Ingen gnista på Johnson 50hk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ingen gnista på Johnson 50hk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ingen gnista på Johnson 50hk

    Tja tja!
    Har ett problem med min motor! Den gick när jag köpte den, men tvärdog vid första båtresan. Nu har jag ingen gnista på motorn!!
    är det någon som kan ha en lösning eller tips på vad man ska göra åt felet?

    Tack på förhand

    MVH Andreas

  • #2
    Svårt att säga då du inte nämner om du felsökt?
    Men du har bytt stift och du såg till att dom var jordade när du testade för att kolla efter gnista?
    Annars så är det ju förmodligen problem med kablage från din CDI box eller att du på något sätt fått problem med nödstoppet vilket yttrar sig att tändboxen inte skickar signaler.. Om du inte har gnista på något stift så är det förmodligen boxen eller nödstopp som är problem..
    Http://blogg.dragsosportfishing.se - Team Dragsösportfishing blogg

    Kommentera


    • #3
      Hej Allmana_mini!
      tack för ditt svar!
      fick ett tips om att de ofta kan vara dödmansgreppet som kan strula till die men kollade det igår och de verkar funka.
      Vet du om man kan mäta på en CDI box om den är trasig? sitter den under svänghjulet eller lättare till?
      tack på förhand
      MVH Andreas

      Kommentera


      • #4
        Man mäter inte cdi boxen men du kan mäta tändspolarna och spolarna på svänghjulet, är allt schysst så kan man misstänka cdi-boxen.

        Helst ska man då prova med en CDI man vet fungerar innan man köper en ny då dessa är ganska dyra.

        (förstår inte varför det inte är nån som lär sig laga CDI-boxar, han skulle bli miljonär)

        Kommentera


        • #5
          Som ovanstående skriver så mäter man på tänsdpolar ist.
          Men har du testat att koppla förbi nödstoppet?
          Om motorn tvärdog så känns det faktiskt mer som nödsstopet som strular.

          Ta reda på om det är en slutade eller brytande nödstopp du har.
          Ett brytande fungerar så att den jordar ner när det utlöses och motorn dör. En slutande ser helt enkelt till att kretsen sluts och ström tilåts passer till startmotorn.
          Om du mäter med en multimeter på nödstoppet i "död" läget så skall den visa en ström på cirka 12v eller vad dit batteri har för aktuell laddningsstyka. Om den däremot inte gör detta så är det en brytande vilket betyder att den helt enkelt bryter kontakten.

          Koppla förbi.
          BRYTANDE
          sätt ihop kablarna direkt som går in till nödstoppet och testa.
          SLUTANDE
          dra helt enkelt ur kontakten som jordar ner brytar spetsarna.

          Hoppas detta löser det hela.
          Http://blogg.dragsosportfishing.se - Team Dragsösportfishing blogg

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
          14 svar
          1 881 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Karlmagnus  
          Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58
          10 svar
          774 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg brollann  
          Startad av Siks, 2024-02-04, 20:54
          10 svar
          727 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Siks
          av Siks
           
          Startad av Rexan2, 2024-02-24, 08:48
          5 svar
          344 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg holden
          av holden
           
          Startad av tobs, 2024-03-12, 11:42
          20 svar
          1 806 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg tobs
          av tobs
           
          Arbetar...
          X