Val av Minnkota - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Val av Minnkota

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Val av Minnkota

Hejsan, hade tänkt att köpa en minnkota, men frågorna lyder:

1. Hur pass stor behöver jag?
    Jag har en crescent 430 utombordare som är 4,15cm lång och även förstärkt så att den väger mer än originalet. Kommer att använda elmotorn till smidig inkörning i vikar mm. Kanske även trolling. Valet står mellan en 30 lbs eller 40.

2. Ingår det fästen att sätta elmotorn på? Eller måste jag göra det själv? I så fall behöver jag veta var man kan köpa material till motorfästet

Tack på förhand!

Finns många trådar i ämnet, men större än 30 ska du iaf ha, särskilt till trolling.
    Små förflyttningar eller typ vertikaljiggning går säkert bra.
    Testade precis min Endura 30 på en roddbåt (385cm, 70-80 kg) och det var på gränsen med 2 pers i båten.
    Högsta läget (5) krävdes för att få någon styrsel på båten och då går batteriet fort åt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Spy Visa inlägg
      Finns många trådar i ämnet, men större än 30 ska du iaf ha, särskilt till trolling.
      Små förflyttningar eller typ vertikaljiggning går säkert bra.
      Testade precis min Endura 30 på en roddbåt (385cm, 70-80 kg) och det var på gränsen med 2 pers i båten.
      Högsta läget (5) krävdes för att få någon styrsel på båten och då går batteriet fort åt.
      Okej, blir nog till att köpa en 40 då, för att vara på den säkra sidan. Hur är det med fästen då? Läs ovanstående

Kommentera

Ursprungligen postat av fiskeidioten Visa inlägg
        Okej, blir nog till att köpa en 40 då, för att vara på den säkra sidan. Hur är det med fästen då? Läs ovanstående
        Det var lite därför jag skrev att det finns många trådar i ämnet, bl.a. med exempel på monteringar.

Motorn har ungefär samma fästen som en utombordare,
        d.s.v. du hänger den över akterspegeln och skruvar fast med fasta tvingskruvar (namn?).
        Finns det inte plats på akterspegeln får du bygga nåt, här finns lika många varianter som det finns båtar.
        I princip handlar det om att bulta dit en "extra akterspegel" vid sidan om den vanliga.
        Finns även färdiga motorfästen att köpa i olika prisklasser från ca. 800kr och uppåt

Här kan du se de olika modellerna på MinnKota:

Senast ändrad av Spy; 2010-08-27, 14:03.

Kommentera

Var inte dum snål som jag var. Köp en Minnkota 44lb själv köpte jag bara en 40lb och den är för klen till min plastbåt som är lika lång som din. Men den passar perfekt på min Zodiac.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
          14 svar
          1 875 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Karlmagnus  
          Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58