Mercury F 50 ELPT EFI För trolling, erfarenheter? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mercury F 50 ELPT EFI För trolling, erfarenheter?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mercury F 50 ELPT EFI För trolling, erfarenheter?

Hej!

Kör idag en Ryds 535 FC med 60 hk 2-t och en 10 hk 4-t. Börjar bli trött på att koppla ihop och isär motorerna varje gång jag ska trolla.

Har nu börjat kolla på att uppgradera till en nyare 4-t. Vad tror ni om följande:

Mercury F 50 ELPT EFI

Någon som har erfarenheter av den? Funkar det bra att köra långsam trolling med den? SNälla, skriv åbde om ni har positiva eller negativa erfarenheter.

Just den motorn jag tiitar på nu är mycket sparsamt körd (2,5 timmar) och jag köper då via företag. De ska ha 50 000 kr för den. Är det ett OK pris?

//Andreas

Ingen med erfarenhet av denna motor ´för trolling?

Kommentera

...ok, då har vi ont om erfarenheter om denna motor som trollingmotor....

Vad tror ni om maxfarten då?

Ryds 535 FC och 50 hk 4-t => .... 23-25 konp?, eller vad tror ni.

//Andreas

Kommentera

Tjena.
        Hade en 40hk efi från 2003 och det va en kanon motor att trolla med. Man kunde på den ställa tomgången precis med instrumentet smartcraft och den motorn är den bästa av dem jag har haft.
        Skulle gärna ha en sådan igen och hade inte nått problem med den dem åren jag hade den.
        Detta är min uppfattning om motorn.
        Mvh Marcus
        http://www.frallansfiskeblogg.blogspot.com/

Kommentera

Tack för dinerfarenhet Marcus!

Någon som oxå vågar sig på att upskatta maxfarten???

Kommentera

Var och hämtade motorn idag

Ska bli väldans intressant att få på den och testa

Jag har kollat lite på de grejer jag fick med och har nu en fundering: Hur ser boxen ut som gör att man får System Tach (där du kan ställa vartalet vid trolling)? Jagvet inte säkert om det är System tach eller system monitor jag fått med. Någon som kan ge mig ett tips på hur jag ser vilket det är som gäller???

...jag kan konstera att det instrument som är med har varvmätare med knapparna throll + samt - på. Det instrument som vsas under bilden för system monitor finns inte med. Har jag fått med funktionen för att ställa vartalet då tro?

Se bild: http://www.usboatsupply.com/Mercury_...arts2a.php?v=M sidan 291
            Senast ändrad av Andrebjarn; 2010-07-07, 21:04.

Kommentera

gissar att det inte vart något problem ? brorsans kompis har den motorn till en höga rodd 465, så det va inte några problem va ?
              [FONT="Palatino Linotype"]The pike is the winner of all fights, without the fight against me ![/FONT]

Kommentera

...jag har inte mer än hämtat den ännu. Hoppas att det blir bra.

Hmm... Jag tror att jag kan ha fått den uppgraderade versionen med system tach, fast jag vet inte. Det vore ju kanon om så var fallet. Jag fick med det instrumentet som står under "System tach" på hemsidan: http://www.brunswickmarine.se/?nid=36500&lcid=1053

Fick oxå med en box som jag skulle koppla in via sladaran från den enheten. Kan jag ha fått det så bra att trollingfunktionen är med tro????
                Senast ändrad av Andrebjarn; 2010-07-07, 21:46.

Kommentera

Jag har en exakt likadan motor till en Kusten 540, den funkar riktigt bra för trolling. På mitt instrument kan man aktivera en trollingfunktion där du kan justera varvtalen i steg om 10 upp till 1000 varv. Instrumentet ser i alla fall ut precis som på bilden på din länk.

Jag är hur nöjd som helt med min motor och instrument i alla fall - skulle tro att du blir det också i och med att båtarna är hyfsat lika!

Kommentera

Hej Yakima!

Såg att du var ägare till en Kusten 540. Jag står i begrepp att köpa en sådan. Den är byggd 2005 och är utrustad med styrpulpet. Ingår gör även en äldre elstartad tvåtaktare på ca 50 hkr.
                    Vore skoj om du kunde bidra litet med dina erfarenheter av båten. T.ex. hur går den i sjön? Mått och vikt på din båt. Ungefärligt värde på ovan nämnda ekipage osv. All info mottages tacksamt. Även övriga på forumet som har erfarenhet av modellen är välkomna!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 880 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58