Trolling med tvåtaktare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trolling med tvåtaktare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Trolling med tvåtaktare

Har en Yamaha 30 hk tvåtaktare från 97. Hur illa är det egentligen att trolla med en tvåtaktare? Handlar ju inte om hela dagar men kanske en timme eller två per gång.
    Många säger ju att de sotar igen osv. gäller detta mer de riktigt gamla tvåtaktarna som ryker och har sig också för min motor går ju tyst och fint på låga varv och ingen direkt rök att tala om. Men det kanske är samma problem med de nyare att det är mycket soppa som inte förbränns och ställer till problem?
    Den som har mest prylar när han dör vinner

Har en 25 hk Mercury från -89 som jag ämnar trolla lite med, har fått råd om att inte köra längre än en dryg timme innan jag blåser ur den ordentligt. Men det återstår att se hur länge jag kan hålla på. Blir nog till att köpa en el-motor!

Kommentera

Jag har också funderat i banorna att köpa en elmotor. Men blir mycket meck. Måste bära elmotor+batteri till och från båten varje gång. Och så ladda batteriet hemma och så vidare. Hade väl funkat om man haft båten på trailer men jag har båtplats.

Funkar det inte att trolla med tvåtaktaren så får det i så fall bli ett extra motorfäste samt en liten fyrtaktare. Känns dock inte som något jättebra alternativ det heller, för de encylindriga fyrtaktarna väsnas och vibrerar ju ganska ordentligt.

Kommentera

Är ingen expert alls på ämnet men jag hade en 20 hk Yamaha 2-takt från -95 tidigare som jag trollade med konstant i 3-4 år i upp till 10-12 timmar långa pass.
        Brukade stanna till och "gasa ur" den några ggr per dag.

Hade aldrig några problem med den motorn men jag hade kanske tur?

//Anders
        www.pikewallis.se

Kommentera

En Yamaha 30hk har väl autolube, som blandar efter behov, mindre på låga och mer på
          höga varv. Däremot kan farten vara för hög på tomgång, men det går att fixa med trolling-
          broms eller hinkar osv.
          Till motorer som ska ha 2% oljeblandning, kan en extra tank med 1%oljeblandning användas för
          trolling, men man ska komma ihåg att byta tank innan man gasar på!
          Senast ändrad av Jester Burk II; 2010-08-11, 08:19.

Kommentera

Det stämmer att det är autolube på den. Så jag behöver inte tänka på olika blandning osv.

Men det låter ju som att det skall kunna fungera då. Hade varit skönt att bara ha en motor till allt. Har förstått att det kan vara bra att blåsa ur den ordentligt efter man trollat.

Låter som att du trollade lite för mycket med den motorn för att det bara skall vara tur.

Kommentera

Kanske kan vara bra att ha nån form av broms på båten (drivankare el. dyl.) så man kan öka varven lite på motorn.
              I varje motgång finns ett frö till framgång.....

Kommentera

Rubik, är din motor frisk och inte sliten, går den kanske att trolla med. Räkna inte med att den går att trolla med på låga varv.
                Eftersom din motor är tvärspolad. Det betyder att det är en annan utformning av kolven. Som ger den effekten.
                Japanska motorer och då menar jag tvåtakt speciellt är vanligt med den kolven.
                Däremot har Johnson (Evinrude) även en del mercury vändspolade motorer. Alltså en annan utformning av kolven som gör att den inte surar igen lika lätt på tomgång. Och där man kan trolla på lägre varv. Sen blir det ju alltid sämre att trolla med allt större kubik eller hästkrafter.
                Min favorit trolling motor är en 15 hk Evinrude (Johnson). Går att luffa på låg tomgång en hel dag med nåt enstaka gaspådrag för rensning av överskott på soppa.
                Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Jag gör förnärvarande på en 2-takt 50 hk. Jag brukar vara ute i 2-3 timmar utan minsta bekymmer, men blåser alltid ut den innan förtöjning. Minus för 2-takt är att den dricker en del plus att den låter fruktansvärt gentemot en 4-takt.

Kommentera

Så en lösning på att de sotar igen kan alltså vara att ha en tank med mindre oljeblandning i? har jag förstått det rätt då?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 881 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58