15 hk 4-takt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

15 hk 4-takt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• 15 hk 4-takt

Jag är på jakt efter en kortriggad 15 hk 4-taktare med rorkult i 15 tkr klassen då jag lessnat på min gamla 2-taktare.

Vilken 15 hk 4-taktare är att föredra mellan åren -99 och -05? Är det istort sett samma motor från både yamaha, suzuki och honda alla dessa år eller är det mycket uppdateringar som skiljer mellan årsmodellerna? Är timtalet den gått viktigare än årsmodellen?

Sen till en annan fråga! Hur ofta skall kamremen bytas och ventilerna justeras på 4-taktarna i den här storleksklassen? Om säljaren inte kan bevisa att detta skett via kvitton eller dyligt ska man då strunta i alla köpa motorn om han inte villig att gå ner i pris som täcker denna kostand?

Det är lite av mina funderingar som jag hoppas jag får svar på!

Tack på förhand!

Lyfter tråden då jag skulle behöva snabba svar då jag har en motor på gång!

Mvh Matte

Kommentera

De olika märkena är nog ganska lika varandra rent kvalitetsmässigt. Välj det märke du enklast kan få service på i dina hemtrakter.
      Jag har ingen personlig erfarenhet av just 15 hk men däremot av lite större motorer och där håller jag Yamaha framför Honda. De går bättre och jämnare på lågfart (trolling). Suzuki vet jag tyvärr för lite om.
      Däremot är en välskött motor viktigare än årsmodell, tycker jag.
      Kamremmen ska bytas efter 1000 timmar. Vet inte om det är så vanligt med timräknare på mindre motorer men kamremmen är lätt att inspektera själv. Lossa plastkåpan mitt uppe på motorn så ser du remmen. Den ska inte ha några sprickor vid "tänderna" och den ska heller inte vara hård i gummit. Ventiler och förgasarkalibrering är sånt som man kan ta när man misstänker det behövs. Nån motor har hydrauliska lyftare så ventilerna aldrig behövs justeras. Vet inte hur det är på 15 hk riktigt.
      Hoppas nåt av detta kunde hjälpa dig.
      Lycka till med köpet!
      Mvh Micke

Kommentera

Mercurys gamla 15hk 4-takt är samma som Yamaha om du skulle snubbla över en billig sån. Annars Yamaha

Kommentera

Tack för svaren hittils! Det jag hittat är en 15 hk yamaha från -00 så jag får se om köptet blir av men skulle helst behöva lite mer tips får dom med kunskap innom ämnet!

Mvh

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
          14 svar
          1 867 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Karlmagnus