Batteri till elmotor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Batteri till elmotor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Det är viktigt att dimensionera kablar/kopplingar efter effektmängd som skall kopplas in. Speciellt vid lågt volttal och likspänning. Orsaken är den att strömmen som går i kabeln blir mycket högre än den du har hemma i vägguttaget. Om man använder en för klen kabel eller har dålig kontakt så finns risken för värmeutveckling och till och med brandrisk.
    Ohms lag: P=U*I (P=Watt/Effekt,U=Volt, I=Ampere/Ström)
    ex.
    P/U=I
    Hemma: 100W / 230V = 0,43A
    Båt/Bil: 100W / 12V = 8,3A

Som jag försökt visa i exemplet så ökar strömmen drastiskt vid lägre volttal.
    Så om ni behöver ta ut hög effekt så se till att kablarna och kontakterna är som dom ska..

Kommentera

Hittade en tabell som visar hur mycket kablarna tål. Volttalet har ingen betydelse i det fallet, bara strömmen..

Kommentera

Ursprungligen postat av Knodden Visa inlägg
        Kapar denna tråd lite i stället för att starta en ny då denna är inne på den fråga jag har.

Jag undrar vad som är vitsen med paralellkoppling av batterier är. Förstår att 2x75ah är 150ah vilket ger längre driftstid. Men vad är fördelen med denna lösning i stället för att använda 1 batteri i taget. Man tar med sig båda och när det ena är slut byter man till det andra. Min tanke är att ha 3 batterier 2 som är med i båten och ett som står på laddning hemma.

Mvh

Mathias
        Enda fördelen att paralellkoppla är att man slipper koppla om ute på sjön, prestandamässigt ingen skillnad mot det sätt Du beskriver.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
          Enda fördelen att paralellkoppla är att man slipper koppla om ute på sjön, prestandamässigt ingen skillnad mot det sätt Du beskriver.
          Tack för den infon Rospigg, eftersom jag har klämmor på min elmotor så är en omkoppling en snabb sak. Och som jag förstått det är en sammankoppling aldrig bättre än sitt sämsta batteri x2 och med sepparerade batterier så får man ut max av den kapacitet som finns. (läs ett nytt + ett lite äldre) Som tidigare nämt så är tanken 3 batterier. 2 med i båten-köra med 1 tills det är "tomt" -byta till det andra, nästa tur tar man med det fulladdade hemifrån + det påbörjade. Deep cyckle batterier givetvis, (om ekonomin tillåter)
          sigpic

Kommentera

Med det upplägget skulle jag säga att paralellkoppling är direkt olämpligt, men byt Dina klämmor (om krokodiltypt) mot såna snabbkopplingar från CO de sitter mycket bättre och minskar risken för gnistbildning och skador på motorn, kostar ca hundra lappen så en billig uppgradering när Du ändå köper fina batterier.

Inga batterier av denna typ mår bra av att tömmas mer än till 50% så kör dem inte helt tomma då blir livslängden på dem kort!!

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
              Med det upplägget skulle jag säga att paralellkoppling är direkt olämpligt, men byt Dina klämmor (om krokodiltypt) mot såna snabbkopplingar från CO de sitter mycket bättre och minskar risken för gnistbildning och skador på motorn, kostar ca hundra lappen så en billig uppgradering när Du ändå köper fina batterier.

Inga batterier av denna typ mår bra av att tömmas mer än till 50% så kör dem inte helt tomma då blir livslängden på dem kort!!
              Det skall jag absolut göra, klämmorna satt där vid inköp och har helt enkelt inte kommit mig för att byta. Mest pga av okunskap.

Har en fråga också är detta batteri lämpligt? http://shop.batteriexpressen.se/?artnr=53.FP12V105AH Lite stort kanske om man skall använda flera men verkar billgt/ah.
              Senast ändrad av Knodden; 2010-08-15, 14:52. Anledning: Felaktig länk
              sigpic

Kommentera

Hej Mathias Olsson; Fördelarna med att ha två parallellkopplade 12 volts marinbatterier är att du kan köra dubbelt så länge eller dubbelt så långt med två batterier jämfört med ett.

Självklart ska du köra båda batterierna parallellkopplade på 12 volt med en 12 volts-motor, dvs samtidigt i båten eller seriekopplade som här till min MINN KOTA modell 75A 24 volts-motor från år 1974 http://www.trumman.com/fisketips/galleri_04.htm och även ladda dem samtidigt på samma sätt hemma. Ska du ha batterier på laddning hemma som extra reserv är det lika bra att du har två även där. Å andra sidan kan du trolla med två TUDOR Nautica 80 Ah hela dagen med en 12 volts MINN KOTA fiskemotor och ladda upp batterierna hemma under natten när du ligger och sover....för att kunna fortsätta att fiska nästa dag igen.

Till mina egna MINN KOTA elektriska fiskemotorer har jag under massor av år använt en bra TUDOR garageladdare som ger 8 - 10 ampere vid spänningarna 6 volt, 12 volt eller 24 volt. Tro det om du vill eller inte, men min TUDOR laddare har fungerat perfekt sedan 1974.

Welcome to the Silent World...a World of MINN KOTA Electric Fishing Motors!
                Old Firehand
                www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
                Senast ändrad av Old Firehand; 2010-08-15, 17:14.

Kommentera

Det skall jag absolut göra, klämmorna satt där vid inköp och har helt enkelt inte kommit mig för att byta. Mest pga av okunskap.

Har en fråga också är detta batteri lämpligt? http://shop.batteriexpressen.se/?artnr=53.FP12V105AH Lite stort kanske om man skall använda flera men verkar billgt/ah.
                  Det verkar vara ett prisvärt alternativ, kanske lite tunga men det blir ju bra styrketräning å andra sidan ;-)

Kommentera

Hej igen Mathias Olsson;

Personligen skulle jag aldrig köpa batteriet ovan utan välja att köpa 2 st TUDOR Nautica 80 Ah där du får två välkända, svenska marinbatterier som håller i 8-10 år och till nästan samma pris som ett av de batterier du hänvisar till hos batteriexpressen.se.

One day spent fishing adds another day to youf life!

Old Firehand
                    www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 881 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58