Vilken 30hk är den starkaste? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken 30hk är den starkaste?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilken 30hk är den starkaste?

Jag har som bekant en Gipsy v430 med en yamaha f20.
    När man är själv i tom båt så gör den 27knop enl. gps men fullastad med fiskeprylar och två tjocka gubbar i så orkar den inte riktigt. Detta året blev det en ny propeller och den blev lite bättre men inte tillräckligt.
    Jag är nu inne på att ta steget upp och köpa en 30hk i stället. Min första fråga är varför dom är så satans mycket dyrare än en 25hk?
    Är det någon som vet vilket märke som det är mest mos i, det skiljer ju lite mellan dom.
    Den får inte heller vara för tung.
    www.stampelures.se

e-tec 30 hk 66kg kort rigg upp till 88kg lång rigg

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

I princip är väl de flesta 25- och 30 hästare gjorda på samma block, så antagligen vill tillverkarna ta betalt per hk och inte efter den faktiska kostnaden. Tohatsu har nog det bästa pris/effekt förhållandet bortsett från Parsun & co. Effektmässigt är det nog ganska jämnt mellan märkena då cylindervolymerna är ganska lika. Det är väl att man ska hitta en propeller som passar båten för att få ut bästa prestanda. Nackdelen är att de väger runt 70kg oavsett märke.

Kommentera

Jag är lite inne på en Tohatsu då den är lite billigare men jag vill också ha en snurra som fungerar. Jag vill ha lång rigg, elstart, rorkult och utan trim, någon som har en över?
        Jag skulle kunna byta propeller igen men jag vill gärna ha lite fart också.
        www.stampelures.se

Kommentera

Fattar inte att ni inte får in i era huvuden att det inte handlar om vad det står på kåpan. Det är kubiken man skall titta på.
          Det är inte första gången jag försöker att förklara.
          Ett bra exempel på det är att läsa Griljas problem här på Fiskesnack varför hans 6 meters båt inte orkar plana upp med 30 hk.
          Skrovet längd och utforming avgör vilken motor som passar.
          Och vad själva skrovet är klassat för (styrka motor). Och även hållbarhet på akterspegeln.
          Är din Gipsy klassad för 20 hk med rorkult eller för styrpulpet.
          Om du har en 20 hk Yamaha med oftast liten kubik runt 430 CC. Går det bra att åka ensam. Då orkar den lilla kubiken dra iväg dej.
          Men är det en person till blir det övermäktigt för den stackarn. Då köper man en motor med större kubik.
          Typ en trecylindrig 30 hk på kanske närmare 600 CC. Eller varför inte en E-tec 30 som har mer pulver på alla fronter.
          Är man fattig som oss flesta i fiskekretsar (gör av med för mycket på fisket). Så köper man en fin begagnad äldre Evinrude (Johnson) 35 Hk på 521 CC. Eller varför inte en 20 hk Evinrude (Johnson) som har samma kubik. Även 25 hk och 30 hk Evinrude (Johnson) har samma kubik. Fast en trecylindrig Tohatsu 40 hk eller en trecylindrig Suzuki 25 lite äldre modell är inte helt fel.
          Och nu nämner jag inte motorer från som är helt ur tiden. Utan går att hitta i bra skick.
          Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Den är klassad för 30hk med rorkult. Om jag nu skulle köpa en helt ny, vilken tycker du då är bästa valet?
            www.stampelures.se

Kommentera

Elanen, en 25-30hk 4t brukar ha mer kubik än en 20:a 4t, dryga 500 mot 350-360. OT, Apropå Griljas båt så skrev han att det är en Terhi 6020 Nordic. Enligt tillverkaren är måtten följande: längd 462cm, bredd187cm. Sen så har Terhi 6020 ett skrov som kanske inte är ämnat för höghastighetskörning, är väl lite åt halvplanarhållet om jag inte minns fel.

Kommentera

Jag kanske är dum men är inte effekten på en motor på 30hp just 30 hästar?
                När det gäller en båtmotor så tycker man ju att effekten (30hp) bör vara samma och orka trycka fram samma båt i samma hastighet oavsett kubikstorlek.
                Det kanske är vridmomentskurvan som är mer intressant om man är ute efter att få ett tungt ekipage att flytta på sig?
                Ola

Kommentera

Du har rätt, 30hk är 30hk oavsett cylindervolym. Men en liten motor med hög effekt kräver ett högre varvtal om den inte har turbo eller mekanisk kompressor. Dessutom är effektregistret smalare än på en motor med större volym. Det som kallas vridmoment är samma som hk/rpm, desto mer hästar på ett visst varvtal, desto mer vridmoment. En motor med mer cylindervolym orkar plana en motor på lägre varv än en mindre, med mindre slitage och bensinförbrukning och accelererar snabbare.

Kommentera

Thoatsu och mercury EFi 25hk är samma motor. De är trecylindriga med mer kubik än en 20a. De fick ganska bra betyg i en tidning jag har. Men varför inte satsa på trim och tilt i kulten, ganska bekvämt och bättre andrahandsvärde .

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 899 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av tobs, 2024-03-12, 11:42