Har gått igenom min motor från topp till växelhus nu. Upptäckte att växelhusoljan var mjölkig och har nu bytt den två ggr för att få ur all gammal olja men den är fortfarande grådaskig. Den läcker troligen in vatten någonstans och tänker nu byta alla packboxar och impellern. Någon som har något tipps om detta jobb? Har aldrig gjort detta förut. Impellern är inget problem men hur byter man packboxarna enklast??? Är rädd för att det hoppar isär en massa jox i växelhuset.....
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vatten i växelhuset på en Yamaha 28hp -78
Collapse
X
-
Innan Du drar igång ett så stort jobb så kolla på packningarna på själva skruvarna till på/av tappningen på växelhuset, dessa brukar gå sönder med åren och då läcker det in vatten den vägen, klart enklare jobb än det Du nämner men Du har kanske redan bytt dessa?!
Måste Du göra det andra så ordna en verkstadshandbok för motorn så ser Du exakt hur Du ska göra och var det kan hoppa isär!
-
Ursprungligen postat av Rospigg Visa inläggInnan Du drar igång ett så stort jobb så kolla på packningarna på själva skruvarna till på/av tappningen på växelhuset, dessa brukar gå sönder med åren och då läcker det in vatten den vägen, klart enklare jobb än det Du nämner men Du har kanske redan bytt dessa?!
Måste Du göra det andra så ordna en verkstadshandbok för motorn så ser Du exakt hur Du ska göra och var det kan hoppa isär!
Kommentera
-
Ajdå prova att byta dessa mot gummi först och se vad som händer innan Du river allt.
Den motorn är bra trots sin ålder en granne hade en i många år och den gick problemfritt, men visst har de många år på nacken och kan inte jämföras med efterföljaren som hade 3 cylindrar för visst är din 2 cylindrig eller minns jag fel?
En sak som kan ställa till det är bultarna som håller ihop riggen med växelhuset, de brukar ärga fast och när man lossar dem oftast krävs milt våld så går de av och då har Du bekymmer, så kan Du slippa dela den så är det mindre jobb.
Kommentera
-
Japp det är en tvåcylindrig.
Riggbultarna har jag redan känt på och de lossade jättelätt och var väl insmorda.
Ska se om jag kan hitta lämpliga O-ringar och testa med det men det verkar komma in vatten ganska fort. bytte olja och provkörde den på sjön 30 min idag, tappade oljan när jag kom hem och då var den grå.
Kommentera
-
Hmm.. låter som en mera allvarlig läcka alltså, och är bultarna lätta att lossa så blev det ju enklare, inte så att du krockat med något i vattnet och fått en spricka i själva godset då läcker det in snabbt.
Behöver inte vara en sten man kör på en polare drog på en telefonstolpe som rymt från en brygga och flöt precis under ytan i 25 knop och det var ingen vacker syn, men måste du riva så kolla handboken först är ett hett tips!!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Rospigg Visa inläggHmm.. låter som en mera allvarlig läcka alltså, och är bultarna lätta att lossa så blev det ju enklare, inte så att du krockat med något i vattnet och fått en spricka i själva godset då läcker det in snabbt.
Behöver inte vara en sten man kör på en polare drog på en telefonstolpe som rymt från en brygga och flöt precis under ytan i 25 knop och det var ingen vacker syn, men måste du riva så kolla handboken först är ett hett tips!!
När jag köpte den så vägrade den att starta och diverse andra småfel som jag fixat. motorn ser för övrigt välvårdad ut. tänkte lacka om riggen i riktigt 2 komp epoxyfärg så jag kanske skulle ta och slipa den nedre delen helt ren och dra på ett lager kemisk metall först och se vad som händer.. kanske inte håller i längden men hjälper det så är det ju en spricka någonstans. kanske tom. ser en spricka när den är renslipad med stålborste på vinkelslipen..
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Rospigg Visa inläggHmm.. låter som en mera allvarlig läcka alltså, och är bultarna lätta att lossa så blev det ju enklare, inte så att du krockat med något i vattnet och fått en spricka i själva godset då läcker det in snabbt.
Såg en otrevlig grej för ett par år sedan. En kille drog på fullt rätt på en sten under ytan och slog av hela riggen! återstod bara en halv rigg med en axel krokig som en korkskruv!
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Wallepalle1Hej
Har problem med min Yamaha båtmotor. Skulle ut i skärgården i midsommar men den resan...1 Foto-
Kanal: Motorer
2024-06-25, 09:24 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
|
14 svar
1 875 visningar
0 gillar
|