Trolling med tvåtaktare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trolling med tvåtaktare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag får väl helt enkelt ta och testa lite trolling och se hur det funkar. Behöver jag köra på höga varv får jag väl ha ett drivankare eller ett par spänner bakom båten.
    Om motorn dör när jag trollar, vad skall jag göra för att få igång den igen? Är det ta ut stiften och göra rent?

Annars får det väl bli en liten 4-taktare som trollingmotor.
    Den som har mest prylar när han dör vinner

Kommentera

små motorer behöver inte vara 4-takt... Har kört med några småmotorer och nu så har jag på träskbåten en 3.3 2-takt mercury från 98. Den låter mindre än svågerns Tohatsu 2.6 4-takt från 07... Man ska väl egentligen upp lite i storlek så man får dem 2-cylindriga så de går mjukt o fint. Å då blir det dyrt.

Ser inte bränsleblandning som ett problem. en färdigblandad 3-liters dunk och nytankad motor = 13 kilo dessutom. oerhört smidigt. Bara att slänga i skuffen.
      http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Om motorn inte går att starta efter att den har dött, finns det nog inget annat att göra
        än ta ut stiften . Dock skulle jag ha med mig en omgång nya stift istället för att fnula
        med de gamla. De kan man rengöra efter fisket.

Evinrude/Johnson har 2t 4hk 2cyl motorer som kan vara ett alternativ till trollingmotor.

Kommentera

Kör med en yamaha 25hk från 88a som jag trollar med på tomgång utan problem.
          Catch for the moment and Release for the future.[FONT=Impact][/FONT]

Kommentera

Jag har trollat med min 40 HK Yamaha 2-takt i flera år helt utan problem.
            Brukar dock blåsa ur den efter ett pat timmar.
            //C
            http://sportfisher.se

Kommentera

Japanska nyare tvåtaktare (och då menar jag minst de senaste 20 åren) är med mycket få undantag (om ens något) vändspolade "schurlnee spolade" tror det stavas så.
              Tvärspolade motorer om någon faktiskt finns fortfarande torde vara USA tillverkade av OMC då dvs Johnson/Evinrude, tvärspolat är stenåldersteknik!
              Hur länge din gamla tvåtaktare funkar i trollingfart är en fråga om varv, ju lägre desto kortare tid........
              Mindre storlekar på tyngre skrov ger längre gångtid helt enkelt pga högre varv.
              Vill du ha bra grejor för trolling i valfri fart gå till banken, låna och köp en modern japansk fyrtaktare visst blir det dyrt så är det men du kommer aldrig ångra dej, tro mej annat än om båtmotortjyven snor den
              I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Dessutom om du blåser ut motorn då och då är det för att göra av med 2takts olje överskottet som byggs upp med tiden på låga varv inget annat då detta inte förbrukas på rätt sätt vid låga varv, soppan rinner rätt igenom och ut i sjön....
                Senast ändrad av TAMTAM; 2010-08-11, 18:29.
                I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

TamTam, visst är tvärspolat stenålder. Men likväl är dom bättre för trolling. Och då menar jag inte motorer med brytarspetsar.
                  Utan med CDI-tändning. Som sagt min 15 hk Johnson från 81 och min 6 hk Evinrude från 1986 går som tåget på tomgång.
                  Och då menar jag låg tomgång. Där man slipper hinkar, säckar eller dylikt.
                  Är ju inga snålmotorer vid höga varv. Men för trolling är det inte mycket soppa som går åt.
                  Mina andra japps av tvåtakt är usla på tomgång. Speciellt dåliga att trolla med är Tohatsu (Nissan.
                  Fast på dom jappsen är det lite felbyggt i konstruktionen. Blir för mycket överskotts bensin kvar hela tiden.
                  Så köp inte en Tohatsu (Nissan) om ni skall trolla.
                  Kan påpeka att tvåtaktsmotorer just nu är det jättesug efter. Så var rädda om dom ni har.
                  Kan inte sjunka allt för långt ner i värdeträsket.
                  Blir däremot för fyrtaktarna ett större ras när dom fått ett gäng år på nacken. Inköpet är högre, service dyrare, reservdelar dyra, och värdeminskning högre på grund av högt inköpspris.
                  Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                  14 svar
                  1 875 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Karlmagnus  
                  Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58