Mysteriet med 2-taktsolja - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mysteriet med 2-taktsolja

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mysteriet med 2-taktsolja

Är väldigt nyfiken på vad som är så speciellt med 2-taktsolja som är rekommenderad för utombordare.

Har frågat hos flera handlare och verkstäder, men ingen kan ge något annat svar än: kör på rekat, då är du "safe" om de händer nåt.

Exempel: När jag kör motorsåg, så kör jag endast på Aspen-soppa. Smidigt att slippa blanda och mer miljövänligt (säger dom i alla fal). Även min lilla 4 hk Mercury kör jag på den bensinen.
    Är det då helt kört att använda Aspens 2-takts olja i min 20 hk Yamaha från 1997?

Finns det någon som har input på denna mycket irriterande fråga eller egen erfarenhet i ämnet?
    Team El-Ge Småland
    http://nizzeofredde.blogspot.com

Enda skillnaden jag vet mellan 2-takt o vanlig olja e att 2-takts oljan inte skiktar sig lika lätt. Använder man vanlig olja så lägger det sig i skikt. Annar har dom väl samma uppgift,smörja
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Det skiljer ju rätt mycket i arbetstemperatur och varvtal mellan en
      luftkyld motorsåg och en vattenkyld utombordare, så oljorna har
      egenskaper därefter.

Kommentera

Testade som sagt med Aspen i min 4hk, och den gick mycket bättre. Mycket jämnare och inte lika stinkande avgaser. Den motorn tar bara färdigblandat, min 20 hk har autolube (som än så länge funkar bra).

Givetvis jobbar en motorsåg på högre varvtal, i alla fall som medelvarv, men det borde ju betyda att en olja som "håller" för motorsåg, borde funka till en utombordare (om man utgår från att den senare jobbar på lägre varv)

Är ni med på hur jag resonerar?
        Team El-Ge Småland

Kommentera

Samma med växelhusolja, frågade en gång en tekniker på ett oljebolag vad skillnaden var på marin växelhusolja och kugg&snäckväxelolja för industrin, förutom att marinoljan är blå, fick inget bra svar på det, och jag körde därefter på kugg&snäckväxelolja.
          man får översätta SAE till cSt (centiStoke) för att få rätt viskositet.
          Senast ändrad av Guest; 2010-06-21, 21:47.

Kommentera

Ursprungligen postat av knota Visa inlägg
            Samma med växelhusolja, frågade en gång en tekniker på ett oljebolag vad skillnaden var på marin växelhusolja och kugg&snäckväxelolja för industrin, förutom att marinoljan är blå, fick inget bra svar på det, och jag körde därefter på kugg&snäckväxelolja.
            man får översätta SAE till cSt (centiStoke) för att få rätt viskositet.
            Har en känsla av att det finns ganska många sånna exempel inom petrolium-världen...
            Team El-Ge Småland

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
            31 svar
            23 619 visningar
            0 gillar