El-Motor+Batteri - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

El-Motor+Batteri

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • El-Motor+Batteri

    Tjenixen alla,

    Har ett dilemma och skulle behöva lite info. Har efter ett tag börjat fiska igen och börjar bli eländigt trött på att kånka på en gammal Yamaha 2hk bensinmotor och tänkte byta ut den till el-motor.

    Jag hyr för det mesta båt på plats (allt från 30:- - 120:- dygnet) för det passar mig ganska bra. Jag trollar i stort sett 100% av tiden, ibland händer det att jag åker till ett bra ställe och stannar till men jag trollar alltid påvägen dit. D.v.s jag tycker inte jag har behov för en "transportmotor" och kör tom extremt sällan Yamaha-motorn på max.

    Jag har tittat på: Minn Kota Endura 30 eller 36.
    Marinbatteri 80 och 110Ah.
    CTEK-laddare.

    Vad tror ni, räcker det med 1 batteri?
    Räcker Endura 30 eller kan det vara bra med 36ans modell?

    Inte testat el-motorerna i drift så vet inte hur dom förhåller sig till bensinmotorerna...men jag kör alltid relativt långsamt så borde ju kunna jämföras med att ligga på läge 2-3 på elmotorn?

    MvH

  • #2
    Vad tror ni, räcker det med 1 batteri?

    Hur ska vi kunna svara på det ? Jag vet ju inte hur långt eller länge du ska åka ? som att fråga om 20 lit soppa räcker till din motor ja det räcker så länge det räcker.

    Om du söker lite så kommer du att hitta 100 talet trådar om batterier, laddare och elmotorer, va som är bäst och sämst, sanningar och osanningar. typer och varianter, kapacitet och nyttograd, djupurladdning och totalurladdning mm mm mm.

    Har själv skrivit i flera av dom liksom många andra kunniga personer, tror inte så många av oss vill sitta å plita ner samma sak om och om igen.

    Men kan säga följande, simpel matte, kolla effektkurvan på motorn, drar den 7 amp vid trollingfart eller som snitt (leker med siffror, du får kolla fakta) och du har ett marinbatteri på110 Ah med djupurladdningsgräns på 50 % = 55 Ah att nyttja delat på 7 som din motor tar (här får du ta ett snitt mellan fullgas å trollinggas beroende på hur mycket du nyttjar av de olika farterna) så får du svaret ca 8 tim. körtid.

    matte är enkelt, kul och OTROLIGT användbart
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

    Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av axe Visa inlägg
      Vad tror ni, räcker det med 1 batteri?

      Hur ska vi kunna svara på det ? Jag vet ju inte hur långt eller länge du ska åka ? som att fråga om 20 lit soppa räcker till din motor ja det räcker så länge det räcker.

      Om du söker lite så kommer du att hitta 100 talet trådar om batterier, laddare och elmotorer, va som är bäst och sämst, sanningar och osanningar. typer och varianter, kapacitet och nyttograd, djupurladdning och totalurladdning mm mm mm.

      Har själv skrivit i flera av dom liksom många andra kunniga personer, tror inte så många av oss vill sitta å plita ner samma sak om och om igen.

      Men kan säga följande, simpel matte, kolla effektkurvan på motorn, drar den 7 amp vid trollingfart eller som snitt (leker med siffror, du får kolla fakta) och du har ett marinbatteri på110 Ah med djupurladdningsgräns på 50 % = 55 Ah att nyttja delat på 7 som din motor tar (här får du ta ett snitt mellan fullgas å trollinggas beroende på hur mycket du nyttjar av de olika farterna) så får du svaret ca 8 tim. körtid.

      matte är enkelt, kul och OTROLIGT användbart
      Tack för svaret. Tro mig, har läst och forskat och försökt googla men ärligt talat tycker jag inte mig hitta svaret var ju därför jag reggade mig och postade här. Jag kan min matte och är el-utbildad ;-)....problemet ligger ju i att teori och praktik är helt skilda saker och där finns det bara en sak som gäller - erfarenhet.

      I teorin bör jag klara mig på ett batteri, men det förutsätter ju att min "sakta trolling fart" är att jämföra med en sakta trollingfart med en "dålig" 2hk bensinmotor...då jag inte testat el-motorn kan jag ju inte veta det?

      Visst står det hur många amper dom drar vid dom olika draglägena men det råder ju delade uppfattningar om hur effektiv den är jämfört med bensinmotorer - eller rättare sagt vilket gasläge man kan jämföra en långsam-trolling med en bensinmotor.

      Kommentera


      • #4
        Tungt

        Ett bilbatteri är väl ganska tungt att kånka på ochså va?

