Låsa fast Minn Kota? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Låsa fast Minn Kota?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Låsa fast Minn Kota?

Går det låsa fast en Minn Kota motor med motorlås som sitter över åtdragningsskruvarna precis som med en bensinmotor?

Tål en elmotor att sitta på en sommar med regn och väder?

Detta lås hade jag på min förra motor, riktigt fint och man slapp borrhål. Men vet ej om det passar till en elmotor, då den bygger lite mer i fästet. Bara skicka och fråga dem.

Ja elmotorn tål allt, iaf en Minnkota. Min förra hade jag i ett cykelskjul på vintern och gick hur bra som helst. Den är väl gjord att gå i vatten

Kommentera

Hej Johan Eriksson;
      Det är ingen bra idé att låsa fast din MINN KOTA eller någon annan elektrisk fiskemotor med ett rörlås över bygelskruvarna. Då slår tjuven ut bulten genom upptippningsanordningen och tar motorn med sig. Han köper en ny upptippningsanordning för SEK 350 - 400:- och du får köpa en ny motor....och jag tror inte att försäkringen gäller.

Bättre är att låsa fast riggröret med dubbla klass 3 hänglås samt klass 3 kätting runt båtens godkända stävögla eller runt fyrkantsröret på Y-bommen. Samtliga försäkringsbolag försöker smita undan sitt ansvar! Därför måste låsningen vara godkänd. Hör efter med ditt försäkringsbolag im vilka låsregler som gäller.

Nobody & Nothing is for ever!

Old Firehand
      www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
      Senast ändrad av Old Firehand; 2010-08-20, 21:46.

Kommentera

Kommentera

OF ! Det lås jag länkade om är iaf godkänt av SSF och har sett vissa bolag som haft dom som rek.

Kommentera

det du skulle kunna göra är att ta ett stålrör ett liknande som man kan låsa med godkänt lås, låser fast det någonstans i båten, ska fixa en bild, det var bara något snabbt jag kom på.

(suger på paint :/ )

det röda på riggen är något typ av rör eller liknande som man låser fast med det bruna hänglåset och sätter fast den med en godkänd kedja eller liknande
            Senast ändrad av daikai1; 2010-08-20, 20:24.

Kommentera

Pasi 75; Slår tjuven ut den bulten som går rakt igenom upptippningsanordningen, då blir upptippningsanordningen, bygeln med bygelskruvar och bygellåset kvar på båten. Tjuven kan ta motorn med riggfästet (detalj 37 eller 2061810) med sig och beställa ny upptippningsanordning hos närmaste handlare. Min idé med dubbla klass 3 hänglås och en klass 3 kätting runt riggrör och godkänd stävögla fungerar mot tillfällestjuven.
              Nothing is for ever!

Old Firehand
              Senast ändrad av Old Firehand; 2010-08-20, 22:17.

Kommentera

Det borde väl räcka med klass 3 kätting och ETT klass 3 hänglås. Sätt fast kättingen i Y-bom, båten eller bryggan lägg den sedan tajt runt riggen på elmotorn och lås med hänglåset.
                Den som har mest prylar när han dör vinner

Kommentera

Hej Rubik;

Jag använder det ena klass 3 hänglåset för att låsa och strama åt kättingen runt MINN KOTA-motorns riggrör och det andra klass 3 hänglåset använder jag för att låsa fast andra änden av kättingen runt Y-bommen i hemmahamnen eller i båtens rostfria, godkända stävögla då båten ligger på trailern. Så har det fungerat för mig problemfritt i massor av år. Om man har en kätting med en stor, smidd ögla i ena änden av kättingen och kan dra kättingen igenom den smidda ringen då räcker det med endast ett klass 3 hängläs. Har du en bättre godkänd lösning är jag och kanske många andra nyfikna och beredda på att göra likadant.
                  Nothing is for ever!

Old Firehand
                  Senast ändrad av Old Firehand; 2010-08-20, 23:08.

Kommentera

Snygg edit OF! Du räddade nog situationen ganska bra, inte många som hann läsa ditt inlägg såhär mitt i natten innan du ändrade det.
                    Senast ändrad av Rubik; 2010-08-20, 23:12.
                    Den som har mest prylar när han dör vinner

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 875 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus