Fotpedal till elmotor? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fotpedal till elmotor?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fotpedal till elmotor?

Hur funkar fotpedalen till en frontmonterad elmotor. Dum fråga kanske men jag har aldrig använt en sån.
    Måste man hålla foten på den hela tiden för att den ska gå framåt, eller bakåt oxå för den delen? Eller finns det en typ strömbrytare? Om strömbrytare finns: Måste den slås av före man ändrar färdriktning eller räcker det att bara trampa på rätt pedal?
    Funderar på en uppgradering av VJ-båten och vore tacksam för svar.
    Mvh Micke

Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
    Hur funkar fotpedalen till en frontmonterad elmotor. Dum fråga kanske men jag har aldrig använt en sån.
    Måste man hålla foten på den hela tiden för att den ska gå framåt, eller bakåt oxå för den delen? Eller finns det en typ strömbrytare? Om strömbrytare finns: Måste den slås av före man ändrar färdriktning eller räcker det att bara trampa på rätt pedal?
    Funderar på en uppgradering av VJ-båten och vore tacksam för svar.
    Mvh Micke
    Hej Mikael Svensson; Det finns sedan nästan 40 år tillbaka mekaniskt kabelstyrda, fotmanövrerade Minn Kota elektriska fiskemotorer med fotpedal för Styrning, Stopp och Körläge för frontmontage i båten. http://www.trumman.com/fisketips/galleri_36.htm Det finns sedan länge fotmanövrade MInn Kota fiskemotorer med elektrisk ledning inuti fotpedalskabeln. Det finns aven helt "trådlösa" Minn Kota fiskemotorer för fjärrstyrning med handen via en liten dosa (CoPilot) på spöt eller styrpulpeten. Det allra senaste är Minn Kota "i-Pilot" autopilot... ännu en liten dosa med inbyggd autopilot, som är tekniskt baserad på 2010 års allra senaste GPS-teknologi. Med Minn Kota "i-Pilotens" hjälp kan du lägga upp olika rutter (spår) samt i det närmaste exakt följa de fångstgivande stråken fram och tillbaka. Här kan du även välja från vilken position du ska starta eller vända tillbaka....
    Welcome to the Silent World...a World of Minn Kota Electric Fishing Motors!

Old Firehand
    www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
    Senast ändrad av Old Firehand; 2010-04-28, 10:57.

Kommentera

en billigare variant som jag har watersnake 54.. så e pedalen som en mus typ.. en knapp för höger/vänster en rullknapp som på musen där du styr farten. en on/off "spak" sedan en knapp som då du trycker på den går den enbart då den e intryckt och då på den fart rullkulan e inställd på..

Kommentera

Tack för era svar!
        Christer, on/off knappen, sätter jag den på on så går alltså motorn framåt utan att jag behöver hålla ner fotpedalen? Det var denna funktion jag hoppades fanns.
        OF. Minn Kota har verkligen hjälpt oss fiskare genom åren med smarta grejer. Har använt en aktermonterad Endura i många år och är väldigt nöjd med den.
        Mvh Micke

Kommentera

Ja den går så länge "strömbrytaren" står i läge on. det är bara att slå på den och styra motorn hur du vill medans den är igång!

Kommentera

Perfekt! Då får det nog bli en sån.
            Mvh Micke

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
            14 svar
            1 875 visningar