Vilken 30hk är den starkaste? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken 30hk är den starkaste?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #71
    Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
    Japp, så är det.
    Eller rättare sagt......han har fått 1 större än oss andra. Jag kallar det nybörjartur
    Men ska sanningen fram har han börjat tröttna lite på sin Starcraft. Tycker den tål för lite sjö, säger han. Men jag är övertygad om att han i själva verket tycker det är tråkigt att komma sist trots dyrast båt.
    Den nya båten han tittar på kommer troligtvis ha en 70-hästare i aktern och då är det han som gör åttor runt oss!
    //Micke
    Ja du ser, fart ger inte nödvändigtvis mer fisk men fart tjusar, i alla åldrar!

    Kommentera


    • #72
      Ursprungligen postat av rotaxpower Visa inlägg
      Anders, kolla rigghöjden på motorn, en väldigt stor avgörande faktor på alumacraft en. Finns fakta på ca 23 knop med tre pers, Mercury 20 Plus last i en Fisherman 145. Med 30 Mercury och fyra personer samma hastighet. Med Honda 30 ,27 knop två Pers.
      Notera att laborera med motorns rigghöjd kan göra en hel del.
      Mycket intressant att höra, har du några uppgifter om propeller specifikation på dessa två? Nu ska vi se, med steglister/speed rails, luftad, optimerad propeller till last/max varvtal och hissad motor så kanske jag börjar närma mig! Undrar om jag hinner fiska nästa säsong?

      Kommentera


      • #73
        anteman
        rent spontant tror jag du har för stor propp....själv har jag på min 30hk mercurymotor en 9,5X11 TREBLADIG på min båt
        210-220 kg plus utrustning,den går dock att övervarva något....en fyrbladig skottar bra mycket mer vatten, en bekant till mig har
        på sin 4-takt Murkla 30hk en fyrbladig till sin QR 390,en 9,3X11 om jag inte missminner mig och då ligger han inom varvtalsområdet med två man och utrustning i båten..... en 10,1X 12 fyrbladig som du har om jag fattat rätt torde vara för "stor" till din 250 kg plus utrustning och två man.....det är en gissning,låt vara en kvalificerad gissning....dock fortfarande en gissning,man blir aldrig klok på det där med proppar...
        Never let your memories be greater then your dreams...

        I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

        Kommentera


        • #74
          Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
          anteman
          rent spontant tror jag du har för stor propp....själv har jag på min 30hk mercurymotor en 9,5X11 TREBLADIG på min båt
          210-220 kg plus utrustning,den går dock att övervarva något....en fyrbladig skottar bra mycket mer vatten, en bekant till mig har
          på sin 4-takt Murkla 30hk en fyrbladig till sin QR 390,en 9,3X11 om jag inte missminner mig och då ligger han inom varvtalsområdet med två man och utrustning i båten..... en 10,1X 12 fyrbladig som du har om jag fattat rätt torde vara för "stor" till din 250 kg plus utrustning och två man.....det är en gissning,låt vara en kvalificerad gissning....dock fortfarande en gissning,man blir aldrig klok på det där med proppar...
          Tack Byggarn! Prop. specifikationer på givna ekipage (båt/motor/vikt) är guld för dem som försöker hitta rätt! Borde skapas en "propellerbank" här kanske? Tror du kan ha rätt, läste något likande i går på ett USA-forum om en tunglastad Alumacraft 145, där samma sak misstänktes. Jag har även en trebladig liggandes, aldrig prövad, tror det står 9 7/8" x 11 1/4" på den även om "7/8":an är svårläst.
          Stämmer den dimensionen så har jag alltså en aningen större/mer pitchad propeller än du i denna? Då borde jag kanske klara mig från övervarvning om jag provar den på mitt sannolikt, totalt sett något tyngre ekipage? (fastän jag inte vet hur skrovfriktionen skiljer sig dem emellan) Ska prova den där propellern men ändå montera en varvräknare /tachy-meter på tändkabeln innan. Ska bli intressant att mäta upp det här när tid och väder tillåter!

          Kommentera


          • #75
            Till en fyrbladig propeller ska man generellt välja en en tum lägre stigning än vad som rekommenderas till en trebladig. Det som någon skrev tidigare om att höja motorn på akterspegeln kan vara värt att testa, speciellt då den fyrbladiga proppen har bättre grepp i vattnet än en trebladig. Prova med AV-plattan en tum ovanför köllinjen och se om proppen börjar ventilera(suga luft). En sak att komma ihåg är att V-skrov kräver mer effekt än ett plattare skrov.

            Kommentera


            • #76
              Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
              Till en fyrbladig propeller ska man generellt välja en en tum lägre stigning än vad som rekommenderas till en trebladig. Det som någon skrev tidigare om att höja motorn på akterspegeln kan vara värt att testa, speciellt då den fyrbladiga proppen har bättre grepp i vattnet än en trebladig. Prova med AV-plattan en tum ovanför köllinjen och se om proppen börjar ventilera(suga luft). En sak att komma ihåg är att V-skrov kräver mer effekt än ett plattare skrov.
              Bra att veta, då är det väl knappast lönt att "bara" hissa motorn med den fyrbladiga jag har, den är ju en 1/4" större än den trebladiga, som jag förstår är originalbestyckning på denna 25:a. Tack alla för era förslag, funderingar och information! Om den
              ännu varma vintern håller i sig ett slag kanske jag hinner pröva den trebladiga innan isen lägger sig, annars får det bli i vår.
              Om det finns någon som har erfarenheter av speed rails (Roca) och vad de kan göra, skriv gärna!

