Minn kota 30 - kabelfrågor, bild på motorfäste - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Minn kota 30 - kabelfrågor, bild på motorfäste

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Minn kota 30 - kabelfrågor, bild på motorfäste

Hej!

Jag har gått igenom mängder av trådar på forumet men inte hittat vad jag sökt riktigt.

1. Hemmagjort fäste till elmotor? Jag löste frågan genom att bygga ett då jag inte hittade någon info om det. Byggkostnad, 120 kr. Bifogar bild. Jag var för snål för att köpa Biltemas. Alla andra leksaker (nedan) slet lite i budgeten och nån gång får man pausa och hitta alternativ.

2. Köpte precis en begagnad Minn kota 30. Den har rödsvart kabel och en svart kabel. Hittar ingen manual på nätet. Skall rödsvart sitta på rött/plus på batteriet och svart på svart/minus? Jag har chansat på andra tekniska prylar och ljudet som uppkommer vid ett misslyckande brukar vittna om misär.

3. Kan jag ha elmotorn påkopplad (ej i drift) när jag laddar batteriet?

4. Kan jag testköra motorn utan vatten? Jag är medveten om att antal knop lär bli få, men jag vill testa att snurran fungerar innan jag kastar mig ut i ekoln för att slita upp min första gös.

5 Ungefärlig kostnad för TDA-kortet per år? (har letat, hittar inget). Jag tänkte främst trolla lite i ekoln, ev. i Västerås.

Jag har precis införskaffat ctek 4003, minn kota 30 och ett 110ah batteri från Biltema. Efter att ha scannat av halva världens webbsidor har jag insett att detta var det bästa att börja med, ur ett ekonomiskt perspektiv. (ja, motorn anses för liten till en 4,3 m båt. Ja, Biltemabatterier anses skit. Ja, Ctek4003 klarar egentligen bara upp till 90 Ah-batterier). Aktiva val dock. Viktigt att nämna.

Jag kommer skriva en hel del här. I början kommer de flesta av mina skrifter avslutas med ett frågetecken. Efter ett tag kanske jag kan få till några meningar med utropstecken.

Jag har fiskat i många år från och till men tycker jag inte jag är en hejare på något egentligen. Jag har inga bra fiskerekord, inga extrema upplevelser, och inga mängder av bilder på några storfångster. Jag tänkte ändra på det.

Tack för ett kanonbra forum och tack till Old firehand som plöjt en bra bit på vägen med information och upplevelser som får de flesta att direkt vilja kasta sig i bilen och åka till närmsta sjö.

/Henx
    Bifogade filer

Får väl börja med att hälsa dig välkommen hit!

1. Ser ut som ett helt okej fäste, behöver ju inte vara några dundergrejer för elmotor.

2. Ja röd/svart till plus och svart till minus. I alla fall om det är originalkablar, men svårt att tänka mig att någon skulle byta.

3. Inte helt säker på denna frågan, men kan tänka mig att det är bättre att koppla ur om den drar tjuvström. Brukar väl stå på laddarna att man inte skall ha någon utrustning kopplad till batteriet under laddning. Är nog mest en fråga om att förlänga livslängden på batteriet.

4. Det är inga problem att testköra utan vatten, inte under hur lång tid som helst då motorn kyls en aning av vattnet.

5. Vet ej.
    Den som har mest prylar när han dör vinner

Kommentera

Tack för snabbt svar.

Fästet håller att sitta på. Då elmotorn är så pass ställbar fanns ingen anledning att bygga ett rörligt. Till våren funderar jag på att koppla ihop motorerna så styrningen på stora motorn styr den lilla. Å andra sidan tappar jag en del effekt om den stora motorn är i vattnet när jag kör. Med en minn kota 30 får man ta vara på den lilla kraft som finns.

Jag testkörde motorn nyss. Den fungerade fint. Det var bra visp i propellern och det smackade bra när jag körde in handen i den (måste ju testa).

Kopplade bort snabbklämmorna från batteriet och var nära på att behöva byta kalsonger. Det small till!

Det visade sig att det var sån studs i klämman att plasten slog i metallfästet i klämman. Jag trodde motorn gick åt pipan . Den andra klämman lät likadant. Lät precis som när man på felaktigt sätt polvänder adaptrar och gör sönder dom.

Imorrn drar jag ut och testar minn kotan live. Alla ni som kommer vara ute på ekoln, håll i hatten.Det kommer gå undan. Jag kommer försöka hitta alla nedförsbackar som bara går. Målet är att plana. Eller inte.

Målet är väl egentligen att båten skall röra sig lite med två vuxna och en tvååring. Primärt ska den användas som fiske. Jag räknar inte med att kunna förflytta mig med den nämnvärt.

Tack igen.

Om någon behöver fler bilder på motorfästet och inköpslista är det bara att hojta. Jag har sett på andra forum att flera sökt på fäste men inte fått fram något. Därför la jag ut den.

/Henx

Kommentera

Hej och välkommen hit

Bra val av motor och annat man måste välja efter egna förutsättnignar.

Du har fått svar på det mesta så ett tips om hur Du undviker smällarna när du kopplar till/från, vid anslutning av motorn så börja med pluskabeln och slut kretsen med minus, när du kopplar isär gör tvärtom bryt kretsen med minus först och sedan pluskabeln då finns ingen risk för såna knallar och gnistor.

Allra bäst är att skippa klämmorna helt och skaffa sanbbkopplingar som dessa http://www.clasohlson.se/link/m3/Pro...?artnr=34-7403 mycket bättre än klämmor!

Kommentera

Lyfter en gammal tråd...

Någon som vet vad han har använt för material till motorfästet som man ser på bilden? Är de där metallbitarna någon sorts vinkelbeslag?
          Inget liv utan fiske

Kommentera

Ser ut som 4 stycken vinkelbeslag som är sammanfogade 2 och 2.
            Dessa finner du i vilken bygghandel som helst.

Kommentera

Tack så mycket!
              Inget liv utan fiske

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
              14 svar
              1 850 visningar