Frontmonterad elmotor till buster x vad tänk på - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Frontmonterad elmotor till buster x vad tänk på

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Frontmonterad elmotor till buster x vad tänk på

Hej!

Har en buster x och insett att jag tröttnat på att använda minidragg vid

Spinnfiske/flugfiske så jag tänkte skaffa en frontmonterad elsnurra

Har tittad en del på Minn kota riptide st (verkar vara salta versionen på terrovan) eftersom det är östersjön jag har båten i
    Verkar dock svårt att få tag på st'n i sverige
    Till er som har riptide sp (salta powerdriven?), funkar fällningen bra?

Nu undrar jag om ni som har båtar i samma storleksklass anser att det räcker med en 55 pundare eller om man måste kliva upp till 80?
    Hur mycket vind orkar en 55:a med?
    Hade helst sluppit 80:an då det innbär 24V men vill inte kasta ut dessa slantar på nåt som inte orkar med lite höstrusk

Undrar även om rigglängd och då till er som har buster x, vad har ni för rigglängd?

Batterier, vad skall man ha, är det lämpligt att använda el från snurran för laddning under transport mellan spotsen?
    Räcker det kanske med detta så att man slipper lyfta i och ur batteriet/erna efter varje tur?

Är det nåt mer man bör tänk på?

Puhh, massa frågor men det är ju en del pengar involverade så man vill ju att det skall bli rätt

Tacksam för alla svar

Max

På min Buster L sitter det en Y50 fyrtaktare i aktern som med hjälp av ett relä fixar det med laddningen till ett extra 110Ah batteri. Ett helautomatiskt relä sköter isär och ihopkoppling av start och förbrukningsbatteri. Reläet kommer från BLUE SEA Systems och heter 7610 ACR ( Automatic Charging Relay) klarar 120 Amp. Så under transport laddas batterierna med ca:8A. Funkar även när jag kopplar upp min Ctek laddare så att båda batterierna laddas. MinnKota Terrova 55 som jag har haft nu i 4år fungerar bra på Buster L. Riskerar aldrig att tömma start batteriet under långa fiskepass med ljudlösa drifter. Då jag har båten på trailer och alltid parkerar den hemma står den alltid på laddning.Det är svårt att veta om det räcker med laddnig från huvudmotorn för att hålla igång systemet en längre tid utan extra laddning. Har inga problem med ström under två heldagars fiske utan extraladdning ex. Gålö Öring Cup då vi är tre gubbar ombord. Visst blir det tufft om det blåser >10sec.meter då motorn får jobba lite extra. Men då får jag hjälpa till med huvudmotorn mest för att fören på båten lyfter proppen upp ur vattnet. Alla kablar mellan batterier och elsnurra har jag valt 16kvadrats koppar ledning för att minimera förluster.
    Micke Berglund

Kommentera

Tack!

Hur har terrovan klarat bräckvatten har den rostat?

Max

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
      14 svar
      1 875 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Karlmagnus