Hur förlänga kablarna på Minnkota? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur förlänga kablarna på Minnkota?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag funderar på att löda ihop kabeln och sen krympslang. Men den där rörskarven, är den nödvändig?
    Kanske inte nödvändig om du löder men den kostar 1 :- och du får en bättre (snyggare) skarv som håller

kan originalkablarna vara runt 10mm2?
    Kolla d*2 x Pi / 4 men det låter troligt att det är 10 mm2 vilket är lika med knappt 4 mm dia på kärnan.
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av axe Visa inlägg
      Kanske inte nödvändig om du löder men den kostar 1 :- och du får en bättre (snyggare) skarv som håller
      Vet du vad denna rörskarv heter?

Kommentera

Tror det bara heter rörkabelsko-skarv, alla elektriker har detta fråga nån så får du ett par.

vill du räkna på kabelarea så använd denna. Area = K(formelkonstant) * L(längd + och - ihop) * I(strömstyrka max)
        Konstant=0,20 för laddkrets och batterier
        Konstant =0,13 för känsliga utr, radio pc vhf mm
        Konstant=0,06 för mindre känslig utr
        Konstant=0,04 för belysn mm

I ditt fall Area = 0,06 * 5m * 30 A = 9 mm2
        Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av tokeer Visa inlägg
          Jag har en Minnkota Endura som jag skulle behöva förlänga kablarna på.
          Hur gör jag detta på bästa sätt?
          Hej John "Tooker" Eklund; Läs, lär och gör exakt som Bosse Rospigg skriver och låt förlängningsdelen av både plus- och minuskabel bli minst en dimension grövre än originalkablarna, för att inte öka resistansen med spänningsfall som följd.

Allra bäst är att byta ut kablarna till kablar med större area hela vägen mellan batteri och fram till omkopplaren innanför teleskophandtaget. Då undviker du spänningsfall.

För många år sedan slarvade Minn Kota Motors Inc. i Minnesota och använde alltför klena kablar till de starkare 24-voltsmotorerna. Det märktes mest när man körde motorn på det högsta läget. Kablarna blev varma efter en liten stund och motorn gick långsammare samtidigt som strömförbrukningen ökade.
          Welcome to the Silent World...a World of Minn Kota Electric Fishing Motors!
          Old Firehand
          www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
            Hej John "Tooker" Eklund; Läs, lär och gör exakt som Bosse Rospigg skriver och låt förlängningsdelen av både plus- och minuskabel bli minst en dimension grövre än originalkablarna, för att inte öka resistansen med spänningsfall som följd.

Allra bäst är att byta ut kablarna till kablar med större area hela vägen mellan batteri och fram till omkopplaren innanför teleskophandtaget. Då undviker du spänningsfall.

För många år sedan slarvade Minn Kota Motors Inc. i Minnesota och använde alltför klena kablar till de starkare 24-voltsmotorerna. Det märktes mest när man körde motorn på det högsta läget. Kablarna blev varma efter en liten stund och motorn gick långsammare samtidigt som strömförbrukningen ökade.
            Old Firehand
            Hej. Om det är enkelt att bara byta ut kablarna är det ju helt klart det bästa.
            Var ska man öppna för att byta ut dom? Får man öppna motorn med tanke på garanti?

Kommentera

Intressant spörsmål, man kan göra många saker som är bra och man kan göra dom i överkant, men intressantast är i vilket fall för MIG att veta VAD man gör och framförallt VARFÖR.

Säger inte att det är fel att öka dimensionen undrar bara vilket beslutsunderlag man har då? känns som att det är taget från en höft och på erf. som gällde nått som hänt förut. Är det inte bättre att räkna fram JUST det behov man själv väljer att man har ?

Vi kan vända på Formeln ovan och räkna bakvägen, vilket spänningsfall får vi med Firehands rekommendation, Och mest intressant av allt varför detta krav på denna låga spänningsförlust ?

Utgår från att motorn tar 30 A på fullt. och 16 mm2 kabel som Firehand rekommenderar, eller om 16 mm2 är orginal så menar han att du ska upp till 25. Men vi räknat på 16 och ser vad vi får.

K = A / L * I ger K= 16 / 5 *30 du får då FormelKonstanten 0,10 vilket motsvarar ca 3-4 % spänningsförlust nästan samma höga krav som man kan ha på mycket känslig elektronisk utr.

Det är jättebra, inget fel men du får lite dyrare, tjockare, tyngre, styvare kablar, kan man ta det så självklart.

Eftersom jag är en otroligt vetgirig och nyfiken man så blir min stora fråga VARFÖR bör man motivera detta låga spänningsfall till en motor ?

Oavsett vad du väljer så blir det bra,

Kommentera

Hej John "Tooker" Eklund; Läs, lär och gör exakt som Bosse Rospigg skriver
                Hej du "Old Firehand" Nu ska jag tuffla till dig ordentligt kan du förklara vad har Tokeer och vi andra lärt oss av att BARA lyda och göra som nån säger? Speciellt eftersom ni inte förklarar VARFÖR eller på vilka grunder vi bör välja den lösningen eller inte ens nämna hur det funkar och HUR ni kommit fram till det beslutet.

I min värld kallas inte det att lyssna å Lär utan Jag kallar detta för lyssna och LYD.

Kommentera

Ursprungligen postat av tokeer Visa inlägg
                  Hej. Om det är enkelt att bara byta ut kablarna är det ju helt klart det bästa.
                  Var ska man öppna för att byta ut dom? Får man öppna motorn med tanke på garanti?
                  Hej igen John Eklund;

Via LEF Sport & Marinprodukter AB i Bålsta var jag själv marknads- och serviceansvarig för Minn Kota Fishing Motors Inc. i USA här i Sverige under åren 1974 - 2002. Den totala servicefaktorn på de motorer jag sålde via LEF till marin- och fiskeredskapshandlare de åren var 0,2 %. Det betyder i klartext att endast två av tusen konsumentköpta Minn Kota elektriska fiskemotorer vi sålde krävde någon form av service eller reparation under den då tvååriga garantitiden. Idag är det TRE ÅRS GARANTI på Minn Kota´s elektriska fiskemotorer.

Nu till din fråga: Visst kan du öppna locket på manöverkåpan till din Minn Kota elmotor och dra nya, grövre kablar till omkopplaren förutsatt att du själv inte skadar underkåpan eller någon annan del av motorn vid kabelbytet.

Om du vill vara riktigt säker på att du själv kan byta matarkablar bör du före bytet kontakta Minn Kota´s generalagent Jan Comstedt AB, Box 12022, 40241 Göteborg, Tel. 031-7756530, Fax. 031-245317, info@comstedt.sw, www.comstedt.se. Vid telefonsamtal eller mail bör du söka Magnus von Barth, E-mail: magnus@comstedt.se.

Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av axe Visa inlägg

Kolla d*2 x Pi / 4 men det låter troligt att det är 10 mm2 vilket är lika med knappt 4 mm dia på kärnan.
                    Antar att du menar kvadraten på diametern och inte att multiplicera diametern med 2, blir lite skillnad på resultat
                    Pike Vobiscum

Kommentera

Ja jag menar kvadraten såklart.

Viktigt att notera, Det firehand och rospigg förespråkar är absolut inte fel, tvärtom, riktigt bra! att ta till å va på den säkra sidan.

Mina inlägg handlar mer om att du som frågar ska förstår problematiken och veta VAD du gör och VARFÖR och framför allt HUR du ska göra för att komma fram till svaret och inte bara precenteras ett icke underbyggt svar. Formeln jag angett är en profisionell formel som gäller för eldragning. Men du ska naturligtvis kolla just dina siffror som längd på kablarna (+ å - tillsammans) och max strömstyrka för din motor-modell.

Ovanstående formulering är inte ingenjörsmässigt korrekt. Spänningsfall har du i ALLA ledningar OAVSETT dimension. Frågan är bara hur MYCKET.

Och det är just den frågan som jag anser är intressant och som du som frågeställare kanske vill lära dig förstå och själv komma fram till. Vad det är du behöver och vill acceptera. När man behärskar tekniken och har kunskapen att beräkna det är då man kan göra dom val som passar just mig. Jag tycker dessutom allt sånt är riktigt kul

Mina argument är baserade på mitt synsätt som person. Kan jag beräkna exakt vart gränsen för fara går och jag vågar lita på den, ja då kan jag gå väldigt nära stupet utan risk. Blir billigare, lättare, snabbare, mm mm. Är jag dock osäker och jag inte har förmågan att beräkna då vill jag gärna ta ett steg bort från faran och gärna ett extra för att vara på den säkra sidan, och är jag väldigt osäker ta ett steg till. Då blir alla tekniska lösningar tunga, grova, dyra mm mm. Det är på det här planet du ser skillnad på äldre och modernare konstruktioner, det är förmågan att göra exaktare beräkningar och inte överdimensionera i onödan,

Sedan är jag Ärligt nyfiken, vilket spänningsfall kan å vill vi acceptera till en elmotor? 3 % ? 5% ?

för börjar vi ta oss ner till en procent ja då är det jä...lågt, skulle innebära ungefär 40 mm2 kablar om motorn tar 30 amp. Det är skillnaden mellan 16 och 40 mm2 kabel. 3 eller 1 % spänningsfall

Men låter det jobbigt ska du lita på på vad som sagts för erfarenhet har dom så det räcker och det är inte fel.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                      14 svar
                      1 873 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Karlmagnus  
                      Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58