        Kommentera


        • #5
          Tack för svaret. Tro mig, har läst och forskat och försökt googla men ärligt talat tycker jag inte mig hitta svaret var ju därför jag reggade mig och postade här. Jag kan min matte och är el-utbildad ;-)....problemet ligger ju i att teori och praktik är helt skilda saker och där finns det bara en sak som gäller - erfarenhet.
          Sorry, ursäkta den övertydliga förklaringen din fråga avslöjade inget om dina baskunskaper

          missuppfattade helt enkelt din fråga. du menar alltså hur hårt du måste gasa elmotorn för att få samma fart som en 2 hk bensinmotor ? Allt detta beror otroligt mycket på båten, Jag har min elmotor till 2 olika båtar, en flatbottnad å en särki kölad stävroddbåt. hade förr en 1,5 hk mercury som gav betydligt mer fart än min kota 30. halvgas på bensinaren är enligt mig ungfär som fullt på elpruttarn, inte räknat eller mätt utan detta är bara som det känns. Jag trollar inte men läge 1 o 2 är masande sakta, funkar för vårgädda kanske annars skulle jag gissa att 3 o 4 behövs för det mesta

          Jag tror det bästa är att du köper motorn tar ett annat batteri å provkör så ser du vilket läge du anser att du behöver sen köper du bastteri efter det

          Räknar man rätt med rätt underlag så brukar teorin även stämma i praktiken
          Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

          Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

          Kommentera


          • #6
            Kom på så här efteråt att när jag köpte min elsnurra för många år sedan så ville jag ha en effektsiffra för att kunna jämföra elens trust på 30 lbs mot bensinaren 1,5 hk. Tror även jag försökte räkna vad bensinarn gav för trust för att jämföra Men minns inte va ja kom fram till. tror jag gav upp.

            Är det nått sånt du kanske söker?
            Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

            Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

            Kommentera


            • #7
              Det är ju lätt att räkna vad elmotorn har för effekt men vilka verknigsgrader och hur effektiva är dom olika motorerna sins imellan. vill du komma upp i halva bensinarens kapacitet så tror jag att du bör ha 36:an men båten spelar in elaren är enligt mig känslig för motstånd som vind å vågor, har nog inte med effekten att göra utan mera propellerns verkningsgrad
              Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

              Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av axe Visa inlägg
                Sorry, ursäkta den övertydliga förklaringen din fråga avslöjade inget om dina baskunskaper

                missuppfattade helt enkelt din fråga. du menar alltså hur hårt du måste gasa elmotorn för att få samma fart som en 2 hk bensinmotor ? Allt detta beror otroligt mycket på båten, Jag har min elmotor till 2 olika båtar, en flatbottnad å en särki kölad stävroddbåt. hade förr en 1,5 hk mercury som gav betydligt mer fart än min kota 30. halvgas på bensinaren är enligt mig ungfär som fullt på elpruttarn, inte räknat eller mätt utan detta är bara som det känns. Jag trollar inte men läge 1 o 2 är masande sakta, funkar för vårgädda kanske annars skulle jag gissa att 3 o 4 behövs för det mesta

                Jag tror det bästa är att du köper motorn tar ett annat batteri å provkör så ser du vilket läge du anser att du behöver sen köper du bastteri efter det

                Räknar man rätt med rätt underlag så brukar teorin även stämma i praktiken
                Ingen fara, hade säkert också misstolkat det nu när jag efterläste.

                Ja av hur du beskriver det är ju det jag befarat tyvärr sant - att man behöver köra betydligt högre "fart" på elen än med bensinen. Tror inte jag har vart helt ute och "cyklat" när jag har tänkt mig läge 3 som genomsnitt för mitt ändamål. Dom slukar rätt bra med ström iaf imo.... 4-5h på max-fart fulladdat :/.

                Angående båt så har jag ingen egen, hyr alltid....blandad kompott men största tror jag hittat i Ås-Tolken....därför jag är kluven på en 30 eller 36a...kan nog säga att de flesta har mindre ekor och där ska ju bara en 30 räcka gott och väl.

                Om teorin stämmer bör ju läge 3 på endura 30 motsvara halvgas på min bensinmotor, iaf utvecklar dom ~samma drageffekt...men allt jag lyckats läsa mig till så säger ju alla - dig inkl - att den går väääldigt mycket långsamare än jämförbar bensin.

                Slösar ju säkert lika mycket i bensin/år som motor+batteri+laddare kommer upp i.

                Finns det möjligtvis något ställe som säljer marinbatteri/djupurladdningsbatteri som klarar mer än 110Ah?

                För övrigt håller jag med, matte är logiskt och brukar bevisa allt .

                Ursprungligen postat av axe Visa inlägg
                Kom på så här efteråt att när jag köpte min elsnurra för många år sedan så ville jag ha en effektsiffra för att kunna jämföra elens trust på 30 lbs mot bensinaren 1,5 hk. Tror även jag försökte räkna vad bensinarn gav för trust för att jämföra Men minns inte va ja kom fram till. tror jag gav upp.

