Vatten i växelhuset på en Yamaha 28hp -78 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vatten i växelhuset på en Yamaha 28hp -78

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vatten i växelhuset på en Yamaha 28hp -78

Har gått igenom min motor från topp till växelhus nu. Upptäckte att växelhusoljan var mjölkig och har nu bytt den två ggr för att få ur all gammal olja men den är fortfarande grådaskig. Den läcker troligen in vatten någonstans och tänker nu byta alla packboxar och impellern. Någon som har något tipps om detta jobb? Har aldrig gjort detta förut. Impellern är inget problem men hur byter man packboxarna enklast??? Är rädd för att det hoppar isär en massa jox i växelhuset.....

Innan Du drar igång ett så stort jobb så kolla på packningarna på själva skruvarna till på/av tappningen på växelhuset, dessa brukar gå sönder med åren och då läcker det in vatten den vägen, klart enklare jobb än det Du nämner men Du har kanske redan bytt dessa?!

Måste Du göra det andra så ordna en verkstadshandbok för motorn så ser Du exakt hur Du ska göra och var det kan hoppa isär!

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
      Innan Du drar igång ett så stort jobb så kolla på packningarna på själva skruvarna till på/av tappningen på växelhuset, dessa brukar gå sönder med åren och då läcker det in vatten den vägen, klart enklare jobb än det Du nämner men Du har kanske redan bytt dessa?!

Måste Du göra det andra så ordna en verkstadshandbok för motorn så ser Du exakt hur Du ska göra och var det kan hoppa isär!
      Har ej bytt dessa packningar då de "ser" fina ut. borde det inte vara bättre med gummipackningar istället?

Kommentera

Vad är det för material på Dina om inte gummi?

Var det en sådan äldre blå/vit/röd Yamaha 28 Du hade?

Kommentera

Ja det är en gammal blå/vit/röd med korkpackningar...

Kommentera

Ajdå prova att byta dessa mot gummi först och se vad som händer innan Du river allt.

Den motorn är bra trots sin ålder en granne hade en i många år och den gick problemfritt, men visst har de många år på nacken och kan inte jämföras med efterföljaren som hade 3 cylindrar för visst är din 2 cylindrig eller minns jag fel?

En sak som kan ställa till det är bultarna som håller ihop riggen med växelhuset, de brukar ärga fast och när man lossar dem oftast krävs milt våld så går de av och då har Du bekymmer, så kan Du slippa dela den så är det mindre jobb.

Kommentera

Japp det är en tvåcylindrig.
              Riggbultarna har jag redan känt på och de lossade jättelätt och var väl insmorda.
              Ska se om jag kan hitta lämpliga O-ringar och testa med det men det verkar komma in vatten ganska fort. bytte olja och provkörde den på sjön 30 min idag, tappade oljan när jag kom hem och då var den grå.

Kommentera

Hmm.. låter som en mera allvarlig läcka alltså, och är bultarna lätta att lossa så blev det ju enklare, inte så att du krockat med något i vattnet och fått en spricka i själva godset då läcker det in snabbt.

Behöver inte vara en sten man kör på en polare drog på en telefonstolpe som rymt från en brygga och flöt precis under ytan i 25 knop och det var ingen vacker syn, men måste du riva så kolla handboken först är ett hett tips!!

Kommentera

Hmm.. låter som en mera allvarlig läcka alltså, och är bultarna lätta att lossa så blev det ju enklare, inte så att du krockat med något i vattnet och fått en spricka i själva godset då läcker det in snabbt.

Behöver inte vara en sten man kör på en polare drog på en telefonstolpe som rymt från en brygga och flöt precis under ytan i 25 knop och det var ingen vacker syn, men måste du riva så kolla handboken först är ett hett tips!!
                  jag har nyss köp motorn billigt så man vet aldrig..
                  När jag köpte den så vägrade den att starta och diverse andra småfel som jag fixat. motorn ser för övrigt välvårdad ut. tänkte lacka om riggen i riktigt 2 komp epoxyfärg så jag kanske skulle ta och slipa den nedre delen helt ren och dra på ett lager kemisk metall först och se vad som händer.. kanske inte håller i längden men hjälper det så är det ju en spricka någonstans. kanske tom. ser en spricka när den är renslipad med stålborste på vinkelslipen..

Kommentera

Såg en otrevlig grej för ett par år sedan. En kille drog på fullt rätt på en sten under ytan och slog av hela riggen! återstod bara en halv rigg med en axel krokig som en korkskruv!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 875 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58