              Kommentera


              • #77
                Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                Bra att veta, då är det väl knappast lönt att "bara" hissa motorn med den fyrbladiga jag har, den är ju en 1/4" större än den trebladiga, som jag förstår är originalbestyckning på denna 25:a. Tack alla för era förslag, funderingar och information! Om den
                ännu varma vintern håller i sig ett slag kanske jag hinner pröva den trebladiga innan isen lägger sig, annars får det bli i vår.
                Om det finns någon som har erfarenheter av speed rails (Roca) och vad de kan göra, skriv gärna!
                Det kostar ju inget att testa, vem vet, det kan ju räcka med hissningen av motorn då motståndet minskar så att motorn orkar varva högre. Annars så är en fjärdedels tum så lite att det inte gör någon skillnad i praktiken när man jämför propellrar från samma tillverkare och typ. Det finns tyvärr ingen allmän standard som tillåter jämförelser tillverkare emellan, så två proppar med samma stigning från olika tillverkare kan bete sig helt annorlunda. En tums skillnad i stigning påverkar varvtalet ungefär 200RPM(förutsatt att det handlar om samma propellermärke och typ).

                Kommentera


                • #78
                  Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
                  Det kostar ju inget att testa, vem vet, det kan ju räcka med hissningen av motorn då motståndet minskar så att motorn orkar varva högre. Annars så är en fjärdedels tum så lite att det inte gör någon skillnad i praktiken när man jämför propellrar från samma tillverkare och typ. Det finns tyvärr ingen allmän standard som tillåter jämförelser tillverkare emellan, så två proppar med samma stigning från olika tillverkare kan bete sig helt annorlunda. En tums skillnad i stigning påverkar varvtalet ungefär 200RPM(förutsatt att det handlar om samma propellermärke och typ).
                  jo, visst, jag ska absolut kolla hissningen, fast min fyrbladiga stiger åt "fel håll" utifrån mina önskemål som jag förstod det, då borde en trebladig med 11 3/4" bli ganska rätt i teorin och dessutom kanske varva ur bättre. En fråga här, min motor sägs ha ett max varvtalsområde mellan 5000-6000 rpm, vad ska man sikta på om fart önskas s a s, alltid så nära max som möjligt, så länge den orkar i plan eller? Säg att den trebladiga jag har på hyllan når 5500 rpm, ska man vara "nöjd" då eller försöka nå 5 800 rpm?
                  Vinner jag lite fart men förlorar i acceleration då. Om den trebladiga blir seg i plan och når 5500 rpm med hyfsad fart, har man då nått vägs ände så att säga?

                  Kommentera


                  • #79
                    beror på hur båten är lastad.....lättast möjliga, en fiskare och LITE grejer, så skall du ligga så nära maxvarvtal som möjligt på full gas
                    ligger du på 5500 och siktar på 5800-6000 så skall du gå ner i stigning...alltså kommer du att vinna på acceleration... händer nåt med toppfarten kan den möjligen minska något lite grand,eller öka... man brukar räkna med att en tums stigning gör ungefär 300 rpm skillnad,men det är bara ungefär det.....
                    lite läsa......http://www.boatfittings.com/docssv/m...opallminfo.htm

                    ett förslag,köp ny propp hos någon som låter dig byta tills du får en som passar ordentligt...många
                    har så,men det finns en del jubelidioter som inte byter in en proppe om den suttit på...
                    Senast ändrad av byggarn; 2013-12-22, 11:38.
                    Never let your memories be greater then your dreams...

                    I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

                    Kommentera


                    • #80
                      Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
                      beror på hur båten är lastad.....lättast möjliga, en fiskare och LITE grejer, så skall du ligga så nära maxvarvtal som möjligt på full gas
                      ligger du på 5500 och siktar på 5800-6000 så skall du gå ner i stigning...alltså kommer du att vinna på acceleration... händer nåt med toppfarten kan den möjligen minska något lite grand,eller öka... man brukar räkna med att en tums stigning gör ungefär 300 rpm skillnad,men det är bara ungefär det.....
                      lite läsa......http://www.boatfittings.com/docssv/m...opallminfo.htm

                      ett förslag,köp ny propp hos någon som låter dig byta tills du får en som passar ordentligt...många
                      har så,men det finns en del jubelidioter som inte byter in en proppe om den suttit på...
                      Tycker själv att man ska välja en propp som varvar så nära max som möjligt med den last man vanligtvis kör med för att få ut det mesta ur motorn, rekommendationen med lätt last var väl bara till för att folk inte skulle övervarva motorn av misstag. Men nuför tiden har ju motorerna varvtalsregulatorer som hindrar dem från att övervarva, och att man överskrider maxvarv med 50-100RPM tillfälligt har ingen betydelse så länge man inte gör det hela tiden.

                      Anteman, prova att räkna ut vad du får för teoretisk toppfart med formeln i ett av mina tidigare inlägg så du vet vad som behöver ändras och åt vilket håll.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                      14 svar
                      1 878 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Karlmagnus  
                      Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58
                      10 svar
                      770 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg brollann  
                      Startad av Siks, 2024-02-04, 20:54
                      10 svar
                      723 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Siks
                      av Siks
                       
                      Startad av Rexan2, 2024-02-24, 08:48
                      5 svar
                      343 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg holden
                      av holden
                       
                      Startad av tobs, 2024-03-12, 11:42
                      20 svar
                      1 789 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg tobs
                      av tobs
                       
                      Arbetar...
                      X