                Är det nått sånt du kanske söker?
                Japp det är något liknande jag söker och i teorin bör det ju vara samma.... om bensinaren ger 7kp vid halvgas och elaren gör 7kp vid läge 3 så bör dom ju fungera likadant i mitt tycke, iaf i teorin! Alltid varit sugen på el av flera anledningar, mest för driftkostnaden och tystnaden. Men 5L bensin ger ju 10-12h trolling utan problem och hur jag än räknar på't kommer jag inte över 10h med 2 batterier på maxgas på el.
                Senast ändrad av BottenFiske; 2010-07-15, 22:33.

                Kommentera


                • #9
                  Jag överlåter med varm hand de vetenskapliga, ingenjörsteoretiska förklaringarna till AXE som kan det och uttalar mig istället utifrån mångårig praktisk erfarenhet och hoppas det gör dig någon nytta, för det är ju praktik som gäller oavsett vad teorin vill göra gällande och nej jag är ingen teoretiker utan praktiker som lär genom trail and error

                  Elmotor är nog klokt för din användning ur både komfort och miljöhänseende, kkolla på minn kotas sida i tabellen vilken motor de rekomendera för din båts vikt och så köper du ett nummer större så är du i hamn.

                  Ska du bära grejorna till/från båten varje gång så skaffa två mindre batterier tex 2X75Ah som är lättare att bära och så paralellkopplar du dem så får du drifttid motsvarande 150Ah samt fördelan att kunna sprida ut dem lite för bättre viktfördelning i båten då dessa väger 15-17 kg/st.

                  Satsa på rejäla förtennade kablar och täta alla kabelskor med krympslang eller vulktape, måste du förlänga org kablarna på motorn så gör det med en kabel som är 1 nummer grövre i kabelarea om skarven är under2m är den längre gå upp två grovlekar i kabelarea och nej jag struntar helt i vad ellära, beräkningar och teori säger då jag vet att det jag säger funkar sorry alla ingenjörer på forumet men jag orkar inte med beräkningssnakcket.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
                    Jag överlåter med varm hand de vetenskapliga, ingenjörsteoretiska förklaringarna till AXE som kan det och uttalar mig istället utifrån mångårig praktisk erfarenhet och hoppas det gör dig någon nytta, för det är ju praktik som gäller oavsett vad teorin vill göra gällande och nej jag är ingen teoretiker utan praktiker som lär genom trail and error

                    Elmotor är nog klokt för din användning ur både komfort och miljöhänseende, kkolla på minn kotas sida i tabellen vilken motor de rekomendera för din båts vikt och så köper du ett nummer större så är du i hamn.

                    Ska du bära grejorna till/från båten varje gång så skaffa två mindre batterier tex 2X75Ah som är lättare att bära och så paralellkopplar du dem så får du drifttid motsvarande 150Ah samt fördelan att kunna sprida ut dem lite för bättre viktfördelning i båten då dessa väger 15-17 kg/st.

                    Satsa på rejäla förtennade kablar och täta alla kabelskor med krympslang eller vulktape, måste du förlänga org kablarna på motorn så gör det med en kabel som är 1 nummer grövre i kabelarea om skarven är under2m är den längre gå upp två grovlekar i kabelarea och nej jag struntar helt i vad ellära, beräkningar och teori säger då jag vet att det jag säger funkar sorry alla ingenjörer på forumet men jag orkar inte med beräkningssnakcket.
                    Jo visst tänker jag bära till/från båten varje gång... men eftersom jag hyr är det inte så långt...ofast 10-50M på sin höjd .

                    Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
                    Jag överlåter med varm hand de vetenskapliga, ingenjörsteoretiska förklaringarna till AXE som kan det och uttalar mig istället utifrån mångårig praktisk erfarenhet och hoppas det gör dig någon nytta, för det är ju praktik som gäller oavsett vad teorin vill göra gällande och nej jag är ingen teoretiker utan praktiker som lär genom trail and error
                    Själv tillämpade jag "Learning by burning" i skolan . Kan starkt rekommendera (läs inte) Ampere-mäta rätt i eluttag utan mostånd...måttligt glad läraren blir då :/.


                    Det är ju klart att det fungerar att gå upp till grövre kablar vid en skarv med effektförlust och allt vad det innebär - men den största anledningen till att man inte gör (bör) så är elsäkerheten, då man ofta dimensionerat för en viss spänning/strömstyrka och det är oftast en del i el-säkerheten att överskrider man (överbelastar) man kabeln SKA den bara gå av! Med grövre kabel kanske man gör något som är säkert osäkert....beror givetvis på in och utspänning osv men det är en annan grej . För den som inte är el-kunnig ska man absolut inte skarva en grövre kabel mot en mindre kabel ;-).

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 883 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58
                    10 svar
                    777 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg brollann  
                    Startad av Siks, 2024-02-04, 20:54
                    10 svar
                    727 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Siks
                    av Siks
                     
                    Startad av Rexan2, 2024-02-24, 08:48
                    5 svar
                    344 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg holden
                    av holden
                     
                    Startad av tobs, 2024-03-12, 11:42
                    20 svar
                    1 808 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg tobs
                    av tobs
                     
                    Arbetar...
                    X