El-Motor+Batteri - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

El-Motor+Batteri

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av BottenFiske Visa inlägg
    Tjenixen alla,

Har ett dilemma och skulle behöva lite info. Har efter ett tag börjat fiska igen och börjar bli eländigt trött på att kånka på en gammal Yamaha 2hk bensinmotor och tänkte byta ut den till el-motor.

Jag hyr för det mesta båt på plats (allt från 30:- - 120:- dygnet) för det passar mig ganska bra. Jag trollar i stort sett 100% av tiden, ibland händer det att jag åker till ett bra ställe och stannar till men jag trollar alltid påvägen dit. D.v.s jag tycker inte jag har behov för en "transportmotor" och kör tom extremt sällan Yamaha-motorn på max.

Jag har tittat på: Minn Kota Endura 30 eller 36.
    Marinbatteri 80 och 110Ah.
    CTEK-laddare.

Vad tror ni, räcker det med 1 batteri?
    Räcker Endura 30 eller kan det vara bra med 36ans modell?

Inte testat el-motorerna i drift så vet inte hur dom förhåller sig till bensinmotorerna...men jag kör alltid relativt långsamt så borde ju kunna jämföras med att ligga på läge 2-3 på elmotorn?

MvH
    Jag påstår att din Yamma är lättare att släpa än vad elmotor + batteri kommer vara. Dessutom slipper du med bensinaren oroa dig för att batteriet skall bli kass eller inte orka om det blåser motvind.

Jag använder numera endast elmotor om jag skall vertikala eller trolla gös. Annars tar jag min 3.5 Fyrtakt och kånkar, helt överlägset för att transportera sig.

Annars vad gäller kraft på Minn Kotan skulle jag säg köp ingenting mindre än 36, Enkel regel = Köp så stor du har råd med, överväg att köpa en Watersnake.

Batteri, jag åker alltid ut med 2 st Batteri om jag kör elmotorn, det suger att ro :-)

Kommentera

Satsa på rejäla förtennade kablar och täta alla kabelskor med krympslang eller vulktape, måste du förlänga org kablarna på motorn så gör det med en kabel som är 1 nummer grövre i kabelarea om skarven är under2m är den längre gå upp två grovlekar i kabelarea och nej jag struntar helt i vad ellära, beräkningar och teori säger då jag vet att det jag säger funkar sorry alla ingenjörer på forumet men jag orkar inte med beräkningssnakcket.
      TACK TACK ! förstår att den piken va till mig

Har aldrig sagt att du har fel utan bara påtalat att det är lärorikt att veta VAD man gör och VARFÖR, speciellt för dom okunniga frågeställarna, ATT bara öka för att man alltid gjort så oavsett vad det är från början är inte så lärorikt, klart att det funkar. Personligen tycker jag det är mycket mer intressant och lärorikt att jobba åt andra hållet, Gå ner i dim. och styrka mm. där kommer förmågan att göra bra beräkningar in. Du har väl sätt dom gamla gubbarna blanda 4 % samt en exktra skvätt, lite extra, bra å ta till, bara för att dom alltid gjort så och deras erfarenhet säger att det funkar, har ju gjort det för dom i 70 år.

Japp det är något liknande jag söker och i teorin bör det ju vara samma.... om bensinaren ger 7kp vid halvgas och elaren gör 7kp vid läge 3 så bör dom ju fungera likadant i mitt tycke, iaf i teorin! Alltid varit sugen på el av flera anledningar, mest för driftkostnaden och tystnaden. Men 5L bensin ger ju 10-12h trolling utan problem och hur jag än räknar på't kommer jag inte över 10h med 2 batterier på maxgas på el.
      Även om det är samma effekt vid ett givet pådrag så känns kraften mer påtaglig på bensinaren. Elaren går bra så länge det går lätt, Om det är bensinarens vridmoment råstyrka eller elarens löjliga propp som gör dessa upplevda skillnader vet jag inte. Annars håller jag med Rospigg, hade jag köpt idag hade jag valt 1 kanske 2 nr större. Ska du trolla under sånna tider som 10-12 tim så låter det mastigt att bränna kontinuerligt på läge 3-4. Shank har inte helt fel i sina synpunkter både när det gäller storleken och jämförelsen El - Bensin. Men att glida fram helt tyst en sensommarmorgon eller kväll är obeskrivligt och värt mycket batterikonkande.

Jag påstår att din Yamma är lättare att släpa än vad elmotor + batteri kommer vara. Dessutom slipper du med bensinaren oroa dig för att batteriet skall bli kass eller inte orka om det blåser motvind.

Jag använder numera endast elmotor om jag skall vertikala eller trolla gös. Annars tar jag min 3.5 Fyrtakt och kånkar, helt överlägset för att transportera sig.

Annars vad gäller kraft på Minn Kotan skulle jag säg köp ingenting mindre än 36, Enkel regel = Köp så stor du har råd med, överväg att köpa en Watersnake.
      Många som säger som shank, själv har jag bara ringa erfarenhet och min lilla elmotor funkar bra, blir som sagt intermittent körande under 5-6 tim kastfiske å då räcker 75 Ah gott å väl. Men fart ska man glömma, tom läge 4 kan behövas för trolling på min båt 4m.

Men som sagt dessa brydderier går inte att beräkna och ni har HELT RÄTT här gäller erfarenhet. Men många saker som tider, kapacitet, kraft, dimensioner mm går att beräkna och med detta i underlaget så blir även dom erfarenhetsmässiga besluten mycket bättre och enklare att göra, så spy hur mycket du vill på mina beräkningar, jag kan praktiken och hävdar bestämt att beräkningar behövs för dom lär oss förstå det praktiska och utvecklar våra kunskaper på ett sätt som erfarenhet tar ett liv att få.
      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Nu slipper ni mig några veckor, ska ut i stora världen och segla och snabbtrolla efter segelbåten i 10-12 knop

Ha en skön sommar och lycka till med motorvalet
        Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Lyfter lite liv i tråden igen =).
          Nu har jag sneglat och dreglat och blivit riktigt sned och irriterad på bensinaren som krånglat en del senaste veckan. Dock har jag försökt leta efter något ställe runt Borås-området som hyr ut el-motor med tillbehör så att jag kan testa?

Mycket tveksam till att man kan köpa en på öppet köp och säga att den motsvarade inte mina förväntningar ;-). Men jag är infödd med att aldrig någonsin *nånsin* köpa grisen i säcken och försöker därför hyra en någonstans först för att se vad jag behöver.

Är det någon som har något förslag på vad man kan tänkas hyra en sådan? Tänkte slå till på en efter jag har provkört en.

MvH.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
          14 svar
          1 878 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Karlmagnus