarna till drivaxeln m.m borde ju inte vara så svårt men frågan är hur de sitter vid prop axeln?

Kommentera

Tyvärr hade ishopmarine bara delar till yamaha 84- så jag hittade ingen sprängskiss till din pärla. Men sök på nätet så hittar du säkert en sida som har en skiss över din motor. Bytte alla tätningar i riggen på min Johnson 75 -79 i somras. Det är en hel del och kräver sin mekaniker. En hel del värmande och svärande innan den trillade i smådelar. Men så skönt det var att få ihop den igen. Hoppas den varit tät nu bara då de lovat frost inatt och jag har inte haft möjlighet att byta olja sen sista turen efter renoveringen. Men den höll ju provtryckningen så den bör vara tät.

Kommentera

Har letat som en galning men kan ej hitta någon sprängskiss!

Kommentera

Ursprungligen postat av Rydström Visa inlägg
            Har gått igenom min motor från topp till växelhus nu. Upptäckte att växelhusoljan var mjölkig och har nu bytt den två ggr för att få ur all gammal olja men den är fortfarande grådaskig. Den läcker troligen in vatten någonstans och tänker nu byta alla packboxar och impellern. Någon som har något tipps om detta jobb? Har aldrig gjort detta förut. Impellern är inget problem men hur byter man packboxarna enklast??? Är rädd för att det hoppar isär en massa jox i växelhuset.....
            Hej Patrik Rydström;

Det är som Bosse Rospigg skriver. Växelhusoljan till utombordare byter man varje år och då bör man samtidigt alltid byta packningar till påfyllnads- och avtappningsskruv. En 3-4 år gammal packning blir ihoptryckt och stel och tätar inte längre.

För att undvika att motorn får för lite kylning eller ingen kylning alls och därmed skär ihop bör man i preventivt syfte också byta impeller vartannat eller vart tredje år.

Har du en äldre 28 hkr 2-takts Yamahamotor från år 1978 bör du byta växelhusolja på hösten när du plockar upp båten. Då undviker du att växelhuset fryser sönder. Eftersom din Yamaha 28 hkr är 32 år gammal är det troligtvis också dags att byta packboxar innanför propellern och ovanför växelhuset.

Yamaha forever!

Old Firehand
            www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Jag vet att man bör byta oljan varje år m.m. och ska göra detta. Frågan var från början hur man byter packboxarna? Letat efter sprängskiss men kan ej hitta någon. Är det bara att på något finurligt sätt rycka ur de gamla och sedan pressa i de nya med lämpligt verktyg?
              Funderar på att sätta tryckluft i påfyllningshålet och se vart de pyser ut som mest, förhoppningsvis i packboxarna och inte genom någon spricka i huset.

Kommentera

Kolla med Marinshopen de brukar ha verkstadshandböcker till de flesta motorer, kanske Du kan få hjälp den vägen, men som nämts så kräver packboxbyte en del kunnade och verktyg så ta dig inte vatten över huvudet och lägg inte för mycket pengar på den motorn för det är den inte värd!!

Kommentera

vad den är värd är väldigt upp till var och en. Har jag rivit isär bil och mc motorer så ska jag nog fixa detta. Ville bara ha lite tipps först..

Kommentera

Margies, bokhandel i Stockholm har det mesta i båtmotor böcker. Sök på nätet så ser du vad dom har.
                    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Jag hoppas att den här sprängskissen passar till din motor, annars finns det ytterligare några modeller att välja på. Det är dock inte helt enkelt att hitta dem hos www.ishopmarine.com. De tidiga Yamaha motorerna, som också såldes som Mariner är enbart listade under Mariner. Samma motor fast med annat namn. Mariner är för enkelhetens skull listade under Mercury...
                      Allt eller inget är min filosofi!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                      14 svar
                      1 883 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Karlmagnus