Tips/Råd ang Mercury 2takt 4hk 1cylind års: 1976 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips/Råd ang Mercury 2takt 4hk 1cylind års: 1976

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Tips/Råd ang Mercury 2takt 4hk 1cylind års: 1976

    Hej!

    Jag är helt rudis på utombords motorer men vi har köpt en utombordare enligt rubriken. En Mercury 2takt 4hk 1cylind års: 1976.

    Det jag undrar över är hur och vad man bör kolla på den nu innan man börjar använda den.

    Lämna in den på service är inget alternativ det skulle kosta typ dubbelt upp mot vad vi betalde för den. Den kommer användas moderat. Jag har ingen egen båt utan det blir vid hyra av stugor där plasteka ingår utan motor osv.

    Vi har testas att dra igång den. Den startar obehindrat men den är vattenkyld. Vad jag läst mig till skall impellerna bytas årligen? Så den bör man byta antar jag för det vet jag inte är gjort på ett tag i och med att motorn stått något år utan användning.

    Är det svårt att byta impeller? Någon som vet en bra sida med instruktioner om hur man gör och kanske om det går att hitta sprängskisser till en sådan motor?

    Finns det några andra grunläggande saker som är sånt man gör vid årliga servicar som man bör titta på. Jag vill ju helst kunna fiska obehindrat den veckan vi ska iväg nu. Bättre att göra det innan än att behöva mecka på plats.

  • #2
    Hej
    Impellern bör bara bytas årligen om man kört mycket och typ grunt så motorn sugit in sand i vattnet som sliter ut impellern.
    Impeller är ett vattenpumphjul med "vingar" av gummi, när dessa slits bort så pumpas inget kylvatten runt längre. Du ser om du får ut en stråle med kylvatten när motorn är igång (och i vatten), på de äldre brukar det inte vara ett litet rör som vattnet sprutar ur utan flera hål på rader bakåt i riggen, kommer det ut vatten - inga problem att bara köra på.

    Annars gör man vanlig service... kanske nytt tändstift för at hålla motorn lättstartad (men startar den ok - byt ej)

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Kristian_ Visa inlägg
      Hej!

      Jag är helt rudis på utombords motorer men vi har köpt en utombordare enligt rubriken. En Mercury 2takt 4hk 1cylind års: 1976.

      Det jag undrar över är hur och vad man bör kolla på den nu innan man börjar använda den.

      Lämna in den på service är inget alternativ det skulle kosta typ dubbelt upp mot vad vi betalde för den. Den kommer användas moderat. Jag har ingen egen båt utan det blir vid hyra av stugor där plasteka ingår utan motor osv.

      Vi har testas att dra igång den. Den startar obehindrat men den är vattenkyld. Vad jag läst mig till skall impellerna bytas årligen? Så den bör man byta antar jag för det vet jag inte är gjort på ett tag i och med att motorn stått något år utan användning.

      Är det svårt att byta impeller? Någon som vet en bra sida med instruktioner om hur man gör och kanske om det går att hitta sprängskisser till en sådan motor?

      Finns det några andra grunläggande saker som är sånt man gör vid årliga servicar som man bör titta på. Jag vill ju helst kunna fiska obehindrat den veckan vi ska iväg nu. Bättre att göra det innan än att behöva mecka på plats.
      Börja mecka på plats är för sent. Där ska bara akuta problem lösas. Eftersom Mercury/Mariner inte går efter årtal utan efter serienummer så vet jag inte om följande länk hjälper eller stjälper. http://www.ishopmarine.com Klicka på Mercury, sen 4 (1cyl produkt of USA), sen det serienummer som passar bäst. Sen beroende på modell bör impellern sitta i gear housing(drive shaft) eller gear housing(propeller shaft).

      Sånt som bör göras varje höst är byte av växelhusolja så inte växelhuset fryser sönder under vintern. Eventuellt köra igenom akrylatbensin så inte det blir avlagringar som kan sätta sig i flottörhuset eller fräter på packningar och dylikt. Spruta i olja i cylinderloppet och dra runt för att undvika kondensvatten och rost.

      På våren nya tändstifft.

      Så länge inte motorn är nära på ny eller riktigt stor behöver inte impellern bytas varje år heller om du inte torrkör den. Då bör du byta. Då den kan brännas sönder när inte vattnet smörjer den. Var tredje år räcker för de flesta motorer.

      Kommentera

      Foton

      Collapse

      Relaterat

      Collapse

      Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
      14 svar
      1 880 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Karlmagnus  
      Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58
      10 svar
      773 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg brollann  
      Startad av Siks, 2024-02-04, 20:54
      10 svar
      725 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Siks
      av Siks
       
      Startad av Rexan2, 2024-02-24, 08:48
      5 svar
      344 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg holden
      av holden
       
      Startad av tobs, 2024-03-12, 11:42
      20 svar
      1 798 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg tobs
      av tobs
       
      Arbetar...
      X