70-tals 40 hk mercury till trolling - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

70-tals 40 hk mercury till trolling

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• 70-tals 40 hk mercury till trolling

har hittat en billig mercury 40 hk. nån som har erfarenhet hur den går att använda till trolling?

Gamla Mercury är väldigt dryga på soppa, iaf de som jag kört.

Jämförde t.ex. en 9,8á Mercury från ca 1980 med en Monark Cresent 7,5 HK från mitten av 60-talet. Monarken drar säkert halva mängden soppa om man kör trolling, kanske ännu mindre.

Annars så får jag mest ont i magen då jag ser något som det står "Thunderbolt Ignition" på. Ganska många som har strulat en hel del med dessa motorer.

Men inget dåligt som inte för något gott med sig. En äldre släkting till mig anser att det är hans gamla Mercury 25á som gjort att han aldrig fått någon hjärtinfarkt. Han har fått slita och dra så mycket i den motorn att han har hållt kroppen i bra form.
    Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Ursprungligen postat av storlinus Visa inlägg
      har hittat en billig mercury 40 hk. nån som har erfarenhet hur den går att använda till trolling?
      Är det en 2taktare så går det inget vidare,sotar ganska snabbt,finns en möjlighet att ha 2st bensintankar,en med mindre oljeblandning till trollingfisket,du får testa,jag har själv ägt en 40hk M-y men provade aldrig att köra trolling med den,använde då en mindre motor till trollingfisket,bra att ha 2 motorer ifall den ena krånglar.
      Senast ändrad av LazziLax; 2010-06-24, 16:56.
      Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Jag äger själv denna modell. Mercury Thunderbolt Ignition 40 hp-The Tower of Power...

Den är lättstartad ( går på 1:a/2:a draget/tändningen) Jag har trollat med den i två säsonger nu och den har aldrig krånglat! Den sotar aldrig, även om jag trollat i 7 timmar... Dock tar den som sagt sitt i bränsleväg vilket har lett till att jag brukar hänga en 3,3 eller elmotor brevid. Men jag använder murklan till trolling varje tur och kör enbart med den när det går hög sjö

Alla jag pratat med har tar förgivet att tvåtakt sotar direkt vid låga varv men så är inte fallet med min motor. Den går jämnt och fint även vid låga varv!

Thunderbolt Ignition gör inte så att jag får ont i magen, ljudet av den frälsar min själ

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
        14 svar
        1 881 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Karlmagnus  
        Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58