Minn Kota Traxxis, paralellkoppla batteri mm. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Minn Kota Traxxis, paralellkoppla batteri mm.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Minn Kota Traxxis, paralellkoppla batteri mm.

Tjena, är sugen på att köpa en Minn Kota Traxxis 45 eller 55 med Digital Maximizer. Drar dom verkligen mindre ström som dom ska? Vad väger dom olika modellerna? Är det stor skillnad på storleken dom imellan?

Så till batterierna. Verkar vara 2 Tudor Nautica 80ah som är paralellkopplade som gäller till dom som vill vara ute och snurra mycket!
    Hur gör man bäst/smidigast för att koppla ihop batterierna med varandra+motor? Gärna bilder!

Vill helst inte ha båda batterierna i en låda ihopkopplade hela tiden.. lär ju väga 40kg. Vill alltså bära ett batteri i taget. Så kopplingar som man smidigt drar på allting vore fint

Sista frågan, när man paralellkopplat batterierna, kan man då ladda båda samtidigt med samma kablar som till elmotorn?

Skriv gärna andra saker att tänka på som jag inte tagit upp.

Tackar på förhand!

Se bild nedan...

Kommentera

Härlig bild! Vad är bästa fästena som man kan använda då?

Kommentera

http://www.biltema.se/Bil---MC/Bil-t...terikabelskor/

Finns andra som säljer dyrare också men jag misstänker att dom är gjorda i samma fabrik för dom ser iaf exakt likadana ut

Kommentera

Jag har själv en 45:a som jag mycket nöjd med.
          Traxxis 45lbs väger 9,2kg och 55lbs väger 10,5kg.
          Batterierna håller ej 5ggr som enligt marknadsföringen, om du endast kör full fart är inte skillnaden så stor men om du ligger och fiskar VJ alt flötestrollar upsakattar jag att batterierna räcker 30-40% längre.

Kommentera

Tack för svaren!

Viesker: Dom där kabelskorna är bra.. Ska jag ha totalt 4 sånna alltså 2 separata kablar med en i varje ändå som jag kopplar som på bilden ovan? vad ska jag isåfall ha för koppling för att få plats med elmotorn sen? Kan jag ladda batterierna på samma sätt som jag beskrev ovan?

Forshaga: Vad bra då väger dom inte mycket. Förstog att 5ggr var att ta i en hel del, men upp till 40%längre är ju kanon ändå. Ska använda min mest till trolling/flytta mig kortare sträckor.

Kommentera

Trodde att det var fler som använder elmotor och paralellkoppla batterier...

Kommentera

Har fått förklarat för mig att man ska inte köra med dom parallelkopplade för ett av batterierna kommer att ta smycket mer stryk än det andra och inte alls ha samma livslängd.
                Sen så skulle man få ut mer timmar om man körde slut på ett först och sen byter till det andra än om man kör med dom samman kopplade.

Jag själv vet inte.. Men litar fullt på personen som sagt detta till mig då han jobbar med sådant om dagarna.

Mvh Stefan
                Catch for the moment and Release for the future.[FONT=Impact][/FONT]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                14 svar
                1 867 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Karlmagnus  
                Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58