Ursprungligen postat av tre S
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vilken 30hk är den starkaste?
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av rotaxpower Visa inläggAnders, kolla rigghöjden på motorn, en väldigt stor avgörande faktor på alumacraft en. Finns fakta på ca 23 knop med tre pers, Mercury 20 Plus last i en Fisherman 145. Med 30 Mercury och fyra personer samma hastighet. Med Honda 30 ,27 knop två Pers.
Notera att laborera med motorns rigghöjd kan göra en hel del.
Kommentera
-
anteman
rent spontant tror jag du har för stor propp....själv har jag på min 30hk mercurymotor en 9,5X11 TREBLADIG på min båt
210-220 kg plus utrustning,den går dock att övervarva något....en fyrbladig skottar bra mycket mer vatten, en bekant till mig har
på sin 4-takt Murkla 30hk en fyrbladig till sin QR 390,en 9,3X11 om jag inte missminner mig och då ligger han inom varvtalsområdet med två man och utrustning i båten..... en 10,1X 12 fyrbladig som du har om jag fattat rätt torde vara för "stor" till din 250 kg plus utrustning och två man.....det är en gissning,låt vara en kvalificerad gissning....dock fortfarande en gissning,man blir aldrig klok på det där med proppar...Never let your memories be greater then your dreams...
I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägganteman
rent spontant tror jag du har för stor propp....själv har jag på min 30hk mercurymotor en 9,5X11 TREBLADIG på min båt
210-220 kg plus utrustning,den går dock att övervarva något....en fyrbladig skottar bra mycket mer vatten, en bekant till mig har
på sin 4-takt Murkla 30hk en fyrbladig till sin QR 390,en 9,3X11 om jag inte missminner mig och då ligger han inom varvtalsområdet med två man och utrustning i båten..... en 10,1X 12 fyrbladig som du har om jag fattat rätt torde vara för "stor" till din 250 kg plus utrustning och två man.....det är en gissning,låt vara en kvalificerad gissning....dock fortfarande en gissning,man blir aldrig klok på det där med proppar...
Stämmer den dimensionen så har jag alltså en aningen större/mer pitchad propeller än du i denna? Då borde jag kanske klara mig från övervarvning om jag provar den på mitt sannolikt, totalt sett något tyngre ekipage? (fastän jag inte vet hur skrovfriktionen skiljer sig dem emellan) Ska prova den där propellern men ändå montera en varvräknare /tachy-meter på tändkabeln innan. Ska bli intressant att mäta upp det här när tid och väder tillåter!
Kommentera
-
Till en fyrbladig propeller ska man generellt välja en en tum lägre stigning än vad som rekommenderas till en trebladig. Det som någon skrev tidigare om att höja motorn på akterspegeln kan vara värt att testa, speciellt då den fyrbladiga proppen har bättre grepp i vattnet än en trebladig. Prova med AV-plattan en tum ovanför köllinjen och se om proppen börjar ventilera(suga luft). En sak att komma ihåg är att V-skrov kräver mer effekt än ett plattare skrov.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inläggTill en fyrbladig propeller ska man generellt välja en en tum lägre stigning än vad som rekommenderas till en trebladig. Det som någon skrev tidigare om att höja motorn på akterspegeln kan vara värt att testa, speciellt då den fyrbladiga proppen har bättre grepp i vattnet än en trebladig. Prova med AV-plattan en tum ovanför köllinjen och se om proppen börjar ventilera(suga luft). En sak att komma ihåg är att V-skrov kräver mer effekt än ett plattare skrov.
ännu varma vintern håller i sig ett slag kanske jag hinner pröva den trebladiga innan isen lägger sig, annars får det bli i vår.
Om det finns någon som har erfarenheter av speed rails (Roca) och vad de kan göra, skriv gärna!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av anteman Visa inläggBra att veta, då är det väl knappast lönt att "bara" hissa motorn med den fyrbladiga jag har, den är ju en 1/4" större än den trebladiga, som jag förstår är originalbestyckning på denna 25:a. Tack alla för era förslag, funderingar och information! Om den
ännu varma vintern håller i sig ett slag kanske jag hinner pröva den trebladiga innan isen lägger sig, annars får det bli i vår.
Om det finns någon som har erfarenheter av speed rails (Roca) och vad de kan göra, skriv gärna!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inläggDet kostar ju inget att testa, vem vet, det kan ju räcka med hissningen av motorn då motståndet minskar så att motorn orkar varva högre. Annars så är en fjärdedels tum så lite att det inte gör någon skillnad i praktiken när man jämför propellrar från samma tillverkare och typ. Det finns tyvärr ingen allmän standard som tillåter jämförelser tillverkare emellan, så två proppar med samma stigning från olika tillverkare kan bete sig helt annorlunda. En tums skillnad i stigning påverkar varvtalet ungefär 200RPM(förutsatt att det handlar om samma propellermärke och typ).
Vinner jag lite fart men förlorar i acceleration då. Om den trebladiga blir seg i plan och når 5500 rpm med hyfsad fart, har man då nått vägs ände så att säga?
Kommentera
-
beror på hur båten är lastad.....lättast möjliga, en fiskare och LITE grejer, så skall du ligga så nära maxvarvtal som möjligt på full gas
ligger du på 5500 och siktar på 5800-6000 så skall du gå ner i stigning...alltså kommer du att vinna på acceleration... händer nåt med toppfarten kan den möjligen minska något lite grand,eller öka... man brukar räkna med att en tums stigning gör ungefär 300 rpm skillnad,men det är bara ungefär det.....
lite läsa......http://www.boatfittings.com/docssv/m...opallminfo.htm
ett förslag,köp ny propp hos någon som låter dig byta tills du får en som passar ordentligt...många
har så,men det finns en del jubelidioter som inte byter in en proppe om den suttit på...Senast ändrad av byggarn; 2013-12-22, 11:38.Never let your memories be greater then your dreams...
I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av byggarn Visa inläggberor på hur båten är lastad.....lättast möjliga, en fiskare och LITE grejer, så skall du ligga så nära maxvarvtal som möjligt på full gas
ligger du på 5500 och siktar på 5800-6000 så skall du gå ner i stigning...alltså kommer du att vinna på acceleration... händer nåt med toppfarten kan den möjligen minska något lite grand,eller öka... man brukar räkna med att en tums stigning gör ungefär 300 rpm skillnad,men det är bara ungefär det.....
lite läsa......http://www.boatfittings.com/docssv/m...opallminfo.htm
ett förslag,köp ny propp hos någon som låter dig byta tills du får en som passar ordentligt...många
har så,men det finns en del jubelidioter som inte byter in en proppe om den suttit på...
Anteman, prova att räkna ut vad du får för teoretisk toppfart med formeln i ett av mina tidigare inlägg så du vet vad som behöver ändras och åt vilket håll.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Wallepalle1Hej
Har problem med min Yamaha båtmotor. Skulle ut i skärgården i midsommar men den resan...1 Foto-
Kanal: Motorer
2024-06-25, 09:24 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
|
14 svar
1 878 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Karlmagnus
2024-07-20, 20:12
|
||
Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58
|
10 svar
770 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av brollann
2024-02-05, 03:25
|
||
Startad av Siks, 2024-02-04, 20:54
|
10 svar
723 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Siks
2024-02-16, 17:03
|
||
Startad av Rexan2, 2024-02-24, 08:48
|
5 svar
343 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av holden
2024-02-24, 23:54
|
||
Startad av tobs, 2024-03-12, 11:42
|
20 svar
1 789 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av tobs
2024-04-05, 10:35
|
Kommentera