Shakespeare Elmotor 54lb, Något att ha? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Shakespeare Elmotor 54lb, Något att ha?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Shakespeare Elmotor 54lb, Något att ha?

Tänkte köpa mig en Shakespear elmotor på 54lb till min
    Brig gummitbåt som är 330cm lång och väger ca 30kg. Vi kommer vara ca 2-3 pers och allt som allt blir den totala vikten ungeför 220kg.

Nackdelen är att riggen typ är 106 cm lång och igentligen för lång för min båt tror jag, men det kanske inte gör något?
    Samt vad rekomenderas för batteri till denna motor ?
    Eller har någon förslag på en bättre motor för under 2500kr.
    Och vet någon ungeför hur fort min båt kommer att gå med en 54lb?
    Mvh

Konstigt ! Ingen som har nått att säga om dessa elmotorer?

Ser att Dogger säljer dessa till bra pris, och har enligt uppgift sålt mycket av dom så det borde finnas några 100 pers här som har denna motor, Har själv lite funderingar då jag behöver fler så jag slipper flytta mellan båtarna.

Kom igen nu vad har ni att säga om ert "kastat pengarna i sjön" köp
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Shakespeares elmotorer har det sålts rätt mycket av här i Finland. Om de är bra eller värdelösa kan jag inte svara exakt på, då en del rosar och andra risar. I test funkade de ok. Det som skiljde mot Minn Kota var något sämre precision i tillverkningen tex sämre balanserade propellrar. Dessutom drog de mer ström än en Minn Kota av samma storlek.Däremot är en elmotor inte det bästa valet till en gummibåt som har större friktion i vattnet, men om man nu vill använda en sådan så ska man nog ha minst 100Ah:s batterikapacitet. Toppfarten blir nog bara 3-4kn på högsta växeln och samtidigt skjuter strömförbrukningen i höjden. Har själv en Brig B 380 och skulle inte rekommendera en motor under 15hk.

Kommentera

Jag har inget att säga om shakespeares motorer men jag köpte nyligen en Watersnake frontis och den är helt ok. Köpte den hos nedanstående och det fungerade kanon och gick snabbt. Länkar till motsvarande motor du efterfrågar.

//C
        http://sportfisher.se

Kommentera

Jag har inget att säga om shakespeares motorer men jag köpte nyligen en Watersnake frontis och den är helt ok.
          Men det har snart jag. Köpte precis en större. uppdraderade från min MK30 till Sigma (shakespeare) 54 lb. ska förhoppningsvis få bekänna färg i höst så får vi se hur den sköter det. Vissa påstår att dom drar mer ström än MK. personligen har jag svårt att se hur en sak som en elmotor, 100 årig konstruktion, med väl känd fysikalisk funktion och historiskt hög verkningsgrad ska kunna skilja nämnvärt i förbrukning mellan dagens olika högteknologiska företag.

Kan tillägga att jag tror att Watersnake och sigma är samma motor. har varit o kollat och samtliga utvändiga detaljer är IDENTISKA, ner till minsta lilla fas, mutter, vred, ja allt förutom själva handtaget, det skiljer i form.
          Senast ändrad av Exxet; 2011-10-07, 10:56.
          Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av tonycrona Visa inlägg
            http://www.ofc.nu/shakespeare-elmoto...010-p-461.aspx

Tänkte köpa mig en Shakespear elmotor på 54lb till min
            Brig gummitbåt som är 330cm lång och väger ca 30kg. Vi kommer vara ca 2-3 pers och allt som allt blir den totala vikten ungeför 220kg.

Nackdelen är att riggen typ är 106 cm lång och igentligen för lång för min båt tror jag, men det kanske inte gör något?Samt vad rekomenderas för batteri till denna motor ?
            Eller har någon förslag på en bättre motor för under 2500kr.
            Och vet någon ungeför hur fort min båt kommer att gå med en 54lb?
            Mvh
            Hej Tony Crona;

Shakespeare elektriska båtmotorer (fiskemotorer) har funnits på den svenska marknaden redan i slutet av 1960-talet då jag köpte min första elmoter en Shakespeare Wondertrol 606. Generalagenten för Shakespeare elmotorer i Sverige på 1970-talet hette Nordisk Marinsport och hade sitt säte i Uppsala.

I april 1976 hade tidningen BÅTNYTT en utförlig jämförande test mellan olika fabrikat av elektriska båtmotorer i både 12 volts- och 24 voltsklassen som fanns på den svenska marknaden då. Fabrikaten då var Eska, Evinrude, Johnson, Minn Kota och Shakespeare.
            Vid testkörningarna hade BÅTNYTT fem likadana Askeladden båtar och en 2.000 meter lång testbana där farter, dragstyrkor och strömförbrukningar jämfördes och publicerades.
            Fyra av ovanstående märken försvann ganska snabbt från den svenska marknaden efter denna test. Minn Kota vann överlägset 12 voltsklassen i både snabbhet och lägsta strömförbrukning. I 24 voltsklassen vann Johnson med 15 meter i mål före tvåan Minn Kota 75 på 2-000-metersbanan. Johnson motorn drog 32 ampere vid 24 volt och Minn Kota 75 drog jämförelsevis bara 23 ampere vid 24 volt.

Riggen på din Shakespeare elmotor går att justera steglöst i höjdled med justerskruven på klämhylsan ovanför båtfästet/upptippningsanordningen. Bäst och snabbast går din båt om du sänker ner motorn till den vertikala nivå där propellern slutar sörpla luft. Sänker du ner motorn djupare går båten långsammare och risken för grundstötning ökar.

Welcome to the Silent World...a World of Electric Fishing Motors!

Old Firehand
            www.trumman.com - http://www.trumman.com/mk/minn_kota.htm
            Senast ändrad av Old Firehand; 2011-10-07, 12:18.

Kommentera

Ursprungligen postat av axe Visa inlägg
              Men det har snart jag. Köpte precis en större. uppdraderade från min MK30 till Sigma (shakespeare) 54 lb. ska förhoppningsvis få bekänna färg i höst så får vi se hur den sköter det. Vissa påstår att dom drar mer ström än MK. personligen har jag svårt att se hur en sak som en elmotor, 100 årig konstruktion, med väl känd fysikalisk funktion och historiskt hög verkningsgrad ska kunna skilja nämnvärt i förbrukning mellan dagens olika högteknologiska företag.

Kan tillägga att jag tror att Watersnake och sigma är samma motor. har varit o kollat och samtliga utvändiga detaljer är IDENTISKA, ner till minsta lilla fas, mutter, vred, ja allt förutom själva handtaget, det skiljer i form.
              det finns nyare konstruktioner än 100-åriga Axe...en del använder dom t.om på sina båtmotorer...och en del inte...
              hur det är med Shakespeare vet jag dock inte.Vad jag däremot vet är att motorer med detta inte fungerar ihop med alla ekolod på samma batteri...

Senast ändrad av byggarn; 2011-10-07, 17:25.
              Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
                det finns nyare konstruktioner än 100-åriga Axe...en del använder dom t.om på sina båtmotorer...och en del inte...
                hur det är med Shakespeare vet jag dock inte.Vad jag däremot vet är att motorer med detta inte fungerar ihop med alla ekolod på samma batteri...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Pulsbreddsmodulering
                He He, vet inte om du retas eller om du tror nått annat

Men att kunnandet och tekniken med elmotorer är 100 år gammal med ytterst liten förändring, mest förfining ungefär som bilmotorn, grundprincipen är ju den samma sen den första. Borde ju inte va så jä.. svårt att den ena skulle va så mycket bättre än den andra. Jämför bilar och dessa motorer, marginella skillnader.

I vilket fall va ut några timmar i helgen och körde på ett gammal halvslut batteri. Sigman gick fint i några timmar, gick konstant på mellan 3 och 5. Blåste en del och båten är rel. tung. Funkade bra så här långt.

Någon har sagt i nån annan tråd att konkurenterna låter mycket mer än MK:s elare, kan jag inte hålla med. Noterade ingen märkbar skillnad mellan MK 30:an och denna Sigma 54:an.

Kommentera

skulle inte falla mig in att retas...nåja inte denna gång i alla fall,en del elmotorer fås att gå med mindre ström än andra genom pulsmodefiering alltså enkelt förklarat,på-av-på-av-på-av.... så snabbt att det inte märks annat än på strömförbrukningen...en del minn-kota har det,andra märken vet jag inte som sagt.Tittade själv på en cirkulationspump till värmen häromdagen som bara drar en femtedel av den som satt där förut,ändå pumpar den exakt som den gamla modellen,som dock är billigare i inköp förstås,men samma varvtal och styrka...
                  på fullvarv är det dock ingen skillnad på pulsmodefierade motorer eller inte,då går dom för fullt,det är på halvfart och därunder det märks bäst.

möjligen,kanske.... kan jag ha missuppfattat detta...men det är så jag fått det förklarat för mig...
                  Senast ändrad av byggarn; 2011-10-10, 20:55.
                  Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Hej igen, jag tror du har helt rätt i detta. Men pulsmoderering är väl ett sätt av flera andra sätt att varvatalsreglera, och på alla motorer med flera steg krävs ju något sätt att styra uteffekten på ? Jag hade aldrig några poblem med min gamla MK 30 att köra på samma batteri. Har visserligen 2x80 Ah parallellkopplade i båten så det kanske gör att systemet inte blir så känsligt.

Men tack för infon. ska ha lite koll på det, samt försöka få lite fakta hur Sigman reglerar effekten.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 854